2026-05-09, 17:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad då inte kunde…? Läste du inte vad jag skrev…

Sluta dra infantila slutsatser ur röven…

Nej, du misslyckades med uppgiften.
Så här kommer den igen:

Vilken ny personbil (avsedd för persontransport) med bensinmotor tror du håller ihop i minst 20 år och 30 tusen mil med hjälp av enbart normal service?
Motivera ditt svar.
Citera
2026-05-09, 17:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
ekonomer har tagit över den ledande rollen istället för ingenjörer vilket lett till att man snålar in så mycket det bara går utan att man tror det skall synas men kvaliteten ljuger aldrig.
Dock ska bilarna säljas idag vad som sker om 5 år är inget ekonomerna är bekymrade över för dom vill sälja varje år så i deras värld är en såld bil en intäkt, punkt.
Lite som att en Renault blir årets bil, jaha men hur många gånger blir årets bil en som klarar sig bra i 5 år.

Skulle säga att du har skrivit ned svaret där. Skulle dessutom säga att det är generellt för de flesta märken och modeller.
Citera
2026-05-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, du misslyckades med uppgiften.
Så här kommer den igen:

Vilken ny personbil (avsedd för persontransport) med bensinmotor tror du håller ihop i minst 20 år och 30 tusen mil med hjälp av enbart normal service?
Motivera ditt svar.

Frågan är irrelevant för det jag skrivit i tråden.
Se allt jag skrivit, citerat och länkat, vilka styrker det jag skrivit

Den generella uppfattningen från seriösa källor som granskat saken i många år, är att de bilar vi har idag, alltså bilar som är tillverkade de senaste säg 10 åren, har generellt sett högre materialkvalitet, högre precision på tillverkningen, hårdare kvalitetskontroll, håller högre kvalitet och har bättre driftsäkerhet, än äldre generationer av bilar generellt sett har hade.

Jag har inte sagt något all om vilka bränslen etc. Så sluta dra i målstolpar och hoppa tuva.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle säga att du har skrivit ned svaret där. Skulle dessutom säga att det är generellt för de flesta märken och modeller.

Självklart har ekonomer ett stort inflytande, det har det här de alltid haft, och ska ha.
Hur menar du att en tillverkare av något inte skulle ha stor nytta av ekonomer?
Dock är det nog en spridd missuppfattning att ekonomer bara skulle vara av ondo, och orsaka t ex sämre kvalitet. De kan faktiskt påverka även åt andra hållet, att vissa saker blir dyrare i vissa steg i produktionen för att på sikt ändå bli billigare för att kvaliteten ökar.
Citera
2026-05-09, 20:59
Medlem
lolzincs avatar
Utvecklingen som inbegriper taskig kvalitet, skärmjävlar överallt och en förpackning som är en crossover /SUV drivs väl av efterfrågan från boomers och mammor.
Citera
2026-05-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzinc
Utvecklingen som inbegriper taskig kvalitet, skärmjävlar överallt och en förpackning som är en crossover /SUV drivs väl av efterfrågan från boomers och mammor.

Det finns faktiskt en del sanning i det du skriver.
Företagen ger oss ofta vad vi vill ha, även om vi kanske inte alltid förstår det själva.
Vi kräver ofta att saker ska bli billigare, för vi tycker det är för dyrt, då försöker så såklart tillverkare ge oss detta.

Sen kan det ju vara en hel del trender och mode, mer eller mindre genomtänkta. Skärmar överallt kan såklart vara lite för mycket av det goda. Men skärmar kan verkligen ge många fördelar med, om de implementeras på ett bra sätt. Skärmar är nog idag dessutom billigare och driftsäkrare på många sätt än gamla analoga mätare etc, och kan ju ge oss så många fler smidiga praktiska funktioner samlade på ett ställe.

Sen är det ju också så att många inte heller lär sig hur de kan eller ska använda dessa skärmar, och krånglar ofta med att peta runt i menyer fast det finns snabbare smidigare alternativ att utföra det man vill.

Men det finns också riktigt dumkrångliga skärmar och menyer.
Citera
2026-05-11, 08:07
Medlem
Citat:

Sen är det ju också så att många inte heller lär sig hur de kan eller ska använda dessa skärmar, och krånglar ofta med att peta runt i menyer fast det finns snabbare smidigare alternativ att utföra det man vill.

Men det finns också riktigt dumkrångliga skärmar och menyer.

Ok.. Det är klart att det inte är så fruktansvärt komplicerat att det inte skulle gå att lära sig för normalbegåvade att göra vad det nu är man ska göra. Men för mig känns det viktigt att det är enkelt. Att det inte ens borde få finnas för jävla mycket att klicka runt i som kan ta ens uppmärksamhet. Det är väl nästan det som borde vara utmaningen. Det är ju enkelt att lägga till hur mycket inställningar och grejer som helst idag om man vill.
Citera
2026-05-11, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Ok.. Det är klart att det inte är så fruktansvärt komplicerat att det inte skulle gå att lära sig för normalbegåvade att göra vad det nu är man ska göra. Men för mig känns det viktigt att det är enkelt. Att det inte ens borde få finnas för jävla mycket att klicka runt i som kan ta ens uppmärksamhet. Det är väl nästan det som borde vara utmaningen. Det är ju enkelt att lägga till hur mycket inställningar och grejer som helst idag om man vill.

Ja men det är ju det jag menar…

Det finns skärmar som är bra implementerade, och ger i första hand en rad fördelar.

