2026-04-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du reagerar alltså inte på att han basunerar ut att han HATAR BMW…..? Kan han ha tiltat bias tro….?

Sen må han vara hur jävla mycket mekaniker som helst, men hur VET du vad just den bilen han babblar om varit med om i sitt tidigare liv…? Hur vet du att det han berättar om bilen är sant….? Fan, videon följer ju till punkt och pricka mallen för hur man fyller en video med 90% irrelevant babblande och gestikulerande hot obduktion innan man ens kommer till det man brölar om i rubriken…. och många videos ska man ju klämma fram i strid ström, i vilka man jagar uppmärksamhet och klick….

Det jag reagerar mot är INTE att han berättar om att en N55 gått sönder, för visst fan kan de göra det, ibland. Men sättet han påstår att N55 bara skulle vara en skitdålig motor och drar en drös anekdoter och påståenden och inte har nån seriös statistik eller källor, gör att jag inte kan ta en sån stolle på allvar.

Den motorn har pajat, ja, men inte för att det skulle vara en erbarmlig garbage motorkonstruktion i sig, utan för att just den individen råkat illa ut, sannolikt genom någon form av vanvård i sitt liv.

Sök och kolla vad fler källor säger om just N55, kolla vad folk säger i kommentarerna i den videon…

Sen har du den andra pajasen, som beter sig som en ADHD-slyngel, och babblar en helvetes massa goja utan seriösa källor, och såklart raljerar och överdriver groteskt. Hur någon kan ta en sådan clowns raljerande påståenden på allvar är mig en gåta.

Skulle du lita på en advokat, kirurg, statsminister etc etc, som betedde sig och uttryckte sig som den pajasen om seriösa ämnen….? Hur många seriösa kontrollerbara fakta, statistik, källor etc redovisar han…..?
Fan, han får ju Trump att verka ”vettig”…..

200 kvadrat eget hobbygarage
Mekat bilar sen 70tal
Utbildad bilmekaniker och bilelektriker
Byggt om motorer (den första på 70talet) relativt avancerade modifikationer av både mekanik och styrsystem etc
Byggt om växellådor, bakaxlar chassie
Hoppat in som racemek i t ex STCC ibland

Kört racemotorer i testcell hos t ex
Lehman Motoren Technik Liechtenstein (helgedom för Audinördar…)
Motordesign Fjärås
AMG
SolutionF Frankrike

Har en relativt stor bekantskapskrets inom bil/motor/racing etc, vilket innefattar ingenjörer/utvecklare/testare inom fordonsutveckling generellt, motorutveckling, transmissionsutveckling, motorkalibrering, inom både standardbilar och tävlingsbilar.
Dessa har jobbat eller jobbar på t ex
Scania
Saab
Hirsch
Volvo
Koenigsegg
Renault F1
SolutionF
Ricardo
AVL
Bosch Motorsport
ABT Sportline
Audi Motorsport
VW Motorsport

Tillverkat egna specialverktyg även jag.

Och fatta nu att jag INTE försöker höja någon motor eller biltillverkare till skyarna, för ingen är bäst på allt genom tiderna, och utan ”lik i garderoben”.
Jag reagerar och argumenterar bara emot detta så förbannat uttjatade och korkade sättet så många andra beter sig på så fort bilar och motorer diskuteras. Då blir det väldigt fort och ofta mest bara fanatism och religion, svart eller vitt. Och folk uttrycker sig bergsäkert med påståenden som är så groteskt överdrivna och ofta felaktiga, typ xxxx tillverkare ä ba skiiiit, går bara sönder, men xxxx är överlägset bättre alla dagar i veckan… Sen kommer nästa lallare in och påstår det helt omvända….. och båda är långt borta på cykeln…. Långt ifrån verkligheten…. men lika jävla envisa på sin egen åsikt och förträffliga kunskaper, givetvis styrkta med allehanda fantasifulla anekdoter… min kusins bror hade en gång…..

