2026-04-16, 18:15
Medlem
Jag har ett arbete och det finns ett lokalt kollektivavtal. Enligt kollektivavtalet har jag rätt till tre månaders uppsägningstid när jag blir uppsagd av arbetsgivaren.

Jag kan tyvärr inte längre utöva mitt yrke pga av att min syn försämrats på senare år till följd av en sjukdom, arbetet kräver körkort. Synen blir stadigt bättre tack vare behandling men det är lång tid kvar tills jag klarar kraven för körkortet.

Nu har jag varit sjukskriven en längre period och arbetsgivaren har undersökt möjligheterna att omplacera mig till en annan tjänst men inte funnit någon sådan ledig tjänst.

Kan min arbetsgivare på något sätt kringgå uppsägningstiden i detta scenario? De har nämligen sagt att de bara behöver erbjuda mig en månad men att de kan tänka sig att sträcka sig till två.

Jag har sagt att jag förstår att de inte kan ha mig kvar när jag inte längre kan utföra mitt jobb men hävdar att de i sådana fall får säga upp mig pga arbetsbrist och ge mig min avtalade uppsägningstid.

Jag vet inte vad de baserar sin hållning på eftersom de inte berättat det för mig men kan det spela in att jag inte kan utföra mitt arbete under uppsägningstiden? Jag har googlat och sökt men inte hittat något som stöder deras tolkning. Vet någon här varför de tror att de inte behöver ge mig min arbetstid?
Citera
2026-04-16, 18:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Känner en person som ”gick in i väggen” på sitt jobb och hon har efter det också fått ett antal psykiska problem plus annat men hon är fortfarande anställd. Hon har varit sjukskriven i en bra bit över tio år och hon kommer aldrig komma tillbaka till arbetsplatsen och hon vill det inte heller.

Så företaget sitter med en anställd som aldrig kommer jobba en dag till och frågan är bara hur länge hon kan hålla sig kvar.

Tyvärr hjälper kanske inte det dig men tydligen så går det att vara kvar även om man inte kan jobba.

Testa att prata med facket är mitt råd.
Citera
2026-04-16, 18:32
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Arbetsgivaren kan inte på eget bevåg korta ner uppsägningstiden och frångå det avtal som finns, såvida ni inte är överens om det. Avtalet får inte ändras till nackdel för dig som är anställd. Om arbetsgivaren undersökt alla möjligheter att omplacera dig men inte kan erbjuda något har du rätt att vara kvar dina 3 månader med lön för att söka annat arbete. Enda skälet att inte erbjuda uppsägningstid är avsked.
Citera
2026-04-16, 18:47
Medlem
kalkryggars avatar
Detta ska du givetvis ta med facket. För de kan svara dig på 1 sekund helt bombsäkert. Det kan till och med vara så att facket kan gå in och kräva en ordentlig motivering om varför du inte kan omplaceras och på så vis kräva förhandlingar innan du blir uppsagd.

Varför pratar du inte med facket om detta? Är du inte med i facket. Då säger jag bara:
Citera
2026-04-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Arbetsgivaren kan inte på eget bevåg korta ner uppsägningstiden och frångå det avtal som finns, såvida ni inte är överens om det. Avtalet får inte ändras till nackdel för dig som är anställd. Om arbetsgivaren undersökt alla möjligheter att omplacera dig men inte kan erbjuda något har du rätt att vara kvar dina 3 månader med lön för att söka annat arbete. Enda skälet att inte erbjuda uppsägningstid är avsked.

Tack för svar. Begreppet avsked var lite nytt för mig. Det står i lagen om anställningsskydd att "Avskedande får ske, om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren". Jag ser inte att det här skulle vara aktuellt för mig men finns det praxis för hur texten ska tolkas? Det låter som att det handlar om att man stjäl från arbetsgivaren och saker på den nivån.

Jag har som sagt varit sjukskriven och har inte missskött mig. Jag har missat en läkartid som företaget bokade åt mig en gång och en gång var jag oanträffbar under en vecka medan jag var sjukskriven när jag glömde bort att ladda jobbtelefonen och min chef försökte nå mig där.

Skulle något av det här kunna vara skäl för avsked?
Citera
2026-04-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Detta ska du givetvis ta med facket. För de kan svara dig på 1 sekund helt bombsäkert. Det kan till och med vara så att facket kan gå in och kräva en ordentlig motivering om varför du inte kan omplaceras och på så vis kräva förhandlingar innan du blir uppsagd.

