2026-04-17, 01:10
Medlem
Crabbofixs avatar
https://www.expressen.se/nyheter/politik/valkompass/

På expressen kan man göra valkompassen. Men först ska man välja minst tre ämnen för att få ett relevant resultat.

Men inget av ämnena intresserar mig det minsta!

Ämnena är:

Arbetsmarknad - finns väl ingen vettig människa som redan har arbete som bryr sig?
Ekonomi - bra tack! Eller är det här nån av dom där "öhh sänk skatten" eller "öhh höj skatten"-ämnena?
Utbildning - finnes! Måste säga att mitt intresse för utbildningsfrågor blivit mindre och mindre sedan jag själv blev klar med min utbildning för en herrens massa år sedan.
Jämlikhet och jämställdhet - det orkar ju ingen med. Blir ju bara massa tjat om kvotering.
Bostad och landsbygd - kan ju bara intressera hemlösa och bönder. Jag är ingendera.
Rättspolitik - intresserar ju bara människor som är rädda för att gå utanför dörren.
Utrikespolitik och försvar - vi är ju med i Nato nu så det får räcka så.
Miljö och energi - känns som vi är lite klara med det nu, ni tog i för mycket, nu orkar vi inte höra mer om miljön... sorry.
Invandring - samma sak där, efter några år på Flashback orkar man inte med mer invandrarsnack.
Socialpolitik - vet jag inte vad det är.

Fattar inte hur folk ska kunna bry sig om dessa frågor tillräckligt för att gå till valstugorna?
Citera
2026-04-17, 01:13
Medlem
Stormivattenglass avatar
Du har inga barn ser jag och du lever helt utanför samhället. Då förstår jag att inget intresserar dig min vän.
Citera
2026-04-17, 01:16
Medlem
Galejans avatar
Man måste inte rösta. Det är ingen medborgerlig skyldighet. Tvärtom ser jag alltfler som avstår från att rösta eftersom man tröttnat på den parlamentariska demokratin. Det är positivt.
Citera
2026-04-17, 01:17
Medlem
kalkryggars avatar
Som du skriver kring ämnena så börjar man återigen fundera på det där med körkort för att få rösta som emellanåt är på tapeten.

En vuxen intelligent person väljer att klicka i alla ämnena och sen köra och tycker att alla är lika intressanta och viktiga för att hen ser hur allt hänger ihop.
Citera
2026-04-17, 01:18
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Du har inga barn ser jag och du lever helt utanför samhället. Då förstår jag att inget intresserar dig min vän.

Är det så man ska tänka?

Att man röstar för sina barn alternativt för alla andra än en själv?
Citera
2026-04-17, 01:19
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Som du skriver kring ämnena så börjar man återigen fundera på det där med körkort för att få rösta som emellanåt är på tapeten.

En vuxen intelligent person väljer att klicka i alla ämnena och sen köra och tycker att alla är lika intressanta och viktiga för att hen ser hur allt hänger ihop.

Ja du hade nog behövt ett körkort för om du tror att alla ämnen är lika intressanta och viktiga så hade vi inte haft olika partier.
Citera
2026-04-17, 01:20
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix

På expressen kan man göra valkompassen. Men först ska man välja minst tre ämnen för att få ett relevant resultat.

Ämnena är:

Arbetsmarknad - finns väl ingen vettig människa som redan har arbete som bryr sig?
Ekonomi - bra tack! Eller är det här nån av dom där "öhh sänk skatten" eller "öhh höj skatten"-ämnena?
Utbildning - finnes! Måste säga att mitt intresse för utbildningsfrågor blivit mindre och mindre sedan jag själv blev klar med min utbildning för en herrens massa år sedan.
Jämlikhet och jämställdhet - det orkar ju ingen med. Blir ju bara massa tjat om kvotering.
Bostad och landsbygd - kan ju bara intressera hemlösa och bönder. Jag är ingendera.
Rättspolitik - intresserar ju bara människor som är rädda för att gå utanför dörren.
Miljö och energi - känns som vi är lite klara med det nu, ni tog i för mycket, nu orkar vi inte höra mer om miljön... sorry.
Invandring - samma sak där, efter några år på Flashback orkar man inte med mer invandrarsnack.

Fattar inte hur folk ska kunna bry sig om dessa frågor tillräckligt för att gå till valstugorna?
Ingenting om Kärnkraftverk? Ett eget CERN projekt? CERN är e- e+ (antimateria) som kärnkraft fast mycket större. Det finns antimateria runt i hela galaxer och i biologiska varelser som människan. JAg vill ha ett antimateria bomb här i sverige.
Citera
2026-04-17, 01:25
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ingen valkompass fungerar. Alla valkompasser utgår från vad partierna påstår sig vilja men ingen kompass tar häsyn till vad de faktiskt kan göra.

Tydligast är ex. C som säger sig vara borgerliga men i praktiken kommer låta VPK få makt.

Så rådet är att skita i kompasserna, alla ljuger / missvisar. Det enda man kan göra är att röststa höger och hoppas Tidö står sig!
Citera
2026-04-17, 01:26
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Är det så man ska tänka?

Att man röstar för sina barn alternativt för alla andra än en själv?
Ja, har du inte förstått det har alltid varit så i sverige? Vart har du bott i senaste åren? Man får inte tänka på sig själv...
Citera
2026-04-17, 01:29
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsrebell
Ja, har du inte förstått det har alltid varit så i sverige? Vart har du bott i senaste åren? Man får inte tänka på sig själv...

Om du röstar som jag vill, så röstar jag som du vill!
Citera
2026-04-17, 01:32
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Ämnena är:

Förstår du att alla dessa frågor påverkar din situation?
Din familljs situation?
Er vardag?
Din ekonomi?
Din trygghet?
Din hälsa?
Dina möjligheter att bo så som du önskar?
Citera
2026-04-17, 01:38
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Om du röstar som jag vill, så röstar jag som du vill!
helt rätt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in