2026-04-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
De flesta slitagedelar var nog bytta FÖRE du köpte bilen, om du talar sanning. BMWs 7-serie är en penningslukare utan like, dålig kvalitet och svindyra delar.
En 7a havererar oftast innan en Lexus är inkörd.

Jag har en pärm med alla dokument om bilen sedan den var ny, jag vet exakt vad den varit med om och vad som bytts, när det bytts, varför det bytts, och vad det kostade.

Ja en 7-serie är inte det första man ska sikta på om man vill ha den mest ekonomiska bilen. Men det överdrivs och svartmålas nåt så in i helvete av folk som inte har koll, men har fördomar och okunnighet så det rinner ur öronen på dem.

Det flesta delar till den här inte varit särskilt dyra alls, inte sällan som till vanliga svenssonbilar eller billigare.
Det är generellt setting kvalitet på dessa bilar och dess delar, men enstaka undantag finns såklart.
Citera
2026-04-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
kolvar av stål var fel av mig och tar på mig det.

Din bmw är av äldre modell och de brukar vara rätt skottsäkra moderna bilar överlag har många "buggar" och dessutom sätter alla lagkrav press på att spara vikt och TCO'n är viktig att hålla låg vilket gör att de verkligen tänjer på gränserna med tex motor olja mm.

Inte så konstigt att högprestanda bilar som bmw oftare går sönder, du håller ju på med racing så du om någon borde veta att en bil med 300-400 hästar går sönder betydligt lättare än en trött bil med 70 hästar med liknade konstruktion. Ju mer datorer, turbos tekniska finesser du slänger på ju mer felkällor finns det och bmw gillar sådant. Det är enkel logik men på forum har alla sina egna upplevelser och det är det man får gå på.

Klippen jag visar så VISAR ju de själva vad felen är, är inte det fakta? Mina egna erfarenheter styrker dessutom dessa påståenden.

En grej jag var med om för ca nu 10 år sedan var en bmw chef som körde mitsubitshi, mycket egendomligt tyckte jag och han sa när bmw går tillbaka till att göra vettiga hållbara bilar så byter jag.

Men igen bara anekdoter från folk på forum och egen upplevda erfarenheter. Efter det så valde jag själv ett japanskt märke och den bilen har hållit i över 10 år. Olja, filter, ljudämpare och bromsklossar är det enda jag bytt, den borde gå sönder snart men den vägrar, givetvis är underredet dränkt i rikligt med linolja vart 3dje år ungefär. Kompisen med en E90 från 2015 har jag hjälpt väldigt mycket med massor av konstiga bekymmer han haft, bland annat sprucket insug eftersom det var av plast. Plast är bra för vikt på bilar men inte mycket annat när det gäller motorrum. Har veteran bilar med original stål insug som inte visar några tecken på att spricka med mer än 40 år på nacken.

Du visar ju med all tydlighet att du är en okunnig ”sväljare” som går på dessa raljerande svamlande figurer som dra in pengar på sina YT-kanaler just genom att överdriva generalisera förvanska ljuga hitta på…. Kolla lite fler källor vad som sägs om N55. Testa att läs kommentarerna till andra videon…

Den första videon är av en som inte kan vara frisk, och sväljer du det denne gastar ur sig så säger det mer om dig själv än vad som är lämpligt för dig…
Citera
2026-04-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du visar ju med all tydlighet att du är en okunnig ”sväljare” som går på dessa raljerande svamlande figurer som dra in pengar på sina YT-kanaler just genom att överdriva generalisera förvanska ljuga hitta på…. Kolla lite fler källor vad som sägs om N55. Testa att läs kommentarerna till andra videon…

Den första videon är av en som inte kan vara frisk, och sväljer du det denne gastar ur sig så säger det mer om dig själv än vad som är lämpligt för dig…
Är du liksom dessa bilmekaniker tro? Car wizard har tex en riktig verkstad där han tar emot alla möjliga bilar men tar ogärna emot bmw's pga av deras komplexitet. Dessutom VISAR de vad som är fel eller har dom ljugit ihop det menar du?
Så för att någon har skrovlig röst och inte beter sig som man förväntar sig så är han dålig och kunskapslös, tråkig och skrämmande människosyn du verkar ha.
Lyssnar nog mer på dessa herrar faktiskt än dig.

