2026-04-17, 21:47
Medlem
Hej, för nästan 2 månader sen flyttade jag in i min nuvarande lägenhet, men den gamla hyresgästen står fortfarande skriven här. Personen är en äldre senior och verkar fortfarande vara vid liv. Jag får personens brev vilket är riktigt irriterande. Jag har anmält felet på skatteverkets sida. Gjorde det för ca 2 veckor sen, men det verkar inte ha hänt någonting. Någon som har varit med om samma? Hur lång tid tog det tills den gamla hyresgästen blev borttagen från addressen?
Citera
2026-04-17, 21:48
Medlem
Voloteas avatar
Har du ringt skatteverket?
Citera
2026-04-17, 23:01
Moderator
Neksnors avatar
Då det nu är ett lagbrott (folkbokföringsbrott) kan du kontakta polisen.
https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/sakerhet-och-ordning-i-samhallet/folkbokforingsbrott/
Citera
2026-04-18, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Hej, för nästan 2 månader sen flyttade jag in i min nuvarande lägenhet, men den gamla hyresgästen står fortfarande skriven här. Personen är en äldre senior och verkar fortfarande vara vid liv. Jag får personens brev vilket är riktigt irriterande. Jag har anmält felet på skatteverkets sida. Gjorde det för ca 2 veckor sen, men det verkar inte ha hänt någonting. Någon som har varit med om samma? Hur lång tid tog det tills den gamla hyresgästen blev borttagen från addressen?

Jag skulle försöka kontakta senioren direkt och be om åtgärd. En vän hamna i samma situation som du. De tog över ett år för att Skatteverket att handlägga trots att den gamla hyresgästen var kriminell. Handläggningstiderna verkar inte ha blivit bättre. Det tog tre år för en tant som hade massor av skenskrivningar på sin sommarstuga. Då var hon dessutom tvungen att hota med att stämma staten för att få bort de felaktigt registrerade personerna. Det var på nyheterna i februari.
Citera
2026-04-18, 01:05
Medlem
Onanikrems avatar
Finns någon gammal tråd om liknande, orkar inte söka efter den nu. Någon skickade in en anmälan om "utvandrad" och nya adressen en taverna någonstans i Grekland vill jag minnas? (Givetvis helt olagligt)
Idag går det kanske inte göra så när man snart behöver Bank-Id för att borsta tänderna.
Citera
2026-04-18, 01:34
Medlem
glockenreins avatar
Ring skatteverket så löser de det. De har långa handläggningstider men kan ofta ordna saker direkt om man slår en signal.
Citera
2026-04-18, 09:28
Medlem
Citat:

Yes, ca en månad eller lite mer.
Citera
2026-04-18, 19:34
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Jag har varit med om samma sak. Ringde Skatteverket och det tog runt en månad som jag minns innan det var klart. Men post som inte automatiskt gick till hans folkbokföringsadress kom fortfarande till mig, så jag fick även kontakta honom och be honom göra adressändring eller på annat sätt tala om för dom han fick post av att han hade ny adress för att jag skulle bli av med all post.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-04-18 kl. 19:38.
Citera
2026-04-26, 18:43
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

skatteverket anmäler du till som andra påpekat i tråden.

kan dock inflika att dom är oerhört sega och det kan ta lång tid, vet en invandrare som flyttade tillbaka till Pakistan och struntade i anmäla utflytt (så gör många som bara sticker) och det tog sex år ...japp 6 År innan Skatteverket slutgiltigen ändrade personens status som "utvandrad" under dessa 6 år skickade dom regelbundet brev (dussintals!) till personens senaste kända adress (som han stack ifrån)
precis som det skulle hjälpa

Brev som kommer : även om skatteverket ändra adress kommer det fortsätta skickas olika brev då inte alla automatisk får adressändring av skatteverket, är det bara fåtal brev rekommenderas att bara dra ett streck över brevet och skriva "utflyttad adress okänd" och lägga på närmaste brevlåda (utan att betala porto givetvis för det får postnord står för)
Citera
2026-05-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
skatteverket anmäler du till som andra påpekat i tråden.

kan dock inflika att dom är oerhört sega och det kan ta lång tid, vet en invandrare som flyttade tillbaka till Pakistan och struntade i anmäla utflytt (så gör många som bara sticker) och det tog sex år ...japp 6 År innan Skatteverket slutgiltigen ändrade personens status som "utvandrad" under dessa 6 år skickade dom regelbundet brev (dussintals!) till personens senaste kända adress (som han stack ifrån)
precis som det skulle hjälpa

Brev som kommer : även om skatteverket ändra adress kommer det fortsätta skickas olika brev då inte alla automatisk får adressändring av skatteverket, är det bara fåtal brev rekommenderas att bara dra ett streck över brevet och skriva "utflyttad adress okänd" och lägga på närmaste brevlåda (utan att betala porto givetvis för det får postnord står för)

Tack för svaret. Alltså man undrar ju vad personen håller på med? Jag får personens skattebesked, brev från kronofogden till personen & färdtjänst som personen har använt i April 100-tals gånger. Kan detta vara ett sätt att fiska olika typer av bidrag eller liknande? Meddelade även hyresvärden för ca. en vecka sen och de sa att de har meddelat skatteverket om att personen är avflyttad, men personen är fortfarande folkbokförd på min adress...helt sjukt.
Citera
2026-05-19, 20:58
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Alltså man undrar ju vad personen håller på med? Jag får personens skattebesked, brev från kronofogden till personen & färdtjänst som personen har använt i April 100-tals gånger. Kan detta vara ett sätt att fiska olika typer av bidrag eller liknande? Meddelade även hyresvärden för ca. en vecka sen och de sa att de har meddelat skatteverket om att personen är avflyttad, men personen är fortfarande folkbokförd på min adress...helt sjukt.

Hur gammal är personen? Kanske någon halvdement som inte fattar riktigt att man måste ändra folkbokföringsadressen och begära eftersändning, men inte har någon god man ännu.
Citera
2026-05-19, 21:12
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Yapp. Samma sak här. Det tog 18 månader från det jag påpekade den felaktiga folkbokföringen till skatteverket innan jag slapp omaket att vara officiell sambo med någon jag aldrig känt . Under tiden fick jag posten till personen ( Trots att jag satte upp en dekal " Personen XXX bpr inte här längre, var god och sluta dela ut post) Personen blev borttagen till slut efter att jag la på och skickade e-mail till SV handläggare en gång i veckan . Tog exakt 1,5 år innan någon på skatteverket tog sig an fallet. Och utan att jag fick något som helst meddelande om det. Jag fick själv surfa in på Skatteverket då och då och kolla ifall det har hänt någonting.

Droppen var när en (förstående) Kronofogde ringde på dörren och frågade efter personen som inte fanns. 6 månader efter jag anmälde personen som illegalt skriven på min adress. 6 månader !

Man fattar hur perforerat vårt system är egentligen av personer som inte gör rätt och ändå kan komma undan med div. välfärdsbrott lång tid efter personen inte ens bor i landet men får sociala ersättningar .
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-19 kl. 21:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in