2026-05-20, 17:19
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Tack för svaret. Alltså man undrar ju vad personen håller på med? Jag får personens skattebesked, brev från kronofogden till personen & färdtjänst som personen har använt i April 100-tals gånger. Kan detta vara ett sätt att fiska olika typer av bidrag eller liknande? Meddelade även hyresvärden för ca. en vecka sen och de sa att de har meddelat skatteverket om att personen är avflyttad, men personen är fortfarande folkbokförd på min adress...helt sjukt.

detta problem läste jag om i någon av nyhets "tidningarna" på nätet.
Där sa dom att när man anmäler detta till skatteverket måste man säga att man har "stora besvär" av annan är folkbokförd där , minns inte exakt hur dom utryckte sig men åt det hållet var det.
Anmäler man bara att någon är folkbokförd i lgh så lägger dom den bara på hög av ärenden.

Personen i ditt fall är troligen gammal och har någon form av psykisk sjukdom , demens kanske ? intagen på något hem typ bara gissning dock
Citera
2026-05-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Hur gammal är personen? Kanske någon halvdement som inte fattar riktigt att man måste ändra folkbokföringsadressen och begära eftersändning, men inte har någon god man ännu.

Personen är i 70-årsåldern. Jo nu när du säger du så kanske det ligger en sanning i att personen möjligtvis kan vara dement i någon grad.
Citera
2026-05-20, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
detta problem läste jag om i någon av nyhets "tidningarna" på nätet.
Där sa dom att när man anmäler detta till skatteverket måste man säga att man har "stora besvär" av annan är folkbokförd där , minns inte exakt hur dom utryckte sig men åt det hållet var det.
Anmäler man bara att någon är folkbokförd i lgh så lägger dom den bara på hög av ärenden.

Personen i ditt fall är troligen gammal och har någon form av psykisk sjukdom , demens kanske ? intagen på något hem typ bara gissning dock

Ja personen är 70+ & det stämmer nog som du säger. Om personen åtminstone hade ett mobilnummer så hade man ju åtminstone försökt kontakta & påminna. Men men får se vad som händer..
Citera
2026-05-22, 16:35
Medlem
Kronofogden hade tydligen varit på besök hos mig och lämnat ett brev till den förra hyresgästen och sagt att de hotar med att kontakta hyrsvärden/grannarna om den förra hyresgästen inte svarade. Jag ringde upp dem och satt att personen inte bor kvar här & de hade stor förståelse och har nu registrerat att personen inte bor kvar här. Att man ens ska behöva göra sånt här trams....aja nu fick man åtminstone bort kronfogden iaf.
Citera
2026-05-23, 20:07
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Kronofogden hade tydligen varit på besök hos mig och lämnat ett brev till den förra hyresgästen och sagt att de hotar med att kontakta hyrsvärden/grannarna om den förra hyresgästen inte svarade. Jag ringde upp dem och satt att personen inte bor kvar här & de hade stor förståelse och har nu registrerat att personen inte bor kvar här. Att man ens ska behöva göra sånt här trams....aja nu fick man åtminstone bort kronfogden iaf.

Det jag sett av kronfogdens ronder i bostadsområden är att dom börja med skicka ut delgivnings folk (som inte verkar tillhöra kronfogdens myndighet ) och dessa är ganska "fyrkantiga" och bara "spikar" ett meddelande på dörren , dom gör noll koll om ingen öppnar. ingen efterforskning alls om den dom söker stuckit, ligger död i lgh, flyttat etc.
Kronfogden kommer inte förrän det är vräkning/återtagande av bostaden, eftersom dom är dom enda som enligt lag har rätt gå in , öppna dörren och återtaga bostaden. Men då har det gått lång tid
Citera
2026-05-24, 14:07
Medlem
kan även bli problem för de som har hyresbidrag om tidigare hyresgäst inte anmäler nya adressen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in