T ex att viktigare saker man oftare kan behöva utföra antingen kan ske via fortfarande fysiska reglage som t ex sköta klimatanläggningen i min Passat. Där är det bara några få funktioner man sällan behöver ändra som görs via skärmen, och allt annat kan skötas via fysiska reglage. Skitbra.

Men det finns även exempel på bilar med skärmar där folk inte lärt sig, eller ens fattat, att de inte måste in i skärmens menyer och böka, utan skulle kunna fixa det via t ex röststyrning eller via rattknappar eller liknande.

Folk är ofta dåliga på att läsa manualer, och då missar de lätt att det kan finnas smarta funktioner som kan hjälpa dem.

Jämför t ex med hur många smarta möjligheter det kan finnas på en smartphone eller laptops touchpad genom att långtrycka, eller använda olika antal fingrar vid tryck eller svep.

Sen finns det även bilar med skärmar där man måste in i menyerna och ruta för även frekventa basala saker, och det är dumt.
Citera
2026-05-11, 17:13
Medlem
Citat:
Därför att det är för gott om stollar som groteskt överdriver dess kvalitetsproblem.

Skulle de vara så stora som belackarna försöker hävda, så skulle vi inte se de massor vi gör i trafiken av t ex tyska franska italienska bilar.

Europeiska och amerikanska bilar har kass kvalitet och de europeiska bilarna som har något bättre kvalitet är istället apdyra att reparera när de går sönder.

Att du ser många europeiska bilar är för att vi bor i Europa och att folk fortfarande tror att BMW, VW och Mercedes har hög kvalitet. Med ditt resonemang skulle amerikanska bilar ha fantastisk kvalitet eftersom man ser dem överallt i USA.
Citera
2026-05-11, 17:17
Medlem
Citat:
Sen finns det även bilar med skärmar där man måste in i menyerna och ruta för även frekventa basala saker, och det är dumt.
Intressant många gånger att i olika motortidningar läsa vad testförarna anser om ifrågavarande bils välvilja att via skärmen tillgodose vissa önskemål.
Är det normalt med upp till 5 knapptryck på skärmen för att ändra sätesvärmen - om man dessutom gör det på tättrafikerad motorväg?
Citera
2026-05-11, 17:29
Medlem
Citat:
Dock är det nog en spridd missuppfattning att ekonomer bara skulle vara av ondo, och orsaka t ex sämre kvalitet.
Låt mig berätta ett exempel på när ekonomer fått styra tillverkningskostnaden!
Loggan - den stora runda blaffan på huven och bakluckan - på BMW och SAAB tillverkades av samma fabrik.
Men BMW hade högre krav på kvalitén och livslängden.
Hur många SAABar med blanka runda blaffor har man inte sett?
Men har man sett någon BMW med blank blaffa?

Man får vad man betalar för, men det fattade aldrig SAAB!
Eller rättare sagt deras inköpare.
Citera
2026-05-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Europeiska och amerikanska bilar har kass kvalitet och de europeiska bilarna som har något bättre kvalitet är istället apdyra att reparera när de går sönder.

Att du ser många europeiska bilar är för att vi bor i Europa och att folk fortfarande tror att BMW, VW och Mercedes har hög kvalitet. Med ditt resonemang skulle amerikanska bilar ha fantastisk kvalitet eftersom man ser dem överallt i USA.

Hm….. Jag undrar om du tänkte nåt alls innan du skrev och postade….?

Hur får du ditt resonemang att gå ihop med vad mer seriösa källor säger om att kvaliteten på moderna bilar generellt sett är bättre och bättre ju nyare de är, oavsett märke…?

Hur kan det komma sig att man i USA i massa år hållit t ex europeiska bilar för stavar både exklusiva och ha högre kvalitet än de inhemska?

Det finns perioder där amerikanska bilar haft klara kvalitetsproblem, i synnerhet på karosser och interiör, medan själva drivlinan varit ok om än åt det mer ”rustika” hållet.

Å andra sidan har även europeiska tillverkare, kanske mest känt de engelska, haft rejäla svackor i kvaliteten periodvis.

I min värld är det extremt okunnigt och primitivt att vräka ur sig att det ena eller andra märket, eller vissa länders bilar, skulle vara så jäkla mycket sämre än andra. För kollar man runt så hävdar du en sak, nån annan det motsatta, etc etc etc. Det ligger MYCKET sällan någon seriös kunskap till grund för alla dessa påståenden, utan de är vanligen EXTREMT subjektiva liknande fanatisk religion.
Citera
2026-05-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Låt mig berätta ett exempel på när ekonomer fått styra tillverkningskostnaden!
Loggan - den stora runda blaffan på huven och bakluckan - på BMW och SAAB tillverkades av samma fabrik.
Men BMW hade högre krav på kvalitén och livslängden.
Hur många SAABar med blanka runda blaffor har man inte sett?
Men har man sett någon BMW med blank blaffa?

Man får vad man betalar för, men det fattade aldrig SAAB!
Eller rättare sagt deras inköpare.

Ja det saken är intressant, särskilt som BMW som anses så jäkla dyra på reservdelar, tog betydligt mindre för dessa loggor. Har själv köpt till min sjua och de är som nya än idag.

Jag känner också till en del turer med ekonomer etc från när 9000 och 9-5 togs fram. Det är ju så att ingenjörer tekniker etc hela tiden får slåss med varandra från de olika avdelningarna som kan ha olika ansvarsområden, för att få största delen av kakan av ekonomerna etc. Det blir inte alltid den bästa lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in