2026-04-17, 09:54
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Det rapporterades idag på Nyhetsmorgon på TV4 om att hälften av alla frisörer saknar frisörlicens. Idag fins inga krav på licens utan vem som helst kan starta en salong och börja klippa hår. Frisörföretagarna önskar att frisör blir ett reglerat yrke och att ingen organiserad eller kommerciell hårklippning skall få ske av den som saknar licens.

Vad tycker ni, är frisörlicens ens en rimlig konstruktion? Det är ju inga kirurgiska ingrepp som sker, utan det är hår som klipps av med sax.

Tid 06:33 https://www.tv4play.se/video/67fb1c74a499cf972f32/fredag-17-april
Citera
2026-04-17, 10:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Det rapporterades idag på Nyhetsmorgon på TV4 om att hälften av alla frisörer saknar frisörlicens. Idag fins inga krav på licens utan vem som helst kan starta en salong och börja klippa hår. Frisörföretagarna önskar att frisör blir ett reglerat yrke och att ingen organiserad eller kommerciell hårklippning skall få ske av den som saknar licens.

Vad tycker ni, är frisörlicens ens en rimlig konstruktion? Det är ju inga kirurgiska ingrepp som sker, utan det är hår som klipps av med sax.

Inom frisöryrket så får man väl ett gesällbrev när man klarat utbildning och säkerligen något prov så detta bör väl räcka men att det då ska finnas krav på det för att få öppna en frisör. De babbar som idag startar salonger och tar 150 kr för klippning har säkerligen varken utbildning eller gesällbrev så de skulle ryka direkt.
Citera
2026-04-17, 10:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Tid 06:33 ...
Nä det har du felklippt, vid 0633 pratar de om annat, orka leta.
Citera
2026-04-17, 10:06
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Nej! Då försvinner ju alla dom aparta frisörerna. Ni som minns ni minns gamla "Salong Poetisk Frisör". Kom in för att få kortare normal jävla gubbfrisyr, två timmar tog det! Och karlns fåglar flög omkring där inne och samlade på sig det klippa håret och tog med till sin bur.

Tillslut blev det så absurt att jag försökte övertyga honom att det var klart men han vägrade tamejfan! Och ville helst prata just poesi. Jag vet inte om jag var kund eller stödperson åt människan men jag hade fan limmat fast mig i plenisalen om dom försöker förbjuda bort såna som han.

(minns att det kostade 150 spänn btw så timpengen var ju inte dundrande)
Citera
2026-04-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Inom frisöryrket så får man väl ett gesällbrev när man klarat utbildning och säkerligen något prov så detta bör väl räcka men att det då ska finnas krav på det för att få öppna en frisör. De babbar som idag startar salonger och tar 150 kr för klippning har säkerligen varken utbildning eller gesällbrev så de skulle ryka direkt.

Jo, det skule väl bli effekten. Men drabbar inte bara babbarna, det verkar ju som hälften av dagens frisörer inte har denna licens, samt att det är något som även utbildade måste ansöka på för 5000 spänn efter utbildning.

Men vore det rimligt att inte vem som helst får klippa hår? Borde det vara olagligt att klippa hår utan licens?

Skulle det kunna bli konsekvenser för mindre samhällen om ingen i lokalbefolkningen har sådan licens, samt borde staten administrera undantag om man inför sådan lagstiftning?
Senast redigerad av din.mats.i.skolan 2026-04-17 kl. 10:11.
Citera
2026-04-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Nä det har du felklippt, vid 0633 pratar de om annat, orka leta.

Ok, det verkar vara 7 sekunder till, så 06:33:07....
Citera
2026-04-17, 10:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jo, det skule väl bli effekten. Men drabbar inte bara babbarna, det verkar ju som hälften av dagens frisörer inte har denna licens, samt att det är någon som även utbildade måste ansöka på för 5000 spänn efter utbildning.

Men vore det rimligt att inte vem som helst får klippa hår? Borde det vara olagligt att klippa hår utan licens?

Skulle det kunna bli konsekvenser för mindre samhällen om ingen i lokalbefolkningen har sådan licens, samt borde staten administrera undantag om man inför sådan lagstiftning?

Nu går jag till grannfrisören som både har egen salong, gesällbrev, är svensk, bra pris och riktigt trevlig men det finns säkerligen mängder med människor som startar en salong helt utan utbildning eller egentligt kunnande.
Samma problem finns väl i många branscher, se exempelvis skönhetsbranschen med människor utan utbildning trycker i människor botox och annan dynga utan konstigheter.
Citera
2026-04-17, 10:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ok, det verkar vara 7 sekunder till, så 06:33:07....
Sorry för hårklyveriet, har nu åtnjutit detta klipp.
Citera
2026-04-17, 10:20
Medlem
swebarbs avatar
Det bör vara krav att man måste ha licens och gått frisörskolan för att få starta en salong.
Citera
2026-04-17, 10:34
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Bör det vara krav på frisörlicens?

Nja, då ska det nog ingå massa tjafs om regler och skatter osv och de här frisörerna som klipper för några hundralappar försvinner. Och ja, jag är inte riktigt konsekvent här då jag gärna vill att alla sköter sig, men ändå vill ha billigaste pris när jag t.ex. går och klipper mig.
Citera
2026-04-17, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det bör vara krav att man måste ha licens och gått frisörskolan för att få starta en salong.

Jag antar att det ä på grund av att frisörer utför behandling av den mänskliga kroppen som du tycker det skall vara licens. Bör det gälla alla sådana yrken, det finns ju en hel del som fortvård, manikyr, pedikyr, nagelförlängning, massör, sminkös, solarium osv. Ingen av dessa kräver licens idag. Men om licens skall krävas för att klippa hår, borde inte alla "behandlignsyrken" behandlas med samma försiktighet?
Citera
2026-04-17, 10:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Hehe som nyinflyttad i Stockholm kan jag säga att man inte längre kan googla fram en ny bra herrfrisör. Alla hemsidor ser likadana ut, alla har höga betyg, nu har jag blivit klippt av två korvgrillare och en usel svensk och man får helt enkelt testa sig fram. I ett år i värsta fall.

Annat var det förr, när man hade ett gesällbrev på väggen så alla kunde se att man kunde mer än grilla korv.

I Linköping hade jag en frisör som klippt i 40 år i samma salong. Så ska det se ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in