Sprittillverkaren Pernod Ricard, ägaren till Absolut vodka, ser minskad försäljning som en följd av Irankriget.
Enligt bolaget ser man framför sig en minskning i år på uppemot 4 procent. Men det är inte bara kriget som påverkar. Man ser fortsatt en svag efterfrågan från USA och Kina.
Pernod Ricard pekar på att stor osäkerhet bidrar till den negativa prognosen.
Kan det här verkligen vara den korrekta orsaken?
Köper ni mindre sprit nu pga kriget?
Märklig artikel. Jag ser inte kopplingen mellan kriget och absolutförsäljningen. Det kan väl journalisten förklara.
Det närmsta jag kommer en gissning som verkar någorlunda rimlig är väl att kriget leder till högre levnadskostnader som leder till mindre alkoholkonsumtion på uteställen. För jag gissar att en stor del av absoluts försäljning är till diverse barer. Eller?
“Irankriget” som förklaring är bara en bekväm PR-etikett när siffrorna går åt fel håll. Man skyller på något stort och diffust som ingen kan mäta eller motbevisa.
Samma sak som när företag “tvingas” höja priser pga kris. Men marginalerna råkar ändå stiga konstigt nog. Skrev inte någon blaska häromdagen hur utdelningarna till de största Ica-handlarna ökat kraftigt?
Och exakt samma börs-VD-trick: första året laddas med “engångskostnader”, sen ser det plötsligt ut som mirakelledning… lagom till bonusar och arvodeshöjningar.