Idag, 00:46
Medlem
DeletedUsers avatar
Jag har en fråga gällande alkoholkonsumtion.
Frågar man till exempel ChatGPT så får man ofta en ganska begränsad bild av vad som anses vara “normal” alkoholkonsumtion och inte. Som exempel...
6 öl (33 cl, 5–7 %), 2 Red Bull vodka (4 cl sprit per drink) och en briska cider (4,5 %), allt mellan kl. 18:30 och 23:30 – alltså under cirka 5 timmar.
Det här räknas exempelvis som en mycket hög alkoholkonsumtion enligt många källor. Frågan är om det verkligen inte är en väldigt vanligt mängd för en utekväll. Jag skulle tro det men ändå blir det missvisande om man t.ex googlar.
Är det normalt, eller inte?
Citera
Idag, 00:51
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Frågar man till exempel ChatGPT så får man ofta en ganska begränsad bild av vad som anses vara “normal” alkoholkonsumtion och inte. Som exempel...
6 öl (33 cl, 5–7 %), 2 Red Bull vodka (4 cl sprit per drink) och en briska cider (4,5 %), allt mellan kl. 18:30 och 23:30 – alltså under cirka 5 timmar.
Det här räknas exempelvis som en mycket hög alkoholkonsumtion enligt många källor. Frågan är om det verkligen inte är en väldigt vanligt mängd för en utekväll. Jag skulle tro det men ändå blir det missvisande om man t.ex googlar.

Normalt kan diskuteras .. Nyttigt NEJ
Citera
Idag, 00:53
Medlem
Voloteas avatar
Det låter som en redig mängd, enligt mig
Citera
Idag, 00:55
Medlem
Crabbofixs avatar
beror på vad syftet är. om man vill bli full behöver man ju ligga där nånstans.
vissa kräver mer, andra mindre.
Citera
Idag, 01:00
Medlem
Verkligen inte "mycket hög", det är väl en normal utekväll. Jag har druckit mer än så och gått till jobbet dagen efter.
Citera
Idag, 01:09
Medlem
Lol, om det är en blöt utekväll på club på går det väl ner det tredubbla om man håller på till kl. 09 på morron som det görs i många länder söderut.

Sluta upp med den där AI-sloppen nu och gå ut och ha en trevlig kväll istället!
Citera
Idag, 01:16
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
beror på vad syftet är. om man vill bli full behöver man ju ligga där nånstans.
vissa kräver mer, andra mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Verkligen inte "mycket hög", det är väl en normal utekväll. Jag har druckit mer än så och gått till jobbet dagen efter.

Jag ser dubbelt efter denna mängd men det brukar alltid gå bra ändå.
Men ska man gå efter offentliga källor så är det en konsumtion i överkant.
Jag misstänker dock att internet inte har helt verklighetsbaserade svar utan att det mest är Pk baserat.
Citera
Idag, 01:39
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Vad menar du med normalt?
Det som folk i allmänhet oftast gör?
Det är ju ingen som vet.
Alla som svarar dricker väl olika och har olika kamratgäng som dricker olika och de flesta tycker väl att de ogftast dricker någorlunda normalt.
Frågan är ju varför du ens frågar och vad det är du vill ha reda på.
Om det är skadligt? En gång per år? Nä.
varje dag? Ja
Om tjejer kan tycka att du är en alkis om du dricker detta dan innan du skall jobba? ja
Osv
Du får precisera vad du är orolig för
---------
För min del var den mängd du beskriver för mycket, men efter tio år var det för lite för att känna av tillräckligt.
Citera
Idag, 02:20
Medlem
Citat:

Det är ju lite komplext. Man behöver ju titta på hur ofta man dricker och hur mycket m.m.. Finns ju ingen säker gräns egentligen för hur skadligt de kan vara, eller hur du successivt kan behöva dricka mer med tiden som går, där tappar man ofta själv uppfattningen om man dricker ofta. Vi är ju genetiskt olika hur vi mår och bryter ner alkohol, så alla har olika riskprofiler.

Sen tycker jag egentligen man ska istället ställa sig frågan om man dricker vid särskilda situationer som typ när man mår skit? Vad är huvudanledningen till att man dricker?

Men det här med anses normalt, beror ju helt på vilken grupp man hänger med. I vissa delar av min familj dricker man knappt en droppe, och anser nästan att man dricker för mycket bara man tar några öl på en kväll. Andra delar av min familj dricker betydligt mycket och är vad jag skulle klassa för alkolister, för man måste konstant bli full varje helg minst 2 dagar. Vilket är normalt för andra. Beror ju på synen man har på alkohol och vilka vanor man har. Vad gruppen tycker m.m.
Citera
Idag, 02:28
Medlem
Citat:
Den mängden låter väl ganska vanlig (tyvärr) men hälsosamt är det inte. När jag var hos en läkare fick jag bakläxa på alkoholkonsumtionen. Enligt dem bör man inte dricka mer än 2-3 öl och högst någon kväll i veckan. Svinkul. Om alla skulle följa det skulle väl restaurangbranschen få lägga ner sin verksamhet.
Citera
Idag, 02:55
Medlem
Onanikrems avatar
Beror väl på dina egna preferenser, allt från att ha kul en kväll till att ligga i ett dike och spy. För mig är nog 6 öl och 8cl sprit i underkant för en utekväll. Red bull skippar jag. Nyttigt är det ju inte och bakis blir man. Men vad gör man inte för lite kul?

Hur mycket tål du TS?

Edit. På fem timmar skulle det räcka för mig, men går jag ut (de få gånger jag gör det nuförtiden är jag där tills de tänder ljuset och slutar spela) ca. 02.00.

Man börjar med fotboll/trav på TV hemma hos någon vid 15-16 (totalt ointresserad av fotboll och trav) Redan där får i sig 5-6 öl innan man masar sig ut på stället vid 18-21 Sedan 4-5 öl och någon Jäger eller två på stället tills det stänger eller man åker på efterfest.
Senast redigerad av Onanikrem Idag kl. 03:08.
Citera
Idag, 03:38
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:

Är en del alkohol trots allt men under 5 timmar är är det väl lite över moderat intag enligt mig. Skulle vara berusad med långt ifrån karatefylla.

Ska inte lyssna på allt chatgpt säger. Kommer mycket smörja ur den munnen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in