2026-04-18, 09:06
Medlem
Kan de neka en att pyssla med linser och linsvätska, eller går det bra att packa med sig ett par uppsättningar?
Citera
2026-04-18, 09:29
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Kan de neka en att pyssla med linser och linsvätska, eller går det bra att packa med sig ett par uppsättningar?
Kan du inte fråga LVM-hemmet om det?
Citera
2026-04-18, 09:50
Medlem
vemorkarbrys avatar
Är på LVM för tillfället och här har de flesta med synproblem glasögon. Det kan möjligtvis vara tillåtet med linser, du kommer inte få ha grejerna ute på avdelningen utan det lämnas till personalen som antagligen kommer förvara det på sjukan.

Vilket hem ska du till?
Citera
2026-04-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Kan du inte fråga LVM-hemmet om det?
Vet inte än vart jag ska och måste ju hinner skaffa dem!
Citera
2026-04-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemorkarbry
Är på LVM för tillfället och här har de flesta med synproblem glasögon. Det kan möjligtvis vara tillåtet med linser, du kommer inte få ha grejerna ute på avdelningen utan det lämnas till personalen som antagligen kommer förvara det på sjukan.

Vilket hem ska du till?

Tackar, då ska jag ordna glasögon för bekvämligheten. Vet inte än vart jag ska, har inte varit uppe i rätten, men det ser väl inte så ljust ut.
Citera
2026-04-18, 10:11
Medlem
vemorkarbrys avatar
Citat:
Tackar, då ska jag ordna glasögon för bekvämligheten. Vet inte än vart jag ska, har inte varit uppe i rätten, men det ser väl inte så ljust ut.

Om du hinner göra glasögon innan du blir transporterad så gör det, annars packa med linserna för säkerhets skull. De kan hjälpa dig skaffa glasögon på SiS-hemmet men sånt tar vanligtvis en längre tid eftersom allt här måste planeras noggrant osv osv.
Citera
2026-04-18, 10:23
Medlem
Citat:
Vet inte än vart jag ska och måste ju hinner skaffa dem!
Är det minus eller plusglasögon du behöver?
Citera
2026-04-18, 10:29
Medlem
Citat:
Är det minus eller plusglasögon du behöver?

Minus!
Citera
2026-04-18, 12:17
Medlem
Citat:
Minus!
Finns minusglasögon apotetket som du köpa

https://www.apoteket.se/produkt/haga-optik-minusglasogon-enske-1-st-ask-1573057/
Citera
2026-04-18, 14:19
Medlem
alprans avatar
Jag har -3 på båda ögonen, när jag var på LVM 2020 så fick jag ta med mig båda mina glasögon, puts och fack. Fick ha det på rummet, folk med linser fick ha det på sina rum. Så det är ingen fara.
Citera
2026-04-19, 08:29
Medlem
Citat:
Finns minusglasögon apotetket som du köpa

https://www.apoteket.se/produkt/haga-optik-minusglasogon-enske-1-st-ask-1573057/

Tyvärr fanns inte -7.0
Citera
2026-04-19, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpran
Jag har -3 på båda ögonen, när jag var på LVM 2020 så fick jag ta med mig båda mina glasögon, puts och fack. Fick ha det på rummet, folk med linser fick ha det på sina rum. Så det är ingen fara.

Ok, låter som att glasögon kan vara en bra back up, även om linser inte tycks vara nån omöjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in