Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Upplägget med bostadsrättsföreningar har en självjusterande säkerhet, intresserade personer får genast tillgång till all info via styrelsen och kan även arbeta inom styrelsen. Så olagligheter kan enkelt ses på en gång. Men allt eftersom färre orkar med styrelsearbete så försvinner granskningen och någon kan väldigt enkelt plocka ut pengar via t.ex falska fakturor. Men det är ju aldrig hållbart över tid, brotten är enkla att spåra via bokföringen, och alla kommer att få fängelsestraff. Så jag förstår inte varför man gör det.
Jag har suttit i en brf-styrelse och även varit ordförande en tid. Det funkade bra så länge vi kändes som en homogen grupp. Sedan har nya människor flyttat hit med en annan bakgrund och syn på pengar. Pengar har snabbt runnit ur föreningen så att vi sedan lång tid gör en årlig förlust på c:a halvmiljonen. Den nya styrelsen motsäger sig avgiftshöjningar som kompenserar för detta. Man köpte även växter till huset för 50.000.
Själv har jag känt mig motarbetad under årsmötena och har heller inte blivit invald i styrelsen igen, vilket är en förutsättning att bli för att bli en del av styrelsen och få insyn i dess arbete och utlägg.
De kriminella arbetar aktivt och målmedvetet för att få bort ärliga Svenssons så att de själva kan driva sin agenda.
Det värsta är att fusk och bedrägerier kan vara svåra att komma åt. De kanske försvinner ner i tidens kvarn och aldrig upptäcks. Se på Kinesiska Muren som har mist 200 miljoner, förmodligen borta för alltid.