2026-04-18, 08:55
Medlem
Sen går det inte längre. Provade vara helt utan igår. Gick ganska bra under dagen med hjälp av lite cannabis. Men fick värre och värre abstinens under kvällen och natten. Muskelspänningar och kramp i vaderna trots muskelavslappnande värktabletter, noll sömn, mer och mer ångest. Så till slut fick jag kasta in handduken och ta benzo. Är beroende av gabapentin med och tog bara en låg dos på morgonen så kan ha varit en kombination av abstinens efter båda som gjorde det värre. Ska försöka att sakta minska ner båda preparaten. Målet är inte att sluta helt men kunna ta med måtta och vid behov. Om det nu är möjligt. Nån som lyckats med det efter att ha varit beroende? Vet att jag har blivit varnad. Har inget bra att säga till mitt försvar.
Citera
2026-04-18, 08:57
Medlem
Tänk om du inte hade börjat. Då hade du inte haft sådär.
Citera
2026-04-18, 09:00
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
skippa gräset
Citera
2026-04-18, 09:05
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snard
Målet är inte att sluta helt men kunna ta med måtta och vid behov. Om det nu är möjligt. Nån som lyckats med det efter att ha varit beroende? Vet att jag har blivit varnad. Har inget bra att säga till mitt försvar.

Lösningen är att succesivt trappa ner.

Och allt beror på ju på vad behov är för dig. Om du behöver bli flöddrad, röka gräs och kolla film varje helg så kommer det gå åt helvete igen.
Citera
2026-04-18, 09:46
Medlem
Jag tvingades att göra en ofrivillig CT efter 20 år av och på. Vad jag har gått igenom vill jag inte berätta. Och inget jag rekommenderar.

Gör en långsam nedtrappning så blir det lättare. Och att sedan ta det sporadiskt fungerar inte, du är snart tillbaka.
Citera
2026-04-18, 10:15
Medlem
Sluta inte med benzo och Gabapentin samtidigt. Det kommer att leda till krampanfall.

Trappa ut benzo först men var noga med att inte höja dosen av Gabapentin.
Citera
2026-04-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Tänk om du inte hade börjat. Då hade du inte haft sådär.
Nej men nu har jag börjat och kan inte spola tillbaka tiden. Samtidigt så har pillren hjälpt mig mycket. Har aspergers och även lidit av ångest och social ångest hela livet. Att kunna vara helt avslappnad och lite avtrubbad i sociala situationer som annars ger mycket ångest och dränerar energin är underbart.

Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
skippa gräset
Kommer inte skippa det. Rökar bara 1-3 dagar i veckan och känner mig inte beroende av det. Kan vara utan längre utan problem. Antar att du menar pga att det kan ge lite noja och ja det gör det ibland i slutet av ruset. Men annars har det mest positiv inverkan på mig.

Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Lösningen är att succesivt trappa ner.

Och allt beror på ju på vad behov är för dig. Om du behöver bli flöddrad, röka gräs och kolla film varje helg så kommer det gå åt helvete igen.
Ja cold turkey går uppenbarligen inte när jag bara klarar lite över ett dygn. Så det får ske sakta. Vid behov för mig är vid stark ångest eller att ta i förebyggande syfte om jag ska göra något som jag vet ger mycket ångest. Att bli flöddrad och helt borta i huvudet ibland är ju trevligt men att kunna hålla det till ett par gånger i månaden istället för 2-3 gånger i veckan är målet.

Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag tvingades att göra en ofrivillig CT efter 20 år av och på. Vad jag har gått igenom vill jag inte berätta. Och inget jag rekommenderar.

Gör en långsam nedtrappning så blir det lättare. Och att sedan ta det sporadiskt fungerar inte, du är snart tillbaka.
Var det vården som tvingade dig? Hört liknande historia från andra. Ingen kommer kunna tvinga mig sluta cold turkey för jag fixar mina piller själv. Ska ta det väldigt långsamt. Jag vill väldigt gärna kunna fortsätta ta sporadiskt för dom har verkligen hjälpt mig mycket. Att kunna ta vid ångest och jobbiga situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Sluta inte med benzo och Gabapentin samtidigt. Det kommer att leda till krampanfall.

Trappa ut benzo först men var noga med att inte höja dosen av Gabapentin.
Nej jag får ta en i taget. Blir nog katastrof annars. Har ju ingen bestämd dos av varken benzo eller gabapentin. Det varierar mycket efter behov och om jag tagit nåt annat samma dag. Har ett litet apotek här hemma med allt möjligt men är inte beroende av något av det andra utan tar bara sporadiskt.
Citera
2026-04-18, 13:27
Medlem
zombie-nations avatar
Hur vet du vilken av dem som ger AT? Känns det olika? Tror du måste bestämma vilken av dem du ska minska på först. Är också märkligt att gabapentin inte anses beroendeframkallande. Bensoabstinens är ju riktigt grym, samtidigt förstår jag om benso hjälpt dig. Hade vi varit 30 år tillbaka i tiden hade en läkare satt dig på daglig benso men på låg nivå. Visst skapar det beroende, men samtidigt blir det inte samma kaos att tänka ut vad man behöver dag till dag.

