2026-04-16, 12:02
Medlem
Hej.

Jo, jag har insett att jag tjänar på tok för lite i förhållande till mina arbetsuppgifter, erfarenhet och prestation. Jämför man med andra som utför likvärdigt arbete inom samma bransch verkar jag ligga ungefär 30-35% lägre i lön än dessa. Vilket för mig rör sig om ungefär 10K brutto per månad så en rätt väsentlig summa ändå.
Med den slanten kunde jag få lönen att räcka till mer än bara det nödvändigaste.

Jag är vuxen, cirka 40 år gammal, men jobbar i en bransch med många yngre vilket möjligen drar ner lönen.

Jag måste ta ett samtal med min chef men behöver lite hjälp från mer erfarna personer. Jag har aldrig haft lönesamtal innan. Jag är också riktigt dålig på att föra min egen talan och blir tyvärr lätt överkörd..

Vi har kollektivavtal och jag arbetar inom livsmedelsindustrin (ej handel).
Jag är med i facket.

Mina frågor:
Hur kan jag kolla upp vad mina kollegor har för lön? Helst anonymt.

Hur kan jag ta reda på snittet för min bransch?

Vad ska jag ha med mig in i samtalet? Både fysiskt men också mentalt...

Kan facket hjälpa mig på något sätt?

Övriga tips mottages gärna!

Tack
Citera
2026-04-16, 12:12
Medlem
Vill du höja din lön ordentligt byter du arbetsgivare.

Punkt.
Citera
2026-04-16, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Hej.

Jo, jag har insett att jag tjänar på tok för lite i förhållande till mina arbetsuppgifter, erfarenhet och prestation. Jämför man med andra som utför likvärdigt arbete inom samma bransch verkar jag ligga ungefär 30-35% lägre i lön än dessa. Vilket för mig rör sig om ungefär 10K brutto per månad så en rätt väsentlig summa ändå.
Med den slanten kunde jag få lönen att räcka till mer än bara det nödvändigaste.

Jag är vuxen, cirka 40 år gammal, men jobbar i en bransch med många yngre vilket möjligen drar ner lönen.

Jag måste ta ett samtal med min chef men behöver lite hjälp från mer erfarna personer. Jag har aldrig haft lönesamtal innan. Jag är också riktigt dålig på att föra min egen talan och blir tyvärr lätt överkörd..

Jag är med i facket.

Mina frågor:

Tack

Facket bör ju ha koll på allas löner, och kan ge dig ett snitt på motsvarande tjänster, utan att ange någon annans lön exakt, så har du lite fakta med dig.

Konstigt inte facket noterat detta vid de årliga lönerevisionerna om du ligger orimligt lågt jämfört med andra

Tyvärr är det väl samma där som på många andra ställen, väldigt svårt att påverka sin lön i innevarande tjänst, utan det är vid byten möjligheten finns.

Börja med att skaffa siffror på att du ligger lågt.
Citera
2026-04-16, 12:16
Medlem
jag skulle kunnat fråga vad chefen behövde se för att höja min lön.

Det var jag för stolt för och sade upp mig istället och det höjde inte lönen.
Citera
2026-04-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Facket bör ju ha koll på allas löner, och kan ge dig ett snitt på motsvarande tjänster, utan att ange någon annans lön exakt, så har du lite fakta med dig.

Konstigt inte facket noterat detta vid de årliga lönerevisionerna om du ligger orimligt lågt jämfört med andra

Tyvärr är det väl samma där som på många andra ställen, väldigt svårt att påverka sin lön i innevarande tjänst, utan det är vid byten möjligheten finns.

Börja med att skaffa siffror på att du ligger lågt.

Får ringa facket då..
Citera
2026-04-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filikromen
jag skulle kunnat fråga vad chefen behövde se för att höja min lön.

Det var jag för stolt för och sade upp mig istället och det höjde inte lönen.

Ja, jag antar att det är ett alternativ att fråga så klart men jag tycker väl det känns som att jag redan presterar rätt.
Citera
2026-04-16, 12:28
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Hej.

Jag är med i facket.

Mina frågor:

Tack

Det effektivaste sättet (såvida de inte faktiskt vill bli av med dig) är att ha ett jobberbjudnde från annat håll med högre lön - som måste vara verkligt förstås. Då kan du välja det andra jobbet eller pressa arbetsgivaren att höja din lön.
Citera
2026-04-16, 13:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2026-04-16, 13:16
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Säger som alla andra, du får helt enkelt byta jobb.
Enda gången jag har lyckats få högre lön är att jag har hotat med att säga upp mig. Då hade jag tur som slapp göra det eftersom jag trivdes med arbetsgivaren.
Sen efter ett par år fick jag en ny tjänst med samma arbetsgivare, men någon löneökning såg jag inte av.
Till slut var det ohållbart att jobba kvar så jag bytte till liknande jobb, lönen gick upp med nästan 10000kr / mån.
Arbetsgivaren vet att du kommer utföra jobbet för lägre lön, varför skulle dom höja?
Citera
2026-04-16, 13:24
Medlem
Citat:
Hej.

Jag är med i facket.

Mina frågor:

Tack

Nåt som är viktigt under samtalet är att du håller dig till fakta.

Kontakta facket de borde kunna ge dig ett hum om snittlöner och medianlön för din branch och är det en någorlunda större arbetsplats även vad dina kollegor har.
Använd det som utgångspunkt ditt samtal.
Sen läs på och förbered dig, visa på vad du uträttar etc.

Men samla fakta och jämför dig inte med en enskild person utan försök få en medel och medianlön att utgå ifrån.
Sen nämn inte din personliga ekonomi, tan utgå från vad snittlönerna ligger på och din prestation.

Sen kan det naturligtvis vara svårt att få upp lönen ordentligt vid en normal lönerevision, men det beror lite på situation och arbetsgivare.

Skulle det visa sig att du ligger lågt så ta hjälp av facket, men börja med kartläggningen, och ta första samtalet själv med chefen.

Lycka till.
Citera
2026-04-16, 19:58
Moderator
Tystnads avatar
Håller med SkogsSaab helt i hans inlägg!

Ta reda på Medianlönen för ditt yrke och din region i Sverige .

Oftast har Facket dessa uppgifter och kan ge dig dom eller så publiceras dom på deras medlems nätverk.

Ligger du då väldigt lågt i detta "löne spann" så har du ett bra argument vid lönesamtalet samtidigt som du måste förklara vad du gör som är så bra för företaget, tex att du prestera bra , spara pengar åt företaget genom dit handlande etc

Men du kan aldrig räkna med att du skall kunna få så mycket så du kan hamna i närheten av din yngre nya anställde kollega som har 10t mer än du, men kan du komma över medianlönen för dit yrke efter ett par års löneförhandlingar så är det bra
Citera
2026-04-18, 09:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Säger som alla andra, du får helt enkelt byta jobb.
Enda gången jag har lyckats få högre lön är att jag har hotat med att säga upp mig. Då hade jag tur som slapp göra det eftersom jag trivdes med arbetsgivaren.
Sen efter ett par år fick jag en ny tjänst med samma arbetsgivare, men någon löneökning såg jag inte av.
Till slut var det ohållbart att jobba kvar så jag bytte till liknande jobb, lönen gick upp med nästan 10000kr / mån.
Arbetsgivaren vet att du kommer utföra jobbet för lägre lön, varför skulle dom höja?

Sista meningen är pudelns kärna. Man måste helt krasst meddela att nan säger upp sig om man inte får högre lön. Därefter löpa linan ut, men då bör man förstås också ha försäkrat sig om att man kan få ett jobb med högre lön också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in