2026-04-15, 23:42
Medlem
Hej alla,

Jag skriver här eftersom jag verkligen inte vet vart jag ska vända mig längre. Jag bor i Göteborg och har under en längre tid haft svåra smärtor i kroppen. Nu har det blivit så allvarligt att det påverkar hela mitt liv, och jag känner mig både utmattad och desperat.

På grund av min situation har jag tyvärr mycket begränsade möjligheter att söka vård på vanliga sätt. Jag kan inte ta mig till en vårdcentral, och jag har inte heller möjlighet att använda appar eller digitala tjänster för onlinebesök.

Därför ber jag er om hjälp här – kanske som en sista chans.

Känner någon till en läkare som kan hjälpa i en sådan situation? Till exempel en privat läkare eller någon som kan erbjuda rådgivning eller hembesök utanför det vanliga systemet?

Jag skulle vara oerhört tacksam för alla tips, råd eller kontakter. Det här betyder verkligen mycket för mig.

Stort tack för att ni tog er tid att läsa 🙏
Citera
2026-04-16, 00:33
Medlem
JustTrollings avatar
Varför kan du inte ta dig till en vårdcentral?

Vad säger din vårdcentral när du ringer? Eller 1177? Finns sjuktransport för den som har svårt att ta sig själv till vården. Hur tror du Greta-Gunnel 94 år tar sig till vården? Såklart finns ett system för den som inte själv kan ta sig till ett sjukhus eller en vårdcentral.

Finns hemsjukvård också.
Senast redigerad av JustTrolling 2026-04-16 kl. 00:36.
Citera
2026-04-16, 00:55
Medlem
triptykens avatar
Det finns ju vissa som mobiladoktorn.se som gör hembesök men vad det LÅTER som du behöver hjälp med är just det utmattande i vårdkontakten. Har du vänner eller familj du kan snacka med? Nån som kan ställa upp om du förklarar hur det ligger till?

Många som sitter i din sitts där när dom behöver som mest stöd inte kan fixa det eftersom så många steg är involverade. Det finns sätt att få kontakt med olika medborgarkontor, Svenska Kyrkans kontakt kan ibland hjälpa men det säkra sättet är just att prata med vänner och familj. Inte bara för att dom ofta vill hjälpa en, utan för att man också får chansen att prata rakt ut om hur man mår med sina kära. Jättemånga av oss vågar inte, eller känner sig obekväma med det, men det gör enormt mycket att ha nån nära på sin sida hur jobbigt det än är att snacka om.
Citera
2026-04-16, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det finns ju vissa som mobiladoktorn.se som gör hembesök men vad det LÅTER som du behöver hjälp med är just det utmattande i vårdkontakten. Har du vänner eller familj du kan snacka med? Nån som kan ställa upp om du förklarar hur det ligger till?

Många som sitter i din sitts där när dom behöver som mest stöd inte kan fixa det eftersom så många steg är involverade. Det finns sätt att få kontakt med olika medborgarkontor, Svenska Kyrkans kontakt kan ibland hjälpa men det säkra sättet är just att prata med vänner och familj. Inte bara för att dom ofta vill hjälpa en, utan för att man också får chansen att prata rakt ut om hur man mår med sina kära. Jättemånga av oss vågar inte, eller känner sig obekväma med det, men det gör enormt mycket att ha nån nära på sin sida hur jobbigt det än är att snacka om.
Vilket jäkla hyckleri från vänstertok. Rätt få som har nära på sin sida, även om er i drömvärld så är alla kompisar - och de som inte är det är avrättade.

On Topic. Kan du nå Flashback så kan du alltid ringa VC och surra med syrra som kan hjälpa dig.
Citera
2026-04-16, 02:22
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A25
... På grund av min situation har jag tyvärr mycket begränsade möjligheter att söka vård på vanliga sätt. Jag kan inte ta mig till en vårdcentral, och jag har inte heller möjlighet att använda appar eller digitala tjänster för onlinebesök...

Hej. Det låter som ett primärvårdsärende. Du får ta sjukresa till vårdcentralen om dom inte kan göra hembesök. Varför utanför det vanliga systemet? Vad vill du ha som du inte fått i det vanliga systemet? Andra doktors som sätter diagnoser, skriver intyg och recept? Svårt sjuka transporteras i Västra Götaland i timmar och extramil med övervakning, syrgas, drän, gips, psyk, blinda och döva etc till alla sjukvårdsbesök. Behöver du det vanliga systemet eller inte?
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-04-16 kl. 03:20.
Citera
2026-04-16, 02:25
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hej alla,
Jag skriver här eftersom jag verkligen inte vet vart jag ska vända mig längre.
Längre?
vart har du vänt dig tidigare då?
Du kan alltid ringa vårdcentralen.
Om du inte kan ta dig till vårdcentralen får du sjuktransport eller hembesök.
Varfrö kan du inte använda dig av dessa råd?
Citera
2026-04-16, 03:55
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... under en längre tid haft svåra smärtor i kroppen. Nu har det blivit så allvarligt att det påverkar hela mitt liv, och jag känner mig både utmattad och desperat...

Vad tror du själv om det här?
Citera
2026-04-16, 05:40
Medlem
Belters avatar
Citat:
Hej alla,

Jag skriver här eftersom jag verkligen inte vet vart jag ska vända mig längre. Jag bor i Göteborg och har under en längre tid haft svåra smärtor i kroppen. Nu har det blivit så allvarligt att det påverkar hela mitt liv, och jag känner mig både utmattad och desperat.

På grund av min situation har jag tyvärr mycket begränsade möjligheter att söka vård på vanliga sätt. Jag kan inte ta mig till en vårdcentral, och jag har inte heller möjlighet att använda appar eller digitala tjänster för onlinebesök.

Känner någon till en läkare som kan hjälpa i en sådan situation? Till exempel en privat läkare eller någon som kan erbjuda rådgivning eller hembesök utanför det vanliga systemet?

Jag skulle vara oerhört tacksam för alla tips, råd eller kontakter. Det här betyder verkligen mycket för mig.

Det kallas för ”ångest” i folkmun. Inte mer än så.
Citera
2026-04-16, 05:51
Medlem
Gentss avatar
Varför kan inte du, som alla andra, ringa ett samtal eller besöka en vårdcentral menar du?
Citera
2026-04-16, 07:50
Medlem
Gömmer du dig för någon och är rädd?
Citera
2026-04-16, 08:22
Medlem
Citat:
Hej alla,

Tror du atr det är fysiskt eller psykiskt?
Citera
2026-04-16, 08:47
Medlem
zombie-nations avatar
Det finns de som åker till akuten för en stukad lilltå. Mår du så dåligt så får man faktiskt åka till akuten. En vårdcentral kommer ju inte förstå detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in