Citat:
Ursprungligen postat av
Suspect2227
Hej.
Jo, jag har insett att jag tjänar på tok för lite i förhållande till mina arbetsuppgifter, erfarenhet och prestation. Jämför man med andra som utför likvärdigt arbete inom samma bransch verkar jag ligga ungefär 30-35% lägre i lön än dessa. Vilket för mig rör sig om ungefär 10K brutto per månad så en rätt väsentlig summa ändå.
Med den slanten kunde jag få lönen att räcka till mer än bara det nödvändigaste.
Jag är vuxen, cirka 40 år gammal, men jobbar i en bransch med många yngre vilket möjligen drar ner lönen.
Jag måste ta ett samtal med min chef men behöver lite hjälp från mer erfarna personer. Jag har aldrig haft lönesamtal innan. Jag är också riktigt dålig på att föra min egen talan och blir tyvärr lätt överkörd..
Vi har kollektivavtal och jag arbetar inom livsmedelsindustrin (ej handel).
Jag är med i facket.
Mina frågor:
Hur kan jag kolla upp vad mina kollegor har för lön? Helst anonymt.
Hur kan jag ta reda på snittet för min bransch?
Vad ska jag ha med mig in i samtalet? Både fysiskt men också mentalt...
Kan facket hjälpa mig på något sätt?
Övriga tips mottages gärna!
Tack
Nåt som är viktigt under samtalet är att du håller dig till fakta.
Kontakta facket de borde kunna ge dig ett hum om snittlöner och medianlön för din branch och är det en någorlunda större arbetsplats även vad dina kollegor har.
Använd det som utgångspunkt ditt samtal.
Sen läs på och förbered dig, visa på vad du uträttar etc.
Men samla fakta och jämför dig inte med en enskild person utan försök få en medel och medianlön att utgå ifrån.
Sen nämn inte din personliga ekonomi, tan utgå från vad snittlönerna ligger på och din prestation.
Sen kan det naturligtvis vara svårt att få upp lönen ordentligt vid en normal lönerevision, men det beror lite på situation och arbetsgivare.
Skulle det visa sig att du ligger lågt så ta hjälp av facket, men börja med kartläggningen, och ta första samtalet själv med chefen.
Lycka till.