Som sagt så meckar jag en del själv med ett par motor renoveringar och fulla restaureringar av speciellt äldre bilar anser jag att jag har hyfsad koll på det mesta. Sen är det mig många kommer till med sina bilbekymmer som jag oftast löser eller säger att jag inte kan göra det pga av kunskapsbrist eller verktygsbrist. Till mina egna bilar tillverkar jag både delar och verktyg som ej finns eller har skyhöga priser men ej till andras bilar jag ska laga det får de ta med sig själva.
Citera
2026-04-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Kan det verkligen stämma? Olja, även om den är helsyntetisk har rätt olik viskositet i området -40 till +30 grader som väl får ses som de normala utetemperaturer som vi har i det här landet och ska en oljepump vara konstruerad för att klara detta kan den omöjligt vara så känslig att den inte klarar "vanlig" 10W-40 olja tycker jag.
Jag är själv inte imponerad av den utbredda användningen av plast utan ser det bara som att man försöker kapa kostnader men på vissa ställen är det nog helt OK. Plast har en förmåga att bli spröd med åren, även lite "bättre" plast och detta kan aldrig vara bra i en motor. Har t ex sett termostathus i plast och undrar verkligen om dessa kan hålla i 20-30 år? Och vem har inte haft sönder ett (viktigt) clip av plast någonstans då det inte hållit för påfrestningen när man ska lossa det? Vid sträng kyla blir all plast spröd.

Var en film på Youtube där de rev och bytte en pump, de varnade folk som körde racing tex för att hälla i en mer temperaturstabil olja, jag tror det var nån värre modell av BMW el MB.
Hade för många år sen en Peugeot med 1,9 TD motorn, en gammal stabil konstruktion där det enda som uppdaterats var termostathuset i plast, jag åkte 27.500 mil på 5 år, det enda som gick sönder var just termostathuset.
Samtidigt har det tillverkats sjukt bra plast, framförallt i Asien, men ämnena för att tillverka så bra plast är förbjudna idag.
Doktorn släpar upp flygplansindustrin, tester och kontroller av material hos flygplanstillverkare är milsvidd från bilindustrin, saker som myndigheter inte lägger sig i behöver hålla garantitiden ut, ett flygplan ska funka till 100% hela sin livslängd.
Citera
2026-04-27, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
De flesta slitagedelar var nog bytta FÖRE du köpte bilen, om du talar sanning. BMWs 7-serie är en penningslukare utan like, dålig kvalitet och svindyra delar.
En 7a havererar oftast innan en Lexus är inkörd.

Lite kul att du nämner det.
Vi har en BMW 740 -09 och en Lexus Is250 -06 inom familjen.
Lexusen fick ny styrväxel vid 27.500 mil (typfel på den modellen med variabel utväxling att elmotorn ger upp runt 25-30" mil) och nya stötdämpare fram för några veckor sen, har idag gått 33.300 mil.
BMWn köptes vid 20.000 mil med vetskap om att motorn drog olja "typfel, bara byta ventiltätningarna" sas det. Tyvärr behövdes även en massa annat bytas, som tur är hittades en riktigt bra mek som jobbat på BMW och kunde lösa allt, men det gick ändå på närmare 100.000:- innan bilen rullade utan att dra en massa olja.
Lexusen varken drar eller läcker olja, motor, växellåda och diff är snustorra.
Ingen av mina 4 tidigare BMW var snustorra ens när de gått 15.000 mil, på min senaste fick jag byta ventilkåpspackning, oljehuspackningar, utgående på växellådan och båda utgående till diffen, då var bilen 12 år och hade gått drygt 16" mil.
Citera
2026-04-27, 22:35
Medlem
Citat:
Är du liksom dessa bilmekaniker tro? Car wizard har tex en riktig verkstad där han tar emot alla möjliga bilar men tar ogärna emot bmw's pga av deras komplexitet.

Dessutom VISAR de vad som är fel eller har dom ljugit ihop det menar du?

Du reagerar alltså inte på att han basunerar ut att han HATAR BMW…..? Kan han ha tiltat bias tro….?

Sen må han vara hur jävla mycket mekaniker som helst, men hur VET du vad just den bilen han babblar om varit med om i sitt tidigare liv…? Hur vet du att det han berättar om bilen är sant….? Fan, videon följer ju till punkt och pricka mallen för hur man fyller en video med 90% irrelevant babblande och gestikulerande hot obduktion innan man ens kommer till det man brölar om i rubriken…. och många videos ska man ju klämma fram i strid ström, i vilka man jagar uppmärksamhet och klick….

Det jag reagerar mot är INTE att han berättar om att en N55 gått sönder, för visst fan kan de göra det, ibland. Men sättet han påstår att N55 bara skulle vara en skitdålig motor och drar en drös anekdoter och påståenden och inte har nån seriös statistik eller källor, gör att jag inte kan ta en sån stolle på allvar.