All seriös statistik och undersökningar visar att bilar med tiden bara blivit hållbarare och driftsäkrare, kräver mindre service etc, än mot hur det var tidigare. Det gäller bilar och bilmärken generellt, och inte ens de sämsta är bara dåliga och skit som bara går sönder. De ligger bara en aning högre i felprocent totalt sett, men då biltillverkarna ligger på bara nån ynka procent i felprocent så är det inte katastrof ens med de som ligger sämst till i statistiken.
OK vi kikar på statistiken då.
BMW är lite sämre, ibland bättre än medel på tillförlitlighet men ligger ungefär i mitten.

BMW är oftast dyrast och laga men brukar ligga och bråka med mercedes, audi och porshe på det området.

PGA det så är även cost of ownership väldigt högt och det är sällan delarna som är dyra men att komma åt dem, trånga och komplicerade bilar helt enkelt, inte konstigt med tanke på att flera andra premium bilar ligger där också.
Land rover slår alla med råge så BMW kan som bäst komma 2a på att vara dyr vid lagning vilket 7 serien oftast gör.

överlag har moderna bilar blivit mer driftsäkra men det dras ned av att de även blivit mycket mer komplexa och svårare att laga vilket gäller alla märken.

En AI sammanfattade alla källor till detta:
Land Rover → både många OCH dyra fel (jackpot i elände)
Tyska premium → färre fel men dyrt när det händer
Elbilar (typ Tesla) → fler småfel, färre katastrofer
Japanskt (Toyota, Honda) → få fel överlag

Källor:
carlifespancheck
consumer reports
störst problem consumer reports igen
cars.com
autoweek
Reuters(mest att el och hybrider drar ned pålitligheten på senare tid)
Bara fina bilar och dyra i topp, som sagt land rover sticker ut här
Ägande kostnader över tid
Annat perpektiv av känd undersökning
autoindustry
Reservdelskostnader
Typ av fel
JD power

Är väll ungefär 4 undersökningar som de tar olika delar av i artiklarna, är man sugen kan man grotta ned sig rejält själv. Men skummade igenom de flesta källorna snabbt och ja tyska märken hamnar ofta högt men även volvo är högt upp på kostnadslistan.
Senast redigerad av Plastbitar 2026-04-28 kl. 13:52.
Citera
2026-04-28, 18:09
Medlem
Citat:
Lite kul att du nämner det….

Ja, Lexus har ett generellt sett välförtjänt gott rykte. Men som du själv nämner så är inte heller de utan fläckar här och var genom historien.

Lexus satte verkligen press på ”tyskarna” när de kom med sin LS400, som absolut hade flera punkter där de matchade eller var bättre än konkurrerande modeller från tyskarna, som t ex BMW 7serie.
Nu är ju smaken som baken, men personligen så respekterar jag Lexus inträde i lyxsegmentet, för de var en ny frisk fläkt som gav god konkurrens till de mer etablerade märkena och deras modeller.
Men, gud vad tråkiga de var i designen jämfört med i alla fall BMW, slätstrukna både på in och utsida. Hög kvalitet på det mesta ja, men skinnet kändes inte riktigt så genuint som i t ex 7-serien med nappaskinn.
Lexusen var aningen tystare, och modernare på flera punkter mot motsvarande tyskar på den tiden.

Hade en jobbarkompis som hade en LS400 av andra eller möjligen tredje generationen. Den har jag testat ett gäng mil och jämfört med min sjua. Den hade både för och nackdelar mot sjuan, men det som i alla fall för mig personligen mest tydligt var att den var ”själlös” i jämförelse. Lite tystare, lite mjukare/komfortablare, men inte lika ”personlig” och inspirerat ombonad i interiören. Kändes modernare på ett sätt, på flera punkter, men ändå sämre upplevelse andra punkter. Att just den den sen saknade t ex riktigt kompressorkylskåp och skrin med gasdämpad lucka för kristallglas, dubbla telefoner, digitalTV, textTV, eluppvärmd ratt, eluppvärmd torkarbladsparkering och en del annat som min sjua har, gjorde ju inte saken bättre. Men den imponerade, Lexusen.

