Citat:
Ursprungligen postat av
tapetlimmet
Har stött på ett återkommande problem från i fjol där det är invasion av rödmyror längs del av fasaden till huset, där de går längs gränsen till min uteplats och börjat krypa runt bland krukor jag ställt där (de gillar väl jorden). De går ju vidare in på grannens uteplats, men har ingen aning om var de tar vägen där.
Hade kvar några myrdosor jag ställde ut i närheten i somras men de gjorde uppenbarligen ingen nytta. Igår såg jag en myra som kröp omkring i barnens säng (de har fönster och ventilationsventil precis vid ytan där myrorna springer omkring. Vet inte om den tagit sig in via balkondörr eller ventilationsöppning (ganska högt upp). Hyresvärden gör väl inget så länge de inte börjar dyka upp i större mängder inomhus.
Kan ju bara göra nånting på min egen uteplats, gå in till grannen går inte bara sådär, då är det ju bara hyresvärden som ev kan göra något.
Vad ska man sprida ut? Hetvatten? Pepparkorn? Kanel? Myrr? Tända eld på skiten? Vill ju vara ute i tid innan de ev får för sig att komma in i mängder...
Häll på Myrr. Pulver är effektivast men det finns även sånt du vattnar ut. Det är dock inte effektivt enligt min empiriska forskning.
Myrdosor är för inomhusbruk. Medlet i dessa tål inte fukt så bra så de lämpar sig inte för uteplatser.
Försök också att följa myrstigen så långt bakåt du kan då det bästa är att behandla källan.