Den motorn har pajat, ja, men inte för att det skulle vara en erbarmlig garbage motorkonstruktion i sig, utan för att just den individen råkat illa ut, sannolikt genom någon form av vanvård i sitt liv.

Sök och kolla vad fler källor säger om just N55, kolla vad folk säger i kommentarerna i den videon…

Citat:
Så för att någon har skrovlig röst och inte beter sig som man förväntar sig så är han dålig och kunskapslös, tråkig och skrämmande människosyn du verkar ha.
Lyssnar nog mer på dessa herrar faktiskt än dig.

Sen har du den andra pajasen, som beter sig som en ADHD-slyngel, och babblar en helvetes massa goja utan seriösa källor, och såklart raljerar och överdriver groteskt. Hur någon kan ta en sådan clowns raljerande påståenden på allvar är mig en gåta.

Skulle du lita på en advokat, kirurg, statsminister etc etc, som betedde sig och uttryckte sig som den pajasen om seriösa ämnen….? Hur många seriösa kontrollerbara fakta, statistik, källor etc redovisar han…..?
Fan, han får ju Trump att verka ”vettig”…..

Citat:
Som sagt så meckar jag en del själv med ett par motor renoveringar och fulla restaureringar av speciellt äldre bilar anser jag att jag har hyfsad koll på det mesta.
Sen är det mig många kommer till med sina bilbekymmer som jag oftast löser eller säger att jag inte kan göra det pga av kunskapsbrist eller verktygsbrist.

200 kvadrat eget hobbygarage
Mekat bilar sen 70tal
Utbildad bilmekaniker och bilelektriker
Byggt om motorer (den första på 70talet) relativt avancerade modifikationer av både mekanik och styrsystem etc
Byggt om växellådor, bakaxlar chassie
Hoppat in som racemek i t ex STCC ibland

Kört racemotorer i testcell hos t ex
Lehman Motoren Technik Liechtenstein (helgedom för Audinördar…)
Motordesign Fjärås
AMG
SolutionF Frankrike

Har en relativt stor bekantskapskrets inom bil/motor/racing etc, vilket innefattar ingenjörer/utvecklare/testare inom fordonsutveckling generellt, motorutveckling, transmissionsutveckling, motorkalibrering, inom både standardbilar och tävlingsbilar.
Dessa har jobbat eller jobbar på t ex
Scania
Saab
Hirsch
Volvo
Koenigsegg
Renault F1
SolutionF
Ricardo
AVL
Bosch Motorsport
ABT Sportline
Audi Motorsport
VW Motorsport

Citat:
Till mina egna bilar tillverkar jag både delar och verktyg som ej finns eller har skyhöga priser men ej till andras bilar jag ska laga det får de ta med sig själva.

Tillverkat egna specialverktyg även jag.

Och fatta nu att jag INTE försöker höja någon motor eller biltillverkare till skyarna, för ingen är bäst på allt genom tiderna, och utan ”lik i garderoben”.
Jag reagerar och argumenterar bara emot detta så förbannat uttjatade och korkade sättet så många andra beter sig på så fort bilar och motorer diskuteras. Då blir det väldigt fort och ofta mest bara fanatism och religion, svart eller vitt. Och folk uttrycker sig bergsäkert med påståenden som är så groteskt överdrivna och ofta felaktiga, typ xxxx tillverkare ä ba skiiiit, går bara sönder, men xxxx är överlägset bättre alla dagar i veckan… Sen kommer nästa lallare in och påstår det helt omvända….. och båda är långt borta på cykeln…. Långt ifrån verkligheten…. men lika jävla envisa på sin egen åsikt och förträffliga kunskaper, givetvis styrkta med allehanda fantasifulla anekdoter… min kusins bror hade en gång…..

All seriös statistik och undersökningar visar att bilar med tiden bara blivit hållbarare och driftsäkrare, kräver mindre service etc, än mot hur det var tidigare. Det gäller bilar och bilmärken generellt, och inte ens de sämsta är bara dåliga och skit som bara går sönder. De ligger bara en aning högre i felprocent totalt sett, men då biltillverkarna ligger på bara nån ynka procent i felprocent så är det inte katastrof ens med de som ligger sämst till i statistiken.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-04-27 kl. 23:02.
Citera
2026-04-27, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Lite kul att du nämner det.
Vi har en BMW 740 -09 och en Lexus Is250 -06 inom familjen.
Lexusen fick ny styrväxel vid 27.500 mil (typfel på den modellen med variabel utväxling att elmotorn ger upp runt 25-30" mil) och nya stötdämpare fram för några veckor sen, har idag gått 33.300 mil.
BMWn köptes vid 20.000 mil med vetskap om att motorn drog olja "typfel, bara byta ventiltätningarna" sas det. Tyvärr behövdes även en massa annat bytas, som tur är hittades en riktigt bra mek som jobbat på BMW och kunde lösa allt, men det gick ändå på närmare 100.000:- innan bilen rullade utan att dra en massa olja.
Lexusen varken drar eller läcker olja, motor, växellåda och diff är snustorra.
Ingen av mina 4 tidigare BMW var snustorra ens när de gått 15.000 mil, på min senaste fick jag byta ventilkåpspackning, oljehuspackningar, utgående på växellådan och båda utgående till diffen, då var bilen 12 år och hade gått drygt 16" mil.