En jobbarpolare i Norge har en Lexus, LX300 eller vad tusan den nu hette, en ”SUV” typ. Den hjälpte jag till att försöka leta fram en begagnad främre subframe då originalet var totalt sönderrostat, och en ny från Lexus kostade i klassen hjärtinfarkt…. Så det fick bli en beggad från Polen eller om det var Estland, det blev bra dyrt ändå med arbete och allt, men bara i klassen högt blodtryck…

Det stämmer, Japanerna eller i Lexus fall Amerikanerna har annan syn på design och körkänsla än oss Européer, Lexus togs ju fram för USA marknaden. Men nu handlar tråden om hållbarhet, ett ämne där Tyskarna närmat sig Fransmännen och Italienarna, i många fall gått om i tokiga konstruktioner och dåliga material.
Att din väns bil inte hade värme under torkarbladen är lite konstigt, för vad jag känner till är det standard på Lexus, men det kanske finns undantag för andra marknader.
Utrustning kan man dividera i det oändliga, Lexus har det mesta som standard, de har inte valfriheten som Tyskarna, men i ämnet är det samma sak där, utrustningen fungerar.
Som jag tidigare skrivit, jag älskar BMW, bilarna har allt jag vill ha, men samtidigt hatar jag bilar som går sönder utan anledning i förtid och avancerade problem, sista BMWn man kunde köpa var 130 som upp till 2011 hade N52 motorn, sen gick det bara utför.
BMWs introduktion av direktinsprutning på N53 motorn känner vi till, kom -07 på tex 3 serien, alla som fått byta spridare och högtryckspump vet vad jag talar om.
Att Lexus också kom med direktinsprutning på V6an -05 känner vi inte till, för spridare och högtryckspumpen är inget problem, de funkar bilen ut.
Man kan drabbas av igensatt EGR ventil, men det är en egenskap av direktinsprutning, inget unikt för Lexus.
Citera
2026-04-28, 19:51
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Nån av de stora Tyskarna, mins inte vilken det var, har oljepump i plast, råkar ägaren hälla i en normal motorolja tex 10-40, går pumpen sönder, den är för klen att pumpa nått annat än max 0-20 olja.
Det finns snart ingen hejd på vad de kan tillverka i plast längre.
Det finns planer på att tillverka motorblock i armerad plast med foder i.
Du kanske tänker på Mercedes vattenpump i plast? Mercedes har mycket plast i motorn. Problemet är att plast krymper och då läcker det och pyser lite här och där på bilar som är några år.
Citera
2026-04-28, 21:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jaså klart, jag glömde ju att du och andra som är fulla av bias och knarkar anekdoter och fördomar och aldrig kan styrka era påståenden med seriösa bevis, är de enda ”experter” som finns…

Hur förklarar du att i princip alla seriösa källor och undersökningar säger nåt helt annat än det du påstår, och faktiskt styrker det jag skrivit i denna och liknande trådar….?

Se här en sammanställning av saken om man frågar AI, som dessutom redovisar källorna, om man ställer frågan ” Are cars made today less reliable than cars made twentyfive years ago?”

Dina "källor" är inte vatten värda. Inse att dagens plastbilar inte kommer rulla om 25 år.

Vad en "nöjd kund" index på fabriksnya är idag säger inte ett smack om hållbarhet och kvalitet. Allt det här är välkänt sedan flera år tillbaks. Det är ingen slump att sådana är trådar skapas.
Citera
2026-04-28, 21:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Du kanske tänker på Mercedes vattenpump i plast? Mercedes har mycket plast i motorn. Problemet är att plast krymper och då läcker det och pyser lite här och där på bilar som är några år.

Framförallt spricker det. BMW har kört plast länge nu. Grenrör DISA, oljetråg, termostathus, klickanslutningar i hårdplast. Styrskenor till kamtransmissioner. Allt spricker och faller isär pga ålder.
Citera
2026-04-28, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt

Nej, det här var en oljepump, men jag är inte förvånad att det tillverkas vattenpumpar i plast oxå.
Citera
2026-04-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
OK vi kikar på statistiken då.
BMW är lite sämre, ibland bättre än medel på tillförlitlighet men ligger ungefär i mitten.

