Jag är en 20 år gammal kille som har levt med ett stress illamående i snart två år. Allt började när jag skulle åka utomlands på ett flygplan och där började jag må så extremt illa att jag skakade på flygplatsen för jag trodde jag skulle spy, samt att jag har en sånn extrem fobi för illamående och spya. Efter ett tag när jag åkte flygplanet så gick de över och jag kom fram till Kroatien och allt blev bra. Sen en vecka senare när jag skulle hem igen och väntade på taxin så kom de extrema illamåendet och igen och kände för att spy. Jag klarade mig hem till Sverige igen och spydde inte. Sen ett par dagar senare vaknade jag varje morgon med ett illamående, varje gång jag satte mig på en buss eller en bil så kände jag de extrema illamåendet eller bara när jag va Påväg till bussen så kom de. Bara tanken dagen innan att jag ska åka bil så påbörjade de. Jag gick ner 9kg i vikt för jag kunde knappt ens äta pågrund av att jag mådde illa. Jag har vart hos vårdcentralen och kollade och betalat flera tusen för kolla exakt allting i min kropp om de är nånting som inte stämmer, dem hitta ingenting. Jag började gå till psykologen då jag gick in i en depression och behövde hjälp för jag kunde verkligen inte göra någon ute alls med mina vänner eller familj då jag bara började må illa istället. I början av 2025 så kände jag nästan inte av de längre då de nästan va borta. Juni 2025 skulle jag till Kroatien igen och jag satte mig på ett flygplan och då började allt om igen, de stora illamåendet började påverka igen och allt blev som de va året innan igen, de va verkligen hemskt. Detta började sommarn 2024 och de är nu april 2026 och har fortfarande inte blivit av med den. De har blivit bättre men de har också varit perioder då de har blivit sämre. Jag har undvikt att åka bil, jag har undvikt att buss till ställen med mina kompisar, jag har undvikt att åka utomlands i sommar med min familj denna sommar för jag vägrar att de ska bli värre igen. När jag va hos psykologen visade de sig att de med stor samvete är ett stress och oro illamående som jag har. Psykologen gav lite tips hur jag ska göra och tänka men inget har hjälpt, så varken psykolog eller vårdcentralen kan hjälpa mig. Och jag vet att jag har vart väldigt stressad då jag hade min praktik i skolan då min chef på stället stod dag in och dag ut o skrek på mig för jag inte kunde vissa grejer. Jag hade svårt med kompisar då dem alla hängde med varandra utan mig och jag mådde inte bra utav de. Jag har lärt mig nu att alltid vara lugn i stressande situationer och jag åker aldrig buss och knappt bil om jag inte måste. Illamåendet blir värre när jag snusar, och jag läst att snus kan påverka stress och illamående värre. Jag har som sagt haft detta illamåendet i snart två och jag känner mig självmordbenägen när jag tänker på framtiden för jag vet inte hur jag ska kunna leva ett liv med detta då de aldrig blir bättre. Är de nån som går igenom samma eller har gått igenom samma? Hur länge hade ni detta illamående och hur löste ni de stora problemet?