Lite kul att du nämner det….

Ja, Lexus har ett generellt sett välförtjänt gott rykte. Men som du själv nämner så är inte heller de utan fläckar här och var genom historien.

Lexus satte verkligen press på ”tyskarna” när de kom med sin LS400, som absolut hade flera punkter där de matchade eller var bättre än konkurrerande modeller från tyskarna, som t ex BMW 7serie.
Nu är ju smaken som baken, men personligen så respekterar jag Lexus inträde i lyxsegmentet, för de var en ny frisk fläkt som gav god konkurrens till de mer etablerade märkena och deras modeller.
Men, gud vad tråkiga de var i designen jämfört med i alla fall BMW, slätstrukna både på in och utsida. Hög kvalitet på det mesta ja, men skinnet kändes inte riktigt så genuint som i t ex 7-serien med nappaskinn.
Lexusen var aningen tystare, och modernare på flera punkter mot motsvarande tyskar på den tiden.

Hade en jobbarkompis som hade en LS400 av andra eller möjligen tredje generationen. Den har jag testat ett gäng mil och jämfört med min sjua. Den hade både för och nackdelar mot sjuan, men det som i alla fall för mig personligen mest tydligt var att den var ”själlös” i jämförelse. Lite tystare, lite mjukare/komfortablare, men inte lika ”personlig” och inspirerat ombonad i interiören. Kändes modernare på ett sätt, på flera punkter, men ändå sämre upplevelse andra punkter. Att just den den sen saknade t ex riktigt kompressorkylskåp och skrin med gasdämpad lucka för kristallglas, dubbla telefoner, digitalTV, textTV, eluppvärmd ratt, eluppvärmd torkarbladsparkering och en del annat som min sjua har, gjorde ju inte saken bättre. Men den imponerade, Lexusen.

En jobbarpolare i Norge har en Lexus, LX300 eller vad tusan den nu hette, en ”SUV” typ. Den hjälpte jag till att försöka leta fram en begagnad främre subframe då originalet var totalt sönderrostat, och en ny från Lexus kostade i klassen hjärtinfarkt…. Så det fick bli en beggad från Polen eller om det var Estland, det blev bra dyrt ändå med arbete och allt, men bara i klassen högt blodtryck…
Citera
2026-04-28, 00:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Dagens bilar är skit.
Mycket är tillverkat av plast. Många one way lösningar. Bilarna är inte byggda för att kunna servas och underhållas idag. Första ägaren skiter i det. Andra ägaren får vara glad om de kan få ut några år efter första 3 åren.

Tyvärr har också rosten kommit tillbaks.
Nu för tiden har många bilar grava rostangrepp i bärande strukturella konstruktioner i fram- och bakvagn. Galvanisering anses för dyrt.
Citera
2026-04-28, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Dagens bilar är skit.
Mycket är tillverkat av plast. Många one way lösningar. Bilarna är inte byggda för att kunna servas och underhållas idag. Första ägaren skiter i det. Andra ägaren får vara glad om de kan få ut några år efter första 3 åren.

Tyvärr har också rosten kommit tillbaks.
Nu för tiden har många bilar grava rostangrepp i bärande strukturella konstruktioner i fram- och bakvagn. Galvanisering anses för dyrt.

Och där kom du med just sådana korkade generaliserade påståenden fulla med överdrifter och felaktigheter….

Dagens bilar är generellt sett driftsäkrare och hållbarare än de var tidigare, det visar princip all seriös statistik. Att det finns vissa undantag i det ändrar inte detta faktum.

Bilar må fortfarande rosta, men de rostar generellt sett mindre och mindre ju nyare de är i årsmodell.
Jämför gärna hur bilar generellt sett rostade för säg 10-20 år sedan, mot hur det är idag.

Mycket är tillverkat i plast idag ja, men i de flesta fall har det givit fler fördelar än nackdelar. Det blir billigare och lättare och ändå oftast tillräckligt starkt och hållbart.
”Plaster” har utvecklats enormt genom åren och det finns massor av olika typer och kvaliteter, anpassade för olika bruk och behov.