Hade haft benso dagligen i över 10 år när min läkare tog bort den och skrev i min journal att jag endast haft medicinen i 8 veckor. Jag klarade väl en vecka innan jag tog mig till akuten.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-04-18 kl. 13:33.
Citera
2026-04-18, 13:52
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ja cold turkey går uppenbarligen inte när jag bara klarar lite över ett dygn. Så det får ske sakta. Vid behov för mig är vid stark ångest eller att ta i förebyggande syfte om jag ska göra något som jag vet ger mycket ångest. Att bli flöddrad och helt borta i huvudet ibland är ju trevligt men att kunna hålla det till ett par gånger i månaden istället för 2-3 gånger i veckan är målet.

Det måste du sluta upp med helt och hållet för att någonsin ha en chans att använda benzo med måtta. Det är verkligen steg ett. Använd det bara när det verkligen behövs, i den lägsta möjliga dosen och så kort tid som möjligt. Annars har du inte en chans.

Rök gräs och drick några öl som nöje istället. Men ge fan i att bli flöddrad.
Citera
2026-04-18, 14:38
Medlem
litenbokstavs avatar
ta lite bärs så ordnar det sig, gärna stark sådan
Citera
2026-04-18, 15:55
Medlem
Citat:
Sen går det inte längre. Provade vara helt utan igår. Gick ganska bra under dagen med hjälp av lite cannabis. Men fick värre och värre abstinens under kvällen och natten. Muskelspänningar och kramp i vaderna trots muskelavslappnande värktabletter, noll sömn, mer och mer ångest. Så till slut fick jag kasta in handduken och ta benzo. Är beroende av gabapentin med och tog bara en låg dos på morgonen så kan ha varit en kombination av abstinens efter båda som gjorde det värre. Ska försöka att sakta minska ner båda preparaten. Målet är inte att sluta helt men kunna ta med måtta och vid behov. Om det nu är möjligt. Nån som lyckats med det efter att ha varit beroende? Vet att jag har blivit varnad. Har inget bra att säga till mitt försvar.

Jobbigt!!
Kan du inte trappa ner väldigt väldigt väldigt långsamt då? Är tabletterna delbara? Kan du söka stöd i detta i vården? Sen kanske behöver du ersätta det här med något annat? Kan du komma på vad du skulle kunna ersätta det förutom tabletter?
Citera
2026-04-18, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hur vet du vilken av dem som ger AT? Känns det olika? Tror du måste bestämma vilken av dem du ska minska på först. Är också märkligt att gabapentin inte anses beroendeframkallande. Bensoabstinens är ju riktigt grym, samtidigt förstår jag om benso hjälpt dig. Hade vi varit 30 år tillbaka i tiden hade en läkare satt dig på daglig benso men på låg nivå. Visst skapar det beroende, men samtidigt blir det inte samma kaos att tänka ut vad man behöver dag till dag.

Hade haft benso dagligen i över 10 år när min läkare tog bort den och skrev i min journal att jag endast haft medicinen i 8 veckor. Jag klarade väl en vecka innan jag tog mig till akuten.
Tror det var mest benzoabstinens igår eftersom jag inte tagit det på över ett dygn. Blandat med lite gabapentinabstinens eftersom jag bara tog en väldigt liten dos på morgonen. Borde börja med benzon men har begränsat med gabapentin och vet inte om jag kan få tag på mer. Därför behöver jag börja med den. Skulle den ta slut så får jag gå över till lyrica istället och det är ju inget bra byte. Mycket mer beroendeframkallande. Skulle dessutom förstöra det sköna ruset jag får av dom när jag bara tar sporadiskt. Har remiss till beroendemottagning men det var typ fyra veckor sen jag tog pissprov och inte hört ett ljud från dom sen dess. Om dom kan tänka sig skriva ut gabapentin under utsättningen så skulle det lösa problemet. Tycker det är helt sjukt hur läkare bara tar bort benzo för dom som tagit länge. Hört om flera nu som råkat ut för det. Dom är ju dumma i huvet om dom inte fattar att man inte bara kan sluta ct.

Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det måste du sluta upp med helt och hållet för att någonsin ha en chans att använda benzo med måtta. Det är verkligen steg ett. Använd det bara när det verkligen behövs, i den lägsta möjliga dosen och så kort tid som möjligt. Annars har du inte en chans.

Rök gräs och drick några öl som nöje istället. Men ge fan i att bli flöddrad.
Skulle vara tråkigt att sluta helt med att flöddra. Så go känsla så länge det inte tippar över till minnesluckor. Men att åtminstone kunna kunna ta vid behov är mitt mål. Det hjälper mig mycket. Mer än något av det skräpet som läkarna skrivit ut.

Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
ta lite bärs så ordnar det sig, gärna stark sådan
Det gör jag redan. Runt en gång i veckan. För ett tag sen flera dagar i veckan så jag var på väg att bli alkis också. Sen sade magen ifrån och jag fick minska ner. Halsbränna och magkatarr från helvetet. Men nu funkar det att dricka igen. Föredrar sprit men blir vin, öl och cider ibland. Blandar gärna med oxascand eller stesolid. Lite koffeintabletter för att minska dåsigheten så blir det riktigt trevligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in