Igår, 13:21
Medlem
Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) delar den 23 april ut regeringens musikexportpris för 2025. Bland de nominerade finns internationellt framgångsrika svenska artister och låtskrivare.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/04/de-nomineras-till-regeringens-musikexportpris-2025/

Nominerade:

Yung Lean
Ghost
Christina Nilsson
Ludwig Göransson
Zara Larsson

Göransson är väl den som skramlat mest i med sin musik, min gissning är väl att det är han. Yung Lean, Ghost och Cristina Nilsson är stor i sin genre, Larsson har personer som skriver hennes låtar och ägnar väl sig mest åt att göra reklamfilmer och bråka på Twitter.

Vilken av dom tycker ni förtjänar mest att få pris av regeringen för sin musik och finns det folk utanför dom nominerade som förtjänar att prisas mer?

Va tycker FB om listan och vilka tror ni tar hem regeringens musikexportpris?
Citera
Igår, 13:35
Medlem
Varför har regeringen ett musikpris? Jag gissar att det är skattefinansierat?
Citera
Igår, 13:50
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn

Rimlig fråga. Helt ok att man uppmärksammar sveriges exportframgångar, men det finns ju väldigt många brancher.

Ghost har ju gjort ett märkligt stort intryck så jag skulle lägga min röst på dem. Zara Larsson är en dåligt representant för Sverige med sitt vurmande för kriminella och skulle Sverige att framstå som ett Bulgarien i ögonen på utländska nationer.
Citera
Igår, 13:50
Medlem
Citat:

Högst sannolikt.

Nu är det nåt nystartat bolag i Stockholm som är med och säljer biljetter till evenemanget så oklart exakt hur finansieringen går till och var intäkterna landar.
Citera
Igår, 13:57
Moderator
evilhoneys avatar
Kändisskvaller --> Musik
/Moderator
Citera
Igår, 14:15
Medlem
Lite tidigare vinnare:

2024 - Ilya Salmanzadeh
Ilya Salmanzadeh har i över ett decennium format musik som rör vid världens hjärtan, oavsett genre eller gräns. Som producent och låtskrivare har hans fingertoppskänsla för både melodi och ljudvärld gjort honom till en osynlig motor i några av vår tids stora soundtrack till våra liv.

2023 - Loreen
Tänk att den passion för musiken som denna marockanskrotade röst fick i unga år i Önsta-Gryta blev allt detta. Senaste vinnarsången ”Tattoo” har i spelande stund varvats närmare en halv miljard gånger. Den har synts på listor och i media i 30 länder samt blivit den femte mest strömmade någonsin i Eurovisionhistorien.

Blickar man ännu längre bakåt får jag nog ta och revidera min gissning.
Samtliga av dom nominerade har fått priset tidigare utom Yung Lean och Christina Nilsson.
Max Martin har visserligen fått priset två gånger, men ingen av dom nominerade i år är i riktigt den klassen, möjligen Göransson som fortsätter mata ut oscarsvinnarmusik till stora Hollywood-produktioner.

Går dom med ett namn som inte tidigare varit prisbelönt i sammanhanget står det mellan Nilsson och Lean alltså. Svårt.

Fan, stekig vibb på juryn, men jag tror nog ändå att det blir Göransson igen alltså.
Larsson har ju också stekig vibb, men hon har nog näbbat för mycket mot pengarna 2025 tror jag.
Hon skulle hållit sig till sina reklamfilmer och influencer-knäck så hade hon nog fått det igen.
Citera
Igår, 14:49
Medlem
Banankexchoklads avatar
Citat:

Eftersom Sverige tjänar på att lyfta fram våra internationella artister, Sverigebilden osv. Finns betydligt värre saker skattepengar går till.
Citera
Igår, 14:50
Medlem
Saltkatts avatar
Så ... poängen med priset är att någon som redan har dragit in en jävla massa pengar ska belönas för det i form av ännu mer kosing ... från regeringen? I och för sig inte otippat från en regering som mäter kulturell kvalitet enbart utifrån incashade kronor och ören, men fullständigt vettlöst. Till och med det obscena Polarpriset framstår som relativt rimligt i jämförelse.

(Eller: de kanske inte får någon kosing alls. Består priset av något annat än en hedersplakett? Då är det ju ännu mer meningslöst. Typ: tack för att du drog in en massa skattepengar till staten, här får du en chokladmedalj för besväret.)
Senast redigerad av Saltkatt Igår kl. 14:52.
Citera
Igår, 15:07
Medlem
Banankexchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankexchoklad
Eftersom Sverige tjänar på att lyfta fram våra internationella artister, Sverigebilden osv. Finns betydligt värre saker skattepengar går till.

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Så ... poängen med priset är att någon som redan har dragit in en jävla massa pengar ska belönas för det i form av ännu mer kosing ... från regeringen? I och för sig inte otippat från en regering som mäter kulturell kvalitet enbart utifrån incashade kronor och ören, men fullständigt vettlöst. Till och med det obscena Polarpriset framstår som relativt rimligt i jämförelse.

(Eller: de kanske inte får någon kosing alls. Består priset av något annat än en hedersplakett? Då är det ju ännu mer meningslöst. Typ: tack för att du drog in en massa skattepengar till staten, här får du en chokladmedalj för besväret.)

Priset har delats ut sen 97, så inte direkt ett fenomen av den nuvarande pissregeringen. Ett pris kan väl ha rätt stor symbolisk betydelse? Gissar förövrigt att de utgår från mätningar på internationellt inflytande och inte enbart på känsla.
Citera
Igår, 15:16
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Nominerade:

Yung Lean
Ghost
Christina Nilsson
Ludwig Göransson
Zara Larsson

Göransson är väl den som skramlat mest i med sin musik, min gissning är väl att det är han. Yung Lean, Ghost och Cristina Nilsson är stor i sin genre, Larsson har personer som skriver hennes låtar och ägnar väl sig mest åt att göra reklamfilmer och bråka på Twitter.

Vilken av dom tycker ni förtjänar mest att få pris av regeringen för sin musik och finns det folk utanför dom nominerade som förtjänar att prisas mer?

Va tycker FB om listan och vilka tror ni tar hem regeringens musikexportpris?

Jag känner bara till Zara och Yung Lean i denna lista faktiskt.

Zara är ju värdelös på alla sätt. Hon har knappast mycket till talang och är en rutten person rakt igenom. Hon lär väl vinna på grund av att hon är så känd men hon förtjänar knappast priset.

Men jag hoppas Yung Lean tar hem priset istället.
Citera
Igår, 15:18
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Nominerade:

Yung Lean
Ghost
Christina Nilsson
Ludwig Göransson
Zara Larsson

Jaha, så The Kristet Utseende kom inte med?! Det blir minsann lite skattefusk här framöver då
Citera
Igår, 15:26
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankexchoklad
Priset har delats ut sen 97, så inte direkt ett fenomen av den nuvarande pissregeringen. Ett pris kan väl ha rätt stor symbolisk betydelse? Gissar förövrigt att de utgår från mätningar på internationellt inflytande och inte enbart på känsla.

Tidigare pissregeringar har inte varit jätteimponerande på den fronten heller. Om man börjar tänka på kultur i termer av handelsbalans, vilket väl är vad det här priset går ut på, så är man på fel spår.

(Naturligtvis går det inte på känsla. Var skulle de få känslan ifrån? Det går på inkasserade summor till statskassan.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in