BMW är oftast dyrast och laga men brukar ligga och bråka med mercedes, audi och porshe på det området.

PGA det så är även cost of ownership väldigt högt och det är sällan delarna som är dyra men att komma åt dem, trånga och komplicerade bilar helt enkelt, inte konstigt med tanke på att flera andra premium bilar ligger där också.
Land rover slår alla med råge så BMW kan som bäst komma 2a på att vara dyr vid lagning vilket 7 serien oftast gör.

överlag har moderna bilar blivit mer driftsäkra men det dras ned av att de även blivit mycket mer komplexa och svårare att laga vilket gäller alla märken.

En AI sammanfattade alla källor till detta:
Land Rover → både många OCH dyra fel (jackpot i elände)
Tyska premium → färre fel men dyrt när det händer
Elbilar (typ Tesla) → fler småfel, färre katastrofer
Japanskt (Toyota, Honda) → få fel överlag

Källor:
carlifespancheck
consumer reports
störst problem consumer reports igen
cars.com
autoweek
Reuters(mest att el och hybrider drar ned pålitligheten på senare tid)
Bara fina bilar och dyra i topp, som sagt land rover sticker ut här
Ägande kostnader över tid
Annat perpektiv av känd undersökning
autoindustry
Reservdelskostnader
Typ av fel
JD power

Är väll ungefär 4 undersökningar som de tar olika delar av i artiklarna, är man sugen kan man grotta ned sig rejält själv. Men skummade igenom de flesta källorna snabbt och ja tyska märken hamnar ofta högt men även volvo är högt upp på kostnadslistan.

Jag tackar för ett betydlig mer nyanserat inlägg och resonemang än det så vanliga (riktat till ”alla”). ”xxxxx ä ba skiiiit…”

Men vi får nog tänka lite extra även här.

Att bilar som Porsche eller andra märkens mer avancerade häftigare modeller kan ha högre kostnader, både för reservdelar och arbetskostnad, är väl tämligen självklart. Större motorer och transmissioner etc är dyrare i sig, även om de vanligen är designade för att palla lika länge eller längre än enklare utrustade modeller. Men om de dessutom sitter inbökade i lika stora karosser, så blir det ju av nöden tvunget trängre och kan bli mer tungjobbat.

Men ser vi på t ex BMWs mindre och enklare modeller, så torde de ligga ungefär likvärdigt med andra bilar i samma kaliber och klass.

Sen får vi nog även i se att man kanske inte har ekonomin som prio 1 om man väljer att köpa en t ex BMW 7-serie, eller vilken annan påkostad premiumvagn som helst egentligen, oavsett märke. Därför att de är ju som du säger mer fullastade med utrustning, större kraftigare motorer transmissioner, som kräver kraftigare tyngre bromsar, och hjul, stötdämpare etc etc etc. Och dessa vagnar liksom alla andra behöver normal service, som blir dyrare när det är fler dyra stift att byta, kanske dubbla oljemängden av dyrare olja. Ja du fattar….

Jag försöker heller inte hävda att BMW är Guds gåva till människan, perfekt felfri odödlig och billigast driftsäkrast etc, absolut inte. Men det blir bara så korkat när folk ideligen bräker ur sig totalt vansinnigt överdrivna generaliserande sågningar om än det ena än det andra bilmärket.

Ser vi till det jag länkade så säger de ju inte alls så som så många ”experter” på forum, och raljerande idioter i YT-videos gastar om.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-04-28 kl. 22:06.
Citera
2026-04-28, 22:52
Medlem
Citat:
Det stämmer, Japanerna eller i Lexus fall Amerikanerna har annan syn på design och körkänsla än oss Européer, Lexus togs ju fram för USA marknaden. Men nu handlar tråden om hållbarhet, ett ämne där Tyskarna närmat sig Fransmännen och Italienarna, i många fall gått om i tokiga konstruktioner och dåliga material.