Plast/syntetmaterial är ett utmärkt bra materialval för många områden och komponenter, men inte alla.
Citera
2026-04-28, 06:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och där kom du med just sådana korkade generaliserade påståenden fulla med överdrifter och felaktigheter….

Dagens bilar är generellt sett driftsäkrare och hållbarare än de var tidigare, det visar princip all seriös statistik. Att det finns vissa undantag i det ändrar inte detta faktum.

Bilar må fortfarande rosta, men de rostar generellt sett mindre och mindre ju nyare de är i årsmodell.
Jämför gärna hur bilar generellt sett rostade för säg 10-20 år sedan, mot hur det är idag.

Mycket är tillverkat i plast idag ja, men i de flesta fall har det givit fler fördelar än nackdelar. Det blir billigare och lättare och ändå oftast tillräckligt starkt och hållbart.
”Plaster” har utvecklats enormt genom åren och det finns massor av olika typer och kvaliteter, anpassade för olika bruk och behov.

Plast/syntetmaterial är ett utmärkt bra materialval för många områden och komponenter, men inte alla.

Du har HELT fel. Det vet alla som kan något om bilar. Dagens bilar håller sämre än de som tillverkades för 25 år sen. Allt handlar om kostnadsbesparingar, downsizing för att spara bränsle. Då får hållbarheten både vad gäller mekanik och rostskydd stå tillbaka.
Citera
2026-04-28, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du har HELT fel. Det vet alla som kan något om bilar. Dagens bilar håller sämre än de som tillverkades för 25 år sen. Allt handlar om kostnadsbesparingar, downsizing för att spara bränsle. Då får hållbarheten både vad gäller mekanik och rostskydd stå tillbaka.

Jaså klart, jag glömde ju att du och andra som är fulla av bias och knarkar anekdoter och fördomar och aldrig kan styrka era påståenden med seriösa bevis, är de enda ”experter” som finns…

Hur förklarar du att i princip alla seriösa källor och undersökningar säger nåt helt annat än det du påstår, och faktiskt styrker det jag skrivit i denna och liknande trådar….?

Se här en sammanställning av saken om man frågar AI, som dessutom redovisar källorna, om man ställer frågan ” Are cars made today less reliable than cars made twentyfive years ago?”

Citat:
Generally, cars made today are not less reliable than cars made twenty-five years ago (circa 2001); in many ways, they are far more dependable. However, they are more complicated, which leads to a higher frequency of smaller electronic issues and significantly higher repair costs when things do break.

While a car from 2000 might have been simpler to fix, modern cars are engineered to last longer, with 200,000+ mile lifespans becoming common, compared to the 100,000–150,000 mile range of the past.

Why Modern Cars Are More Reliable
Engine & Powertrain Longevity: Modern engines and transmissions last significantly longer than those in the late 90s/early 2000s, often exceeding 200,000 miles with only standard maintenance.

Superior Manufacturing: Increased precision in manufacturing and tighter tolerances mean fewer component failures.

Rust Resistance: Better corrosion protection and materials (high-strength steel and plastics) mean cars don't rust out as quickly, a major issue 25 years ago.

Fewer Tune-ups: Modern vehicles rarely need the frequent tune-ups (spark plugs, points, carburetors) that were required two decades ago.

Why Modern Cars Feel Less Reliable
Electronics and Infotainment: The highest percentage of "problems" reported in new cars (2026 data) are due to touchscreens, infotainment systems, and electronic sensor glitches.

Complexity: Modern engines are highly stressed with small, turbocharged systems that are less forgiving of neglect, such as skipped oil changes.

Expensive Repairs: If a computer, sensor, or turbocharger fails, the repair is often expensive and requires a specialist, whereas older cars could often be repaired cheaply by a DIY owner.

Outsourcing: More parts in modern vehicles are outsourced to global suppliers compared to the 1990s, which can sometimes lead to lower consistency in quality.

The Verdict: 2026 Perspective
As of 2026, J.D. Power studies indicate that while mechanical reliability is quite high, the overall number of reported problems has increased due to technology.
Citera
2026-04-28, 11:52
Medlem
Och som ett tillägg till mitt förra inlägg, så har alltså biltillverkarna nått detta, att bilarna generellt sett är hållbarare och driftsäkrare idag än de som tillverkades för 25 år sedan, trots att man minskat vikten, bantat delar, använder andra lättare och i flera fall billigare material (även om exempel på dyrare material också finns) och dessutom ökat litereffekten samtidigt som motorerna ofta är mindre och drar mindre bränsle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in