2026-04-14, 15:29
Medlem
Den här tråden handlar strängt taget mer om religion än politik. Oreligiösa svar kommer anmälas som OT.

Trump har nyligen reproducerat en bild som visar honom avbildat som Jesus. (vill helst ej dela, men en liten kopia på bilden syns här).

Utgör detta hädelse? Ät detta synd?

Det finns även en aspekt att ta hänsyn till, det är världens mäktigaste härskare som gör detta, men gör det synden större?

Diskutera frågorna innanför ramarna för av en tråd om religion är.

Jag är nyfiken!
Senast redigerad av lingonfett 2026-04-14 kl. 15:49.
Citera
2026-04-14, 15:39
Medlem
Connykrims avatar
Först och främst: du startar en tråd där innehållet knappast refererar till religion alls.

Sen hotar du oss att anmäla oss för OT

Nåväl ska tala religiöst

I jesu namn så fördöms säkerligen trumps bilder av jesus o gud han själv! Speciellt med tanke på hans kritik mot kära påven - välsigna dig
Citera
2026-04-14, 15:49
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Den här tråden handlar strängt taget mer religion än politik. Oreligiösa svar kommer anmälas som OT.

Trump har nyligen reproducerat en bild som visar honom avbildat som Jesus. (vill helst ej dela, men en liten kopia på bilden syns här).

Det finns även en aspekt att ta hänsyn till, det är världens mäktigaste härskare som gör detta, men gör det synden större?

Jag är nyfiken!
Nej.
Trump är en av världens främsta följare av Jesus.
Han bär världens sorger på sina axlar.
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Citera
2026-04-14, 15:58
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ät detta synd?
Det finns så många olika dieter nu för tiden. Ät, lr bli uppäten.

Religiöst svar: Om kristendomen ska ha en chans i mediabruset så bör vi kristna visa toblerans till AI-tolkningar av Den Heliga Skrift.

Ett felsteg, gör ingen Frälsare.

Det är i Sverige istället den av vänstern oss påförda frånvaron av kristendom som är det vi svenskar osett om vi tror på en Gubbe i Molnet, som vi bör oroa oss för. Ett samhälle med ateism OCH isslam som enda trospelare, enda tunga spelare, är en framtida kutdurk.
Citera
2026-04-14, 15:58
Medlem
Glostrups avatar
Tveklöst. Som Tempelherreorden uttrycker det: ”Galatians 6:7 'God will not be mocked.”.

Den här gången inser nog till och med Trump själv att han gick för långt, och ljuger rakt in i en kamera på frågan om varför han framställde sig själv som Jesus. Maga sväljer det förstås, men det här tror jag faktiskt skadade Trump.
Citera
2026-04-14, 16:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Pinsamt ur både ett religiöst och världsligt perspektiv!

Det är inte ens ironi åt nåt håll - och än mindre självironi.

Det är dock inte fel att driva med/kritisera religion - eller med olika ismer, men det här var som sagt pinsamt.
Citera
2026-04-14, 16:23
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Han trollar ju sönder alla när han gör dessa AI bilder
Sen ska alla grina
Citera
2026-04-14, 16:28
Medlem
jesussugers avatar
Han kanske Identifiera sig som jesus just då

Sen håller jag med Silky att det är lite små roligt när han gör dessa bilder och alla går bananas som om deras liv är förstört
Citera
2026-04-14, 16:34
Medlem
Det beror nog delvis på vilken religion som avses. Inom katolska kyrkan är det helt klart det, då det till exempel ses som hädelse att klä ut sig till präst på maskerad eller karneval och det här är jämförbart.

Den protestantiska delen av kristendom har så många förgreningar att flera av dem nog ser det som hädelse också. Men oftast krävs det där att det uttrycks hån eller missaktning mot gud (eller Jesus i det här fallet) för att det ska ses som hädelse.
Citera
2026-04-14, 17:09
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Enligt treenigheten är ju Jesus Gud, så givetvis är det en synd att framställa sig själv som Gud.

Men ApelsinHitler är ju en narscisist som dyrkar sig själv, så helt i linje med hans egen tro.
Citera
2026-04-14, 17:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Den här tråden handlar strängt taget mer om religion än politik. Oreligiösa svar kommer anmälas som OT.

Jag är nyfiken!
Det är en lögn och en synd. Men det är inte en hädelse att gestalta en människa med gudomlig makt.

Han svarade dem: »För eder otros skull. Ty sannerligen säger jag eder: Om I haven tro, vore den ock blott såsom ett senapskorn, så skolen I kunna säga till detta berg: 'Flytta dig härifrån dit bort', och det skall flytta sig; ja, intet skall då vara omöjligt för eder.» — Matteus 17:20
Citera
2026-04-14, 17:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Jag är nyfiken!
Han själv vet att han inte är Jesus (hoppas jag), alla andra vet att han inte är Jesus, han gör inget legitimt försök att övertyga någon om att han är Jesus, det hela verkar mer som ett skämt eller som en smickrande gest. Jag skulle säga nej, dessutom så framställer bilden Jesus i gott ljus. Jag tvekar på om detta ens är en synd, men det går inte att säga utifrån utan det beror på motivationen vilket bara Gud vet.

Det är min tolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in