Är verkligen franska och italienska bilar såååå dåliga som folk ryktar om? Eller är det mest myter som smetas på ”alla” dessa bilar och märken för att några av dem nån gång i historien haft lite fler typfel….?
Man kan ju undra hur det är i Italien och Frankrike, om de där nere säger samma sak, sprider samma rykten, eller kanske de sprider negativa rykten och skrönor om andra länders bilar….?

Du säger ”i många fall”, har du nån lista på dessa ”många fall” som tål en kritiskt granskning för att se om det har seriös substans eller är bara, rykten…?

Sen det om ”dåliga material”, har lekmän bland vardagligt folk verkligen kunskaper att avgöra när och om ett material är fel eller inte, och varför….?

Många tar upp plast, men har folk koll på vad det är för plast etc, och om det verkligen är svagare sämre etc än andra material, eller om det ger fördelar?

Citat:
Att din väns bil inte hade värme under torkarbladen är lite konstigt, för vad jag känner till är det standard på Lexus, men det kanske finns undantag för andra marknader.

Jag kan minnas fel på den punkten, det är länge sedan

Citat:
Utrustning kan man dividera i det oändliga, Lexus har det mesta som standard, de har inte valfriheten som Tyskarna, men i ämnet är det samma sak där, utrustningen fungerar.

Och det gör väl utrustningen allt som oftast även i BMW….?

I min 7-serie som gått 35k mil så funkar precis all utrustning utom däcktryckssensorerna (enheternas batterier är slut) samt nyss dog mobiltelefonerna i den, för att man stängt ned 2G-3G nätet.

Som jag skrivit många gånger nu, i många olika liknande trådar, så funkar de allra flesta bilar helt ok, och rullar på utan mycket mer än normal service. Och detta gäller i princip ALLA märken och modeller
Sett till det totala antalet tillverkade så är det bara en bråkdel som råkar ut för problem och fel, även om vi så räknar med sk typfel. Men man kan nog beskriva det som att 1 icke nöjd ägare hörs mycket mer än hundratusentals nöjda ägare…

Citat:
Som jag tidigare skrivit, jag älskar BMW, bilarna har allt jag vill ha, men samtidigt hatar jag bilar som går sönder utan anledning i förtid och avancerade problem, sista BMWn man kunde köpa var 130 som upp till 2011 hade N52 motorn, sen gick det bara utför.

Själv vare sig älskar eller hatar jag nåt bilmärke, de kan vara mer eller mindre intressanta, typ….

Så du har koll på alla senare BMW och motorer så du kan avgöra om de är kassa eller inte…?
Vad sägs om t ex N55…?

Citat:
The BMW N55 engine is generally considered a highly reliable, robust powerplant, representing a major improvement over its N54 predecessor. It is known to last over 150,000 to 300,000+ miles with proper, frequent maintenance. Key reliability strengths include improved reliability in 2014+ models (EWG), but it still requires proactive maintenance on components like the oil filter housing, water pump, and charge pipe.

Citat:
BMWs introduktion av direktinsprutning på N53 motorn känner vi till, kom -07 på tex 3 serien, alla som fått byta spridare och högtryckspump vet vad jag talar om.

Ok, men vet du verkligen vad du talar om….?
Har du koll på hur många som fått problem med dessa komponenter, kontra hur många som inte fått problem, av alla tillverkade…?

Citat:
Att Lexus också kom med direktinsprutning på V6an -05 känner vi inte till, för spridare och högtryckspumpen är inget problem, de funkar bilen ut.
Man kan drabbas av igensatt EGR ventil, men det är en egenskap av direktinsprutning, inget unikt för Lexus.

Jaha, så bra då, men jag tar en koll… ops… verkar inte vara riktigt så problemfritt som du hävdar….

Jag kör en AI igen på förekommen anledning….

Citat:
Lexus direct injection engines, particularly earlier models like the IS 250 (4GR-FSE engine), commonly suffer from severe carbon buildup on intake valves, leading to rough idle, hesitation, and engine misfires. This occurs because fuel does not wash over intake valves, allowing oil vapors to harden, often requiring walnut blasting to clean.