Varför pratar du inte med facket om detta? Är du inte med i facket. Då säger jag bara:

Jag är med i facket och har pratat med dem. Hjälp är på väg men har inte kommit ännu, jag har inga lokala representanter utan måste gå via centrala ombudsmän.
Citera
2026-04-16, 19:25
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Tack för svar. Begreppet avsked var lite nytt för mig. Det står i lagen om anställningsskydd att "Avskedande får ske, om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren". Jag ser inte att det här skulle vara aktuellt för mig men finns det praxis för hur texten ska tolkas? Det låter som att det handlar om att man stjäl från arbetsgivaren och saker på den nivån.

Jag har som sagt varit sjukskriven och har inte missskött mig. Jag har missat en läkartid som företaget bokade åt mig en gång och en gång var jag oanträffbar under en vecka medan jag var sjukskriven när jag glömde bort att ladda jobbtelefonen och min chef försökte nå mig där.

Jag tror användaren syftade på att det enbart är vid avsked som uppsägningstiden kan kortas. Det låter inte som att det skulle kunna vara aktuellt i ditt fall.
Citera
2026-04-16, 19:33
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:

Lagförarbetena säger kortfattat ungefär "förhållanden som inte kan accepeteras i något rättsamhälle", så nej, du kan inte avskedas. I första hand ska du omplaceras och om det inte går - de ska göra ett ärligt försök - så återstår att säga upp dig pga arbetsbrist. Tala med facket.
Citera
2026-04-16, 19:46
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jag är med i facket och har pratat med dem. Hjälp är på väg men har inte kommit ännu, jag har inga lokala representanter utan måste gå via centrala ombudsmän.

Okej. Menar företaget att de nu har sagt upp dig eller försöker de få dig att gå med på något typ? Vilket gör att du faktiskt inte är uppsagd ännu?

Finns det någon anledning till att de skulle vilja bli av med dig? Du ska nog få facket till att vilja ha en förhandling vilket kanske kan dra ut på det ett tag medans du söker andra jobb.
Citera
2026-04-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Okej. Menar företaget att de nu har sagt upp dig eller försöker de få dig att gå med på något typ? Vilket gör att du faktiskt inte är uppsagd ännu?

Finns det någon anledning till att de skulle vilja bli av med dig? Du ska nog få facket till att vilja ha en förhandling vilket kanske kan dra ut på det ett tag medans du söker andra jobb.

Jag är inte uppsagd men min arbetsgivare vill säga upp mig. De har laglig rätt att säga upp mig eftersom jag inte får ha körtkort längre pågrund av en ögonsjukdom och därför inte kan utföra mitt arbete. De har försökt att omplacera mig utan framgång. Jag har inga problem med detta, det är vad det är.

Men jag har enligt lag och avtal rätt till tre månaders uppsägningstid. Min arbetsgivare har erbjudit mig två men hotat med att det kanske bara blir en månad om jag inte accepterar två och skriver på.

Jag har letat och sökt för att försökt hitta något typ av lagrum som tillåter de att åsidosätta mina tre månaders uppsägningstid men inte lyckats. Jag är osäker på om det är någonting med min sjukskrivning eller omplacering som gör det lagligt för de att göra detta så nu frågar jag här.
Citera
2026-04-16, 22:39
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Jag är inte uppsagd men min arbetsgivare vill säga upp mig. De har laglig rätt att säga upp mig eftersom jag inte får ha körtkort längre pågrund av en ögonsjukdom och därför inte kan utföra mitt arbete. De har försökt att omplacera mig utan framgång. Jag har inga problem med detta, det är vad det är.

Men jag har enligt lag och avtal rätt till tre månaders uppsägningstid. Min arbetsgivare har erbjudit mig två men hotat med att det kanske bara blir en månad om jag inte accepterar två och skriver på.

Jag har letat och sökt för att försökt hitta något typ av lagrum som tillåter de att åsidosätta mina tre månaders uppsägningstid men inte lyckats. Jag är osäker på om det är någonting med min sjukskrivning eller omplacering som gör det lagligt för de att göra detta så nu frågar jag här.

De kan aldrig tvinga dig till detta än mindre hota med att det blir en. Anmäl och glöm inte samla bevis. Vi lever i en värld med digitala prylar.
Citera
2026-04-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
De kan aldrig tvinga dig till detta än mindre hota med att det blir en. Anmäl och glöm inte samla bevis. Vi lever i en värld med digitala prylar.

Jag kanske tror för gott om folk. Det är ändå ett rätt stort och seriöst företag så jag tänkte att de följde lagar och regler per automatik.

Men det kanske är som du säger att man måste tro det värsta om dem och försöka dokumentera vad som sägs och så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in