2026-04-16, 09:15
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A25
Hej alla,

Jag skriver här eftersom jag verkligen inte vet vart jag ska vända mig längre. Jag bor i Göteborg och har under en längre tid haft svåra smärtor i kroppen. Nu har det blivit så allvarligt att det påverkar hela mitt liv, och jag känner mig både utmattad och desperat.

På grund av min situation har jag tyvärr mycket begränsade möjligheter att söka vård på vanliga sätt. Jag kan inte ta mig till en vårdcentral, och jag har inte heller möjlighet att använda appar eller digitala tjänster för onlinebesök.

Därför ber jag er om hjälp här – kanske som en sista chans.

Känner någon till en läkare som kan hjälpa i en sådan situation? Till exempel en privat läkare eller någon som kan erbjuda rådgivning eller hembesök utanför det vanliga systemet?

Jag skulle vara oerhört tacksam för alla tips, råd eller kontakter. Det här betyder verkligen mycket för mig.

Stort tack för att ni tog er tid att läsa 🙏

Att du kan gå online syns ju här, så menar du kan att du inte kan använda onlinetjänster och appar pga att du inte har möjlighet att skaffa ett bank-id?
Gömmer du dig för någon? Har du social fobi?
Ska du bara ha rådgivning, som du nämner, finns jourhavande präst och 1177. Kan du börja därifrån?
Det kanske är en tröskel mentalt för dig att ta dig över, men du har ju redan gått över en mental tröskel genom att skriva här och be om hjälp.
Citera
2026-04-16, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Varför kan du inte ta dig till en vårdcentral?

Vad säger din vårdcentral när du ringer? Eller 1177? Finns sjuktransport för den som har svårt att ta sig själv till vården. Hur tror du Greta-Gunnel 94 år tar sig till vården? Såklart finns ett system för den som inte själv kan ta sig till ett sjukhus eller en vårdcentral.

Finns hemsjukvård också.
Sanningen är att jag, förutom akutsjukvård, inte har möjlighet att få några andra tjänster. Senast var det en akutläkare som sa detta till mig – lite förenklat: ”bara om du håller på att dö kan vi kanske göra något för dig.” Det kanske inte är rätt att säga detta, men jag har inga dokument här.
Citera
2026-04-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Att du kan gå online syns ju här, så menar du kan att du inte kan använda onlinetjänster och appar pga att du inte har möjlighet att skaffa ett bank-id?
Gömmer du dig för någon? Har du social fobi?
Ska du bara ha rådgivning, som du nämner, finns jourhavande präst och 1177. Kan du börja därifrån?
Det kanske är en tröskel mentalt för dig att ta dig över, men du har ju redan gått över en mental tröskel genom att skriva här och be om hjälp.
Man kan säga att allt du sa är sant, särskilt om det digitala ID-kortet.
Citera
2026-04-16, 16:37
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Sanningen är att jag, förutom akutsjukvård, inte har möjlighet att få några andra tjänster. Senast var det en akutläkare som sa detta till mig – lite förenklat: ”bara om du håller på att dö kan vi kanske göra något för dig.” Det kanske inte är rätt att säga detta, men jag har inga dokument här.
Du är en illegal invandrare?

Finns ju organisationer som hjälper med sjukvård åt illegala, som då har läkare som ställer upp frivilligt för organisationen.

https://www.rodakorset.se/var-hjalp-i-sverige/vard-och-behandling/vard-for-papperslosa/

Annars är det såklart ditt hemland som ska stå för din sjukvård.
Citera
2026-04-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Du är en illegal invandrare?

Finns ju organisationer som hjälper med sjukvård åt illegala, som då har läkare som ställer upp frivilligt för organisationen.

https://www.rodakorset.se/var-hjalp-i-sverige/vard-och-behandling/vard-for-papperslosa/

Annars är det såklart ditt hemland som ska stå för din sjukvård.
Tack för din vägledning med att svara på ursprungslandet. De tar bara ansvar för att ha dödat mig.
Citera
2026-04-16, 17:43
Medlem
Citat:

Vad menar du ens? Du får vara lite tydligare med dina inlägg om du vill ha hjälp. Varför kan du inte söka vård online eller på vårdcentral?
Citera
2026-04-21, 00:10
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Hej alla,

Jag skriver här eftersom jag verkligen inte vet vart jag ska vända mig längre. Jag bor i Göteborg och har under en längre tid haft svåra smärtor i kroppen. Nu har det blivit så allvarligt att det påverkar hela mitt liv, och jag känner mig både utmattad och desperat.

På grund av min situation har jag tyvärr mycket begränsade möjligheter att söka vård på vanliga sätt. Jag kan inte ta mig till en vårdcentral, och jag har inte heller möjlighet att använda appar eller digitala tjänster för onlinebesök.

Därför ber jag er om hjälp här – kanske som en sista chans.

Känner någon till en läkare som kan hjälpa i en sådan situation? Till exempel en privat läkare eller någon som kan erbjuda rådgivning eller hembesök utanför det vanliga systemet?

Jag skulle vara oerhört tacksam för alla tips, råd eller kontakter. Det här betyder verkligen mycket för mig.

Stort tack för att ni tog er tid att läsa 🙏

Vet inte hur mycket svar du fått.

Men högsbo läkarna kör även hem till folk
Citera
2026-04-24, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Vet inte hur mycket svar du fått.

Men högsbo läkarna kör även hem till folk
Tack för ditt svar. Tack vare svaret från en av medlemmarna kunde jag i stor utsträckning nå en läkare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in