2026-04-15, 22:20
Medlem
HugoStieglitzs avatar
I tråden om tidningsdöden var det en skribent som påstod att DN till stor del lever på att en massa myndigheter stödköper in tidningen till sina byråkrater. Framför allt (om jag förstod rätt) så är det en massa myndigheter med HK i Stockholm som håller DN flytande.

Jag ser inte varför myndigheter ska köpa in tidningar till sina pärmbärare. De som gillar tidnigne kan väl lägga pengar i en kopp och betala för ett ex som de delar på utan att blanda in offentliga medel? På en avdelning med ett tjugotal anställda så kan man ha en tidning som ligger i fikarummet och som folk turas om att läsa.

Det verkar ju helt sjukt att jag som skattebetalare ska bekosta detta, särskilt som jag redan betalar för presstödet via skatt ändå.

Den här kritiken gäller förstås inte enbart DN utan egentligen alla tidningar. Jag tror knappast att myndigheterna läser tidningarna som en del av själva yrkesutövningen. Det är väl någon PK-chef som tycker att vi undersåtar ska betala för att hen ska få känna sig förmer när byråkraterna läser sina stockholmstidningar.
Citera
2026-04-15, 22:38
Medlem
Nja, vete fan.

Om en statlig arbetsplats vill köpa in en tidning för att de anställda ska kunna ha att läsa under lunchen så tycker jag inte att någon annan ska lägga sig i det.
Citera
2026-04-15, 23:18
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Jag ser på flera bibliotek i Göteborg att man väljer bort vissa tidningar. Helt ok, men de som alltid finns i hyllan är några som i stort sett förblir olästa, det syns att ingen öppnat dem. De är ETC, Somalia Times, QX bögtidning och Samefolket. Det måste vara ett politiskt ställningstagande.
Citera
Igår, 04:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nja, vete fan.

Om en statlig arbetsplats vill köpa in en tidning för att de anställda ska kunna ha att läsa under lunchen så tycker jag inte att någon annan ska lägga sig i det.
Liksom att de anställda köper sin egen lunch kan de köpa sin egen tidning att läsa på dito! De flesta har redan någon tidning i mobilappen och de som inte har det får väl läsa Svt nyheter. (som ifs. också sponsras av det allmänna) Men det blir ingen merkostnad för det offentliga eftersom alla redan betalar för det. Skall Arbetsgivaren köpa in Kalle Anka också?
Citera
Igår, 06:00
Medlem
TheGretaResets avatar
Det var ju inte så från början utan myndigheter var bara en rännil av prenumeranterna.

Men i realiteten, med allt dyrare prenumerationer och inga vanliga läsare har det i princip blivit en subventionerad verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in