2026-04-15, 11:12
Medlem
Lärare på universitet upplever att elever deltar i mindre utsträckning på icke-obligatoriska moment (typ föreläsning, handledning, workshops). Tror ni det går att införa krav på att eleven måste frånvaroanmäla sig? Hade det gjort så fler hade dykt upp?
Citera
2026-04-15, 11:14
Medlem
Man-At-Armss avatar
Varför det, om det inte är obligatoriskt?
Citera
2026-04-15, 11:18
Medlem
Jag gör en studie om detta nu och det verkar som att deltagandet minskar och att antalet som kuggar ökar. Om många kuggar kursen = mindre finansiering = risk att det läggs ner.
Samtidigt är de som pluggar vuxna och man kan inte tvinga de delta på sånt de inte vill delta på, men jag funderar på om det finns någon rimlig åtgärd
Citera
2026-04-15, 11:22
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sociologiskstudent
Jag gör en studie om detta nu och det verkar som att deltagandet minskar och att antalet som kuggar ökar. Om många kuggar kursen = mindre finansiering = risk att det läggs ner.
Samtidigt är de som pluggar vuxna och man kan inte tvinga de delta på sånt de inte vill delta på, men jag funderar på om det finns någon rimlig åtgärd
Ok. Jag tycker dock det blir skevt att frånvaroanmälan är obligatorisk men inte momentet studenten missar på grund av sin frånvaro.
Citera
2026-04-15, 11:22
Medlem
Med tanke på hur informationsflödet numer ser ut så finns det ingen vits att vara med föreläsningar man inte anser är viktiga. Det är ändå upp till en själv att ta ansvar för sin utbildning och missar man något så är det ju så. Det är något man får ta med i beräkningarna.

Idag publiceras nästan allt på olika studieplattformar så studenter har tillgång till vad som skall läsas in när. Du har tillgång till diverse andra läroappar och youtube för att kolla om du vill. Ofta filmas också föreläsningar så att man kan se dom i efterhand.

Om det är viktigt för föreläsarna att studenterna kommer så får dom göra det till obligatoriskt. Studenter kommer säkert protestera, men det har under en tid skett en förändring i hur studier görs iom all teknologi och möjligheter till distansstudier. På gott och ont.
Citera
2026-04-15, 11:23
Medlem
andetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Med tanke på hur informationsflödet numer ser ut så finns det ingen vits att vara med föreläsningar man inte anser är viktiga. Det är ändå upp till en själv att ta ansvar för sin utbildning och missar man något så är det ju så. Det är något man får ta med i beräkningarna.

Idag publiceras nästan allt på olika studieplattformar så studenter har tillgång till vad som skall läsas in när. Du har tillgång till diverse andra läroappar och youtube för att kolla om du vill. Ofta filmas också föreläsningar så att man kan se dom i efterhand.

Om det är viktigt för föreläsarna att studenterna kommer så får dom göra det till obligatoriskt. Studenter kommer säkert protestera, men det har under en tid skett en förändring i hur studier görs iom all teknologi och möjligheter till distansstudier. På gott och ont.

Man kan inte göra en föreläsning obligatorisk det är emot lagen.
Citera
2026-04-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
Då får de göra obligatoriska moment under föreläsningen.
Vilket som, med tanke på hur det ser och har sett ut under lång tid så går det inte att förvänta sig att studenter går på föreläsningar om de inte anses vara nödvändiga eller ett måste.
Citera
2026-04-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko

Precis, som du säger så är det vanligt att lärarna publicerar allt innehåll på olika plattformar så även om man inte deltar fysiskt så får man ändå tillgång till all information. Tror du det hade varit rimligt om lärare slutade lägga ut föreläsningarna osv, så bara de som dyker upp får veta vad som sagts. Då belönas man av att närvara och får konsekvens av att skippa
Citera
2026-04-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andeta

Vilken lag?
Är genuint nyfiken!
Citera
2026-04-15, 11:35
Medlem
Citat:
Precis, som du säger så är det vanligt att lärarna publicerar allt innehåll på olika plattformar så även om man inte deltar fysiskt så får man ändå tillgång till all information. Tror du det hade varit rimligt om lärare slutade lägga ut föreläsningarna osv, så bara de som dyker upp får veta vad som sagts. Då belönas man av att närvara och får konsekvens av att skippa
Ja, det hade ju lett studenterna tillbaka till föreläsningssalen. Om ALLA lärosäten och utbildningar använder sig av det. Annars skulle studenter välja de som publicerar materialet i förväg.

Studenter idag är ganska omogna och inte beredda på att lägga ner den tid som behövs för att ta reda på information själv. Eller ta eget ansvar för att klara utbildningen. Det är ju uppenbart som det är nu.
Citera
2026-04-15, 11:36
Medlem
andetas avatar
Citat:
Vilken lag?
Är genuint nyfiken!

Högskoleförordningen
Citera
2026-04-15, 12:28
Medlem
Det är väldigt vanligt, åtminstone på den förhållandevis långa utbildning jag läst, att studenter från föregående kurs (i mitt fall 6 mån tidigare) skriftligen dikterar samtliga föreläsningar på hela programmet, lägger till bilder och förklaringar, och publicerar dessa på Google docs så att andra får tillgång till allt material via nätet. Det går ofta snabbare att gå igenom dessa än att gå upp och göra sig iordning, ta sig till universitetet, själv anteckna det hela och sedan läsa på materialet. Sedan är det högst individuellt vilken inlärningsmetod som fungerar bäst. Jag somnade på de föreläsningar jag var på, således fungerade nedskrivna anteckningar betydligt bättre. Nackdelen är att man ibland kan missa någon detalj som föreläsaren väljer att fokusera på just den kursen men det är väldigt sällan. Därtill finns ju kursmålen och studentlitteraturen att gå på. Jag kuggade 0 tentor på ca 6 år på universitetet så uppenbarligen gjorde jag någonting rätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in