Common Issues and Symptoms
• Carbon Buildup: The primary issue is caked carbon on intake valves, reducing airflow and causing rough running.
• Performance Issues: Symptoms include hesitation under load, poor fuel economy, loss of low-end torque, and stalling.
• Misfires: Serious buildup can cause cylinder-specific misfire codes (check engine light).
• Engine Noise: Mechanical noise from high-pressure injectors/pumps.

Affected Models and Engines
• IS 250 (2006–2013): Most known for severe carbon issues due to direct injection only (no port injection).
• Other Lexus models (IS 350, GS, LS): Later models often adopted a dual injection system (direct + port) which significantly reduces, but doesn't completely eliminate, carbon buildup.

Preventative Measures and Solutions
• Walnut Shell Blasting: The most effective, professional method to clean valves, often needed every 60k-100k+ miles.
• Top-Tier Fuel & Driving Habits: Using top-tier gasoline and performing regular, high-speed driving ("Italian tune-up") can help minimize deposits.
• Intake Cleaners: Products such as BG Fuel Injection & Combustion Chamber Cleaner or CRC GDI intake valve cleaner can be used to treat early-stage buildup.

• Oil Catch Cans: Installing an oil catch can can help reduce the amount of oil vapor that forms the carbon buildup.
• Frequent Oil Changes: Using high-quality synthetic oil and frequent changes helps reduce the buildup of contaminants

Citera
2026-04-29, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Dina "källor" är inte vatten värda. Inse att dagens plastbilar inte kommer rulla om 25 år.

Vad en "nöjd kund" index på fabriksnya är idag säger inte ett smack om hållbarhet och kvalitet. Allt det här är välkänt sedan flera år tillbaks. Det är ingen slump att sådana är trådar skapas.

Tja, du får såklart tramsa bäst du vill som vanligt, men du har ju aldrig kunnat lägga fram seriösa bevis för dina egna fantasifulla påståenden….

Fundera lite på hur många bilar som generellt sett rullar på i efter 25 år sett till hur många enheter som folk redan ratat eller skrotats ut….? Hur många bilar från ca 1960 rullade det i vardagen runt 1985….?
Hur många av bilarna tillverkade runt 1985 användes i vardagen runt 2010….?

Hur många bilar tillverkade runt 2000 ser du i trafiken idag…?

Saken är väl den att folk genom tiderna extremt sällan kör runt frivilligt i 25 år gamla bilar. Och bilar som är 25 år gamla anses ju vara just jäkligt gamla. Men idag kan en bil kännas betydligt friskare trots 20-30k mil eller 20-25 år gammal. Annat var det förr då bilar ofta kändes rejält slitna när de närmade sig 20k mil

Syntetmaterial har används i bilar och på/i motorer etc i en massa år, så det är egentligen inget direkt nytt.
Dessa material ger oss en massa fördelar, men som alltid även en del nackdelar. Men man ska minnas att princip varje övergång till andra material så har det initialt varit ökade problem, som man vanligen fått bot på efter en tid. Så var det när man gick från gjutjärn till aluminium t ex

Citat:
Framförallt spricker det. BMW har kört plast länge nu. Grenrör DISA, oljetråg, termostathus, klickanslutningar i hårdplast. Styrskenor till kamtransmissioner. Allt spricker och faller isär pga ålder.

Nej, allt spricker inte alls och faller isär p g a ålder. Det kan göra det, men det mesta håller bra.

Dessutom så fanns det problem med t ex styrskenor till kamerans även när man inte körde med ”plast”, hos olika tillverkare.

Så hur som helst, oavsett hur mycket du gnyr och fantiserar fram överdrivna felaktiga påståenden, så har bilarna generellt sett bara blivit bättre och bättre med tiden, hållbarare och hållbarare.
Citera
2026-04-29, 01:45
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:

Planned obsolescence.
Citera
2026-04-29, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Planned obsolescence.

