Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Okej. Menar företaget att de nu har sagt upp dig eller försöker de få dig att gå med på något typ? Vilket gör att du faktiskt inte är uppsagd ännu?
Finns det någon anledning till att de skulle vilja bli av med dig? Du ska nog få facket till att vilja ha en förhandling vilket kanske kan dra ut på det ett tag medans du söker andra jobb.
Jag är inte uppsagd men min arbetsgivare vill säga upp mig. De har laglig rätt att säga upp mig eftersom jag inte får ha körtkort längre pågrund av en ögonsjukdom och därför inte kan utföra mitt arbete. De har försökt att omplacera mig utan framgång. Jag har inga problem med detta, det är vad det är.
Men jag har enligt lag och avtal rätt till tre månaders uppsägningstid. Min arbetsgivare har erbjudit mig två men hotat med att det kanske bara blir en månad om jag inte accepterar två och skriver på.
Jag har letat och sökt för att försökt hitta något typ av lagrum som tillåter de att åsidosätta mina tre månaders uppsägningstid men inte lyckats. Jag är osäker på om det är någonting med min sjukskrivning eller omplacering som gör det lagligt för de att göra detta så nu frågar jag här.