2026-04-17, 15:54
Medlem
grungewhores avatar
Med centrister menar jag nu vanliga Svensson-företrädare för vilket politiskt parti som helst egentligen (men ytterligheter brukar ju höra ytterpartier till).

"Moderata" Vänsterpartister som går i vanliga kläder, hur ser de på de som vill signalera sin politiska tillhörighet med allt vad det innebär (radikala frisyrer med färg, piercings överallt, vulgära slagord o s v).

Och SD-are, hur ser de på de liknande elementen inom partiet, de som har vikingatröjor och vulgära slagord på ett liknande sätt ("identitära Sverigevänner" s a s)

Det slog mig när jag satt på tåget att en sån där självutmärkande feminist som förmodligen röstar rött stod och bräkte i telefon, och jag tänkte att det kändes lite tondövt. Då funderade jag på huruvida de som ser sin politik endast som politik ser på dessa element inom de egna leden på något visst sätt? Avsmak? Beundran? Nödvändigt ont?

Stör de er "centrister" att någon är "mer" än er?
Senast redigerad av grungewhore 2026-04-17 kl. 16:02.
Citera
2026-04-25, 09:38
Medlem
Yaourters avatar
Intressant frågeställning; synd att ingen partianhängare har svarat än, men jag bumpar tråden lite med hopp om det.

Själv är jag en obotlig relativist som inte kan hålla mig till ett enda parti, men jag irriterar mig väl mest på alla ytterligheter i sammanhanget.

Det blå frisyrerna, de beigetonade kläderna, de dyra slitna jeansen inom Grisch, t-shirtar med någon "fyndig" text om kvinnans plats i köket, för att nämna några exempel på lite olika politiskt färgade stilar.

Jag har själv blivit så tråkig att jag kör nästan uteslutet svart, med ett väldigt normcore:igt snitt, men det finns ju egentligen samma typ av problematik i att visa att man tillhör just den gruppen också.
Citera
2026-04-26, 10:25
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Centrister är fan det sunkigaste vi har. Jag hoppas att de störs allt mest jämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in