2026-04-16, 07:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Peek Desktop gör det enklare att komma åt filer och mappar på skrivbordet.

Citat:
Om du installerar programmet räcker det att klicka på bakgrundsbilden för att alla öppna fönster och appar ska döljas, vilket gör det betydligt enklare att komma åt filer och mappar på skrivbordet.

När du vill få tillbaka dina öppna fönster och appar igen är det bara att klicka en gång till på bakgrundsbilden eller aktivitetsfältet.

Källan

Github / Nedladdning
Citera
2026-04-16, 08:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork

Källan

Github / Nedladdning

1+ på det tipset.
Citera
2026-04-16, 09:30
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nu hänger jag nog inte riktigt med.

Vad är skillnaden mot att klicka på "Visa skrivbordet" längst till höger på aktivitetsfältet?

Att man slipper sikta in sig på det minimala klickfältet där, utan bara kan klicka varsomhelst på en bakgrundsyta på skrivbordet? Eller missförstår jag syftet med Peek Desktop helt?
Senast redigerad av Ondquist 2026-04-16 kl. 09:32.
Citera
2026-04-16, 09:50
Medlem
Dexters avatar
Händer ingenting när jag klickar på .exe-filen.
Citera
2026-04-16, 09:52
Medlem
Diverges avatar
.. samma som Win+D alltså eller missförstår jag nåt?
Citera
2026-04-16, 10:27
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Nu hänger jag nog inte riktigt med.

Vad är skillnaden mot att klicka på "Visa skrivbordet" längst till höger på aktivitetsfältet?

Att man slipper sikta in sig på det minimala klickfältet där, utan bara kan klicka varsomhelst på en bakgrundsyta på skrivbordet? Eller missförstår jag syftet med Peek Desktop helt?
Ja, det verkar vara skillnaden. Man slipper sikta in sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Fast efter du gjort win + D måste du klicka fram varje fönster ett i taget. Här kommer alla tillbaka direkt.

Däremot kan man använda win + M för att minimera alla fönster och win + shift + M för att återställa.
Citera
2026-04-16, 10:34
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Ja det är som Win+D och har man en bild öppen i helskärm som täcker skrivbord och Aktivitetsfältet så har man ingenstans att trycka för att visa skrivbordet och det ända effektiva är då bara Win+D för att visa skrivbordet och sedan återgå till samma helbild genom att aktivera den på aktivitetsfältet.

Enligt mig är Peek Desktop ett helt onödigt program som fyller upp datorn. Men det är vad jag tycker, andra tycker säkert annorlunda och det är helt okej.
Citera
2026-04-16, 10:36
Medlem
1FFs avatar
Djupgående artikel om programmet: https://www.windowslatest.com/2026/04/15/microsofts-vp-brings-macos-style-click-to-reveal-desktop-feature-to-windows-with-new-tool/

Allt som motverkar musarm är bra.
Citera
2026-04-16, 11:05
Medlem
Fantens avatar
Så en musklicksversion av Win + D?
Citera
2026-04-16, 20:23
Medlem
Diverges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Fast efter du gjort win + D måste du klicka fram varje fönster ett i taget. Här kommer alla tillbaka direkt.

Räcker gott att klicka win+D igen bara så kommer det tillbaka precis som det var innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in