2026-04-17, 20:04
Medlem
Om jag röker på cannabis/hasch i tyskland, där bruk är lagligt och sen åker hem till sverige kan jag då gripas och straffas för drogpåverkan?
Citera
2026-04-17, 20:07
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Så svårt är det inte att googla eller söka på flashback?

https://www.narkotikabrott.nu/narkotikabrott-utomlands
Citera
2026-04-17, 20:07
Avstängd
Negreritvs avatar
Ja, sen förekommer du i belastningsregistret i fem år, inte bra
Citera
2026-04-17, 20:09
Medlem
sommarlovs avatar
Det är inte ett brott att vara narkotikapåverkad?
Om du kör bil blir det rattfylla, osv.
Citera
2026-04-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är inte ett brott att vara narkotikapåverkad?
Om du kör bil blir det rattfylla, osv.
Jo i sverige är det väl ett brott att vara narkotikapåverkad?
Men vad jag läst mig till nu kan man inte straffas i sverige om man brukat i ett land där det är tillåtet?
Citera
2026-04-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Jo i sverige är det väl ett brott att vara narkotikapåverkad?
Men vad jag läst mig till nu kan man inte straffas i sverige om man brukat i ett land där det är tillåtet?

Enligt vilken lag är det ett brott att vara narkotikapåverkad? Mig veterligen är det inte det. Det som är olagligt däremot är innehav av narkotika vilket du har haft om du rökt på i Sverige.

Hade det varit ett brott att vara narkotikapåverkad så hade man ju kunnat åka dit för bruk utomlands eftersom man ju kommer tillbaks till Sverige och fortfarande är påverkad. En gärning som påbörjades utomlands och fortsätter när man kommer till Sverige blir ju direkt straffbar när man kommer till Sverige och fortsätter gärningen (om gärningen i fråga är straffbar).
Senast redigerad av prostetnic 2026-04-17 kl. 20:28.
Citera
2026-04-17, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Enligt vilken lag är det ett brott att vara narkotikapåverkad? Mig veterligen är det inte det. Det som är olagligt däremot är innehav av narkotika vilket du har haft om du rökt på i Sverige.

Hade det varit ett brott att vara narkotikapåverkad så hade man ju kunnat åka dit för bruk utomlands eftersom man ju kommer tillbaks till Sverige och fortfarande är påverkad. En gärning som påbörjades utomlands och fortsätter när man kommer till Sverige blir ju direkt straffbar när man kommer till Sverige och fortsätter gärningen (om gärningen i fråga är straffbar).

"" Enligt Narkotikastrafflagen kan man straffas om man olovligen brukar narkotika om gärningen sker uppsåtligen, till fängelse i högst tre år. I 2 kap. 2§ Brottsbalken kan man läsa att ett brott som begåtts utomlands döms efter svensk lag och i svensk domstol, förutsatt att brottet har begåtts av en svensk medborgare.""

""Om personen hävdar att narkotikan brukats utomlands så blir det först och främst det landets lagstiftning avgörande om han kan dömas för narkotikabrott i Sverige eller ej. För om gärningen är fri från ansvar enligt lagen i gärningslandet är det inte straffbart i Sverige. Det framgår av 2 kap. 2§ 2st Brottsbalken.""
Citera
2026-04-17, 20:37
Medlem
LostinDarknesss avatar
Om polis tar dig med restprodukter i kroppen så åker man visst dit.
Citera
2026-04-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
"" Enligt Narkotikastrafflagen kan man straffas om man olovligen brukar narkotika om gärningen sker uppsåtligen, till fängelse i högst tre år. I 2 kap. 2§ Brottsbalken kan man läsa att ett brott som begåtts utomlands döms efter svensk lag och i svensk domstol, förutsatt att brottet har begåtts av en svensk medborgare.""

""Om personen hävdar att narkotikan brukats utomlands så blir det först och främst det landets lagstiftning avgörande om han kan dömas för narkotikabrott i Sverige eller ej. För om gärningen är fri från ansvar enligt lagen i gärningslandet är det inte straffbart i Sverige. Det framgår av 2 kap. 2§ 2st Brottsbalken.""

Om vi nu skall vara petiga vilket man ju bör vara i såna här sammanhang så är det ju bruket som är det straffbara och det är den gärningen man isf straffas för och inte det faktum att du därefter är narkotikapåverkad.

Det är också det som gör att det är landets lagstiftning där man brukade narkotikan som blir av betydelse. Hade det varit så att det varit straffbart att i sig vara narkotikapåverkad (som ju hade varit tveksamt eftersom man ju inte bara kan sluta vara påverkad) så hade man ju kunnat skita i det landets lag eftersom personen nu dyker upp i Sverige och fortsätter vara narkotikapåverkad.
Citera
2026-04-17, 20:55
Medlem
Du kommer att frias om du kan bevisa att du varit och tagit drogerna i ett land där det är lagligt.

Naturligtvis händer det sällan, men däremot tillämpas denna "utlandsfrikort" dagligen i t.ex. tågtrafiken mellan Danmark och Sverige. Om du är narkotikapåverkad på tåget till Sverige men inte har någonting på dig så kommer du inte att lagföras.
Citera
2026-04-17, 21:14
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Nej det är lugnt. Jag gjorde det i Berlin och en gång på flygplatsen Arlanda så kom en droghund fram till mig, men jag hade ju inget på mig så de lät mig gå
Citera
2026-04-17, 21:24
Medlem
Vid misstanke och blodprov så åker du på ringa narkotikabrott om du har det i blodet. Även om du inte har något på dig, i fickor och dylikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in