2026-04-14, 17:43
Avstängd
https://www.dn.se/sverige/klimataktivisten-isabelle-deltog-i-protest-nekades-medborgarskap-i-sverige/
Citat:
Två klimataktivister sprutade rödfärg på Bromma flygplats hösten 2023 – men åklagaren åtalade totalt 17 personer för skadegörelsen.

Forskaren Isabelle Letellier nekades svenskt medborgarskap i processen och väntar nu på sin dom.

– Ingen förstår varför vi alla åtalades, säger hon.
Klimataktivister måste vara ett skolexempel på folk som inte skall få bli medborgare i vårt kära Sverige. Någon som är emot?
2026-04-14, 17:45
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.dn.se/sverige/klimataktivisten-isabelle-deltog-i-protest-nekades-medborgarskap-i-sverige/

Klimataktivister måste vara ett skolexempel på folk som inte skall få bli medborgare i vårt kära Sverige. Någon som är emot?

Jag.

Notera att det hon är skyldig till är samma som om JAG skrev in till åklagare och sa "jag stöttar XR's aktion". Det är allt. Det är exakt det brottet hon åtalas för. Alltså inte att hon gjorde nåt (för det var att hålla en banderoll) utan för att hon höll med nåt.

Att du hatar yttrandefrihet får stå för dig. Jag gör inte det.
2026-04-14, 17:49
Medlem
franges avatar
Helt rätt. Lagför och sparka ut kommunist-terroristen.
2026-04-14, 18:08
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag.

Notera att det hon är skyldig till är samma som om JAG skrev in till åklagare och sa "jag stöttar XR's aktion". Det är allt. Det är exakt det brottet hon åtalas för. Alltså inte att hon gjorde nåt (för det var att hålla en banderoll) utan för att hon höll med nåt.

Att du hatar yttrandefrihet får stå för dig. Jag gör inte det.
Så hennes avsikt var inte att vara delaktig i aktionen? Stackars Isabelle blev överraskad och förskräckt när hennes medligister började spruta färg? Idiot-Isabelle trodde att demonstrationsfrihet gäller inne på ett skyddsobjekt (flygplatsen)?
2026-04-14, 18:20
Medlem
Hon har väl inte blivit dömd eller straffad för att ha hållit en flagga. Hon bara ansågs olämplig att bli medborgare i Sverige.

Det är väl ungefär som att bli nekad på krogen för att man är för full. Hon visade att hon inte borde vara här. Hon får väl söka igen om några år, om hon kan visa att hon bättrat sig.

PS! Jag har inte läst artikeln, men jag är ganska säker på att hon är medborgare i något annat land redan. Av namnet att dömma misstänker jag att det är franskt eller schweiziskt, men jag kan ha fel.
Statslös behöver hon nog inte vara, men hon måste ju inte ha dubbla medborgarskap. Ett torde räcka.
2026-04-14, 19:35
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Vilka fler opinionsbildare/rörelser vill du förbjuda?

Själv är jag för yttrandefrihet. Det är tack vare den som vi kan bilda oss en uppfattning om och ta avstånd från t ex högerextrema resp vänsterextrema grupper.
2026-04-14, 22:55
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vilka fler opinionsbildare/rörelser vill du förbjuda?

Själv är jag för yttrandefrihet. Det är tack vare den som vi kan bilda oss en uppfattning om och ta avstånd från t ex högerextrema resp vänsterextrema grupper.
Du ser ingen skillnad på opinionsbildning och rent samhällsomstörtande verksamhet?
Du står modigt upp för min rätt att störa din vardag hur och när jag vill och med vilka medel jag vill?
2026-04-15, 06:25
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Du ser ingen skillnad på opinionsbildning och rent samhällsomstörtande verksamhet?
Du står modigt upp för min rätt att störa din vardag hur och när jag vill och med vilka medel jag vill?

Klimatrörelsen är enligt mig inte samhällsomstörtande verksamhet. Vi har uppenbarligen en mycket olika syn på samhället, du och jag. Men tack för svar på mitt inlägg. En trevlig dag önskar jag dig!
2026-04-15, 07:37
Moderator
pudelluss avatar
Om Isabelle Letellier och frågan om medborgarskap finns en tråd i Integration och invandring:
(FB) Klimataktivisten Isabelle deltog i protest – nekades medborgarskap i Sverige
Om händelsen 2023:
(FB) 20-tal personer gripna för flygplanssabotage - Bromma Flygplats (Sthlm) 2023-09-17

Denna tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in