Vilket i de allra flesta fall är väldigt överdrivna påståenden som mest passar bland konspirationstroende tomtar… i just konspirationsforumet där allehanda galenskap florerar från dagdrömmarna… Men det genererar ju klick från okunniga lättlurade tomtar…

Jag sticker ut hakan och säger att plast i olika former i våra bilar har givit oss bilägare väldigt många fler fördelar än nackdelar genom åren. Men det tror jag de flesta helt enkelt inte fattar, för de hör och ser bara en massa överdrivna och inte sällan felaktiga negativa påståenden, och ser eller förstår inte den stora mängd fördelar ”plasten” ger kontra om saker skulle göras i andra material och på andra sätt.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-04-29 kl. 09:22.
Citera
2026-04-29, 17:49
Medlem
Citat:
Jag tackar för ett betydlig mer nyanserat inlägg och resonemang än det så vanliga (riktat till ”alla”). ”xxxxx ä ba skiiiit…”

Men vi får nog tänka lite extra även här.

Att bilar som Porsche eller andra märkens mer avancerade häftigare modeller kan ha högre kostnader, både för reservdelar och arbetskostnad, är väl tämligen självklart. Större motorer och transmissioner etc är dyrare i sig, även om de vanligen är designade för att palla lika länge eller längre än enklare utrustade modeller. Men om de dessutom sitter inbökade i lika stora karosser, så blir det ju av nöden tvunget trängre och kan bli mer tungjobbat.

Men ser vi på t ex BMWs mindre och enklare modeller, så torde de ligga ungefär likvärdigt med andra bilar i samma kaliber och klass.

Sen får vi nog även i se att man kanske inte har ekonomin som prio 1 om man väljer att köpa en t ex BMW 7-serie, eller vilken annan påkostad premiumvagn som helst egentligen, oavsett märke. Därför att de är ju som du säger mer fullastade med utrustning, större kraftigare motorer transmissioner, som kräver kraftigare tyngre bromsar, och hjul, stötdämpare etc etc etc. Och dessa vagnar liksom alla andra behöver normal service, som blir dyrare när det är fler dyra stift att byta, kanske dubbla oljemängden av dyrare olja. Ja du fattar….

Jag försöker heller inte hävda att BMW är Guds gåva till människan, perfekt felfri odödlig och billigast driftsäkrast etc, absolut inte. Men det blir bara så korkat när folk ideligen bräker ur sig totalt vansinnigt överdrivna generaliserande sågningar om än det ena än det andra bilmärket.

Ser vi till det jag länkade så säger de ju inte alls så som så många ”experter” på forum, och raljerande idioter i YT-videos gastar om.
Köper man en BMW är ekonomi ganska långt ned på listan och för mig faller det självklart att en bil med massor av finesser och flera hundra hästar har högre krav på service och desutom går sönder oftare beroende på körning. En liten skoda med max 100 hästar upplever inte samma typ av varesig körning eller press av föraren.

Sedan finns det ingen verklighet där någon kan övertyga mig om att plast är bättre än metall i och runt bilmotorer.
Plast är: enklare, billigare och lättare och även lättare att gjuta i avancerade och konstiga former.
Går dessutom en plastsak sönder så är det byte som gäller, metall kan ofta lagas med svets eller tex kemisk metall om man är lat/saknar svets.
Metal klarar värmeväxlingar bra och lever längre än garantitiden, har bilar med 40+ år på nacken och allt i plast i dem är i princip slut och har behövts bytas, metall grejerna däremot funkar bra än.
Med det sagt så är jag dock inte målgruppen för nya bil ägare där man man ska äga en bil i några år för att sedan gå vidare.

Det som stör mig mest med moderna bilar är att de är i princip omöjliga att laga själv, allt är kodat och måste gå via verkstaden för utan kod tar inte bilen emot delen eller ens släpper på elektriska handbromsen(jag kopplar batteri till den och hoppas på inget felmeddelande efter).

EDIT: du vet att i princip alla AI's kan perfekt svenska(såg dina länkningar förut)
Senast redigerad av Plastbitar 2026-04-29 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in