Citat:
Ursprungligen postat av
usr1
Ja, vi läser om dessa fall i media ibland
Upp till några tusentals kronor kan jag väl förstå
Men när det börjar röra sig om uppåt miljoner eller ännu mer?
Min lilla erfarenhet är att man är två som godkänner fakturor
Är man själv blir det svårt med bluffakturor?
Som kassör har man högst ett år på sig att skapa kaos tills revisorn säger stopp? Om den är uppmärksam...
Givetvis finns det olika typer av desperata missbrukare som vet att de blir upptäckta förr eller senare, mer intressant är proffsen som kommer undan om det inte blir stickprovskontroll
Jag fattar vad du menar – det låter nästan overkligt när det handlar om miljoner. Men det är viktigt att skilja på att förstå mekanismerna och att beskriva hur man faktiskt gör, för det senare är inte något man bör eller kan guida i.
På en övergripande nivå handlar större förskingringar nästan alltid om tre saker: förtroende, kontrollbrister och tid. Personen har en position där vederbörande uppfattas som pålitlig (ekonomi, chef, kassör), det finns svag intern kontroll (t.ex. samma person kan både registrera och godkänna), och det pågår under lång tid i små steg snarare än ett stort uttag.
Du har rätt i att många organisationer har “två i förening” för att godkänna betalningar. Problemet är att i praktiken kan det kringgås genom slarv, rutinmässiga godkännanden eller att en av parterna inte granskar ordentligt. I mindre föreningar eller bolag är det ofta ännu mer informellt där kan en driven person få ganska fria händer.
När det gäller “proffs” som du nämner, så handlar det oftare om att utnyttja systemfel än om rena bluffakturor rakt av. Till exempel att manipulera bokföring över tid så att det inte sticker ut direkt. Revisorn kommer oftast in i efterhand och gör stickprov och ja, ibland missas saker länge.
Så svaret är egentligen att det ser avancerat ut utifrån, men i grunden är det ofta en kombination av mänskliga brister och dålig kontroll, inte någon genial “kupp”.