2026-04-15, 20:36
Medlem
Ja, har varit med flera gånger på att man bokat hotellrum utomlands och skrivit till hotellet man vill ha rum högt uppe med utsikt. Många gånger har man inte fått svar och när man kommer till hotellet får man rum längst ner med kass utsikt. Bland det sämsta på hotellet. En teori jag har är att som första prio kommer gäster av den egna nationaliteten, 2a de som pratar samma språk som landets. 3e hand de som kommer från land där många ofta är gäster, 4e resten. Det kanske också på vissa ställen blivit att man är anti mot vissa turister. Vet de som nyligen reste till Kanarieöarna och busschauffören i princip kastade väskorna. I restaurangen blev servitris extremt otrevlig när hon serverade ett felaktigt vin vid beställning. Era erfarenheter?
Citera
2026-04-15, 20:49
Medlem
DauXs avatar
Vet inte vad du bor på för hotell men ofta får man det man betalar för - mer attraktiva rum (som utsikt) kostar mer.

När det gäller att få rena uppgraderingar gratis så brukar de som bokar via hotellens egna sidor och ej tredje part premieras.

Vad gäller mina egna erfarenheter så har jag aldrig märkt någon särbehandling på grund av nationalitet.
Citera
2026-04-15, 20:55
Moderator
Neksnors avatar
Jag blev en gång uppgraderad till ett finare (alltså antagligen dyrare) rum när städet hade glömt mitt rum vid incheckning. Rummen var identiska vad jag kunde se, men låg åt olika håll. Det finare låg högre upp och mot en lugnare gata. Någon riktig utsikt saknades.

Vad gäller mobbning så gissar jag att indelningen huvudsakligen handlar om stamkunder, igenkända av bonussystem eller i vissa fall av personalen, och resten, eventuellt i den ordning man checkar in.
Citera
2026-04-15, 21:03
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Ja, har varit med flera gånger på att man bokat hotellrum utomlands och skrivit till hotellet man vill ha rum högt uppe med utsikt. Många gånger har man inte fått svar och när man kommer till hotellet får man rum längst ner med kass utsikt. Bland det sämsta på hotellet. En teori jag har är att som första prio kommer gäster av den egna nationaliteten, 2a de som pratar samma språk som landets. 3e hand de som kommer från land där många ofta är gäster, 4e resten. Det kanske också på vissa ställen blivit att man är anti mot vissa turister. Vet de som nyligen reste till Kanarieöarna och busschauffören i princip kastade väskorna. I restaurangen blev servitris extremt otrevlig när hon serverade ett felaktigt vin vid beställning. Era erfarenheter?
Kreativ definition av mobbing, jag tycker detta är ett utmärkt exempel på vuxenmobbing! Är vi tillbaka på högstadiet eller??
Citera
2026-04-15, 21:42
Medlem
Connykrims avatar
Stämmmer ej. Blivit uppgraderad många ggr utan nåt
Citera
2026-04-15, 22:05
Medlem
sommarlovs avatar
På charter behandlas alla illa!
Res inom landet istället, betala för ett bättre rum, ingen får bättre bara för att dom ber om det!
Dina anekdoter om taxi och restauranger är tagna ur sitt sammanhang och kan vara vad som helst.
Citera
2026-04-15, 23:29
Medlem
Håller inte riktigt med här att det är en slump. Sist bokade jag på hotell med 400rum. Betalade lite extra för rum mot poolen. Bad om rum högt upp så man såg havet också. Blev rum längst ner med palmer rakt framför. 2 gånger har jag dock fått glada överraskningar. Men vanligare med tvärtom. Eller så kanske bara det är slumpen?! Mest udda är dock när man tagit ej specificerat boende. En gång blev det toppenbra i Grekland. En gång blev det typ boende i Universitetsbostäder i Öst. Var så illa så man bokade annat efter en natt. Kan förståss hålla med att man kan undvika det sämsta genom att boka premiumrum som oftast ligger på bästa våningsplanen. Kanske är det så att chansen är bättre om man bokar till högre pris än när rum prissänkts. Man kan i vart fall tänka sig att hotellen själva inser de får färre klagomål från de som fått reafynd men sämre lägen. Det är en annan sak. Men visst katten kan man märka skillnader vid hotellreceptioner också utomlands. Speciellt i icke engelsktalande länder. Det glada och skämten med gästen före från samma,närliggande länder eller samma språk- blir stramt likgiltigt och nästan lite avståndstagande när man får tur å börjar snacka engelska. Men det har man blivit van med. Nästan ju varmare land ju mer påtagligt. Ibland har nästan kroppsspråket varit, är du dum eller? I vissa fall tror jag det berott på att hotellpersonalen inte varit nån hejare på engelska och blivit obekväma.
Senast redigerad av DrGiggles 2026-04-15 kl. 23:43.
Citera
2026-04-16, 10:15
Medlem
DraconianTimess avatar
Precis som många användare skrev, så brukar rum högst upp kosta mer.
En annan sak som hotell tillämpar är att tilldela rum underifrån, dvs de som bokar sist får rum högst upp. Om hotellet är 20% belagt, så kommer du garanterat att få ett rum på den nedre planen.
Detta för att städerskor och rumservice inte skall behöva åka hela vägen upp i onödan eller springa mellan olika korridorer för att städa rummen. Man vill ha rum som städas jämte varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in