2026-04-14, 15:06
Medlem
solstrålars avatar
Alltså typ Earpods från Apple eller andra som har sladd från örat till telefonen eller mp3 spelaren. Utan blåtand.

Airpods verkar helt ha tagit över, frågan är är det fortfarande okej att använda sladddrivna lurar utomhus eller inte? Ser man dum ut med sladden från örat till fickan?

Frågar därför att jag numera nästan aldrig ser någon som har ett par sladddrivna lurar på bussen och jag förstår inte riktigt hur alla har råd med trådlöst?

Plus att det finns ju bra sladdlurar som är dyrare.

Vad tycker ni, är sladd ute?
Citera
2026-04-14, 15:15
Medlem
Noetlovskijs avatar
När bluetooth-lurar började bli stora sa jag "aldrig i livet", sladd är så mycket bättre.

Sen tog Apple bort hörlursuttaget och jag blev tvungen (orkade inte hålla på med en adapter som skulle tappas bort) att skaffa trådlöst.

Idag kan jag inte tänka mig att trassla runt med den där sladden och fastna i dörrhandtag och Gud vet vad.

Visst, det kan uppstå någon enstaka störning och mer brus än med sladd, men det får det vara värt.

Utöver det ger jag blanka fasen i vad andra väljer att göra.
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-04-14 kl. 15:25.
Citera
2026-04-14, 15:16
Medlem
supremanics avatar
För mig är det fortfarande inne åtminstone.
Jag kör Sony lur just för att de har kvar 3.5mm uttaget så jag kan köra med sladd-lurar. När man lyssnar mycket på ljudböcker så har det hänt allt för ofta att batterierna i trådlösa lurarna tagit slut.
Också när jag gymmar eller springer tycker jag bättre om att ha en sladd som man clipsar fast på t-shirten så har jag mindre problem med att lurarna åker ur i vissa moment och om de gör det så slipper man krypa runt och leta efter dem.
Hemma kör jag dock ofta med blåtand för då är det skönt att lägga ifrån sig telefonen och man kan snabbt byta till andra lurar om batteriet tar slut.
Citera
2026-04-14, 15:34
Medlem
Vem fan bryr sig. Jag har trådlösa hörlurar, men brukar ha dem kopplade med sladd ändå för att ljudet blir bättre.
Citera
2026-04-14, 15:36
Medlem
zombie-nations avatar
Klart man får ha sladd. Har man trådlöst kan det kännas som man behöver ett gammelsnöre för att inte tappa bort dem.
Citera
2026-04-14, 15:37
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
De oroliga att hackare kan avlyssna deras samtal vilket är möjligt om du pratar i telefon med airpods.
Citera
2026-04-14, 15:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Socialt accepterat: lurar, snäckor, med eller utan sladd.
Idiotiskt: högtalare på mobilen, så alla vänder sig om.
Citera
2026-04-14, 15:41
Medlem
Fantens avatar
Med tanke på att du kan idag köpa ett par helt trådlösa buds för 100 kronor, som låter bättre än vad trådade lurar i samma prisklass lät för femton år sen så är ju den ekonomiska frågan ganska moot. Det är helt enkelt inte dyrt längre och riktigt billiga hörlurar har aldrig varit särskilt bra, men dom är som sagt bättre idag.

Men givetvis är det socialt accepterat.
Citera
2026-04-14, 15:58
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Socialt accepterat: lurar, snäckor, med eller utan sladd.
Idiotiskt: högtalare på mobilen, så alla vänder sig om.
Ja, detta är det enda folk behöver veta.
Vi vill inte höra ditt ljud!
Citera
2026-04-14, 16:16
Medlem
Jag kör ett par I(n)E(ar)M(onitor) från Truthear och eftersom mobilen inte har 3,5mm uttag så kör jag en USB-C till 3,5mm adapter med inbyggd DAC och hörlursförstärkare (den har även inbyggd mick för samtal) från MoonDrop, för pengarna grymt bra ljud, sitter kanon, det går att headbanga hur mycket som helst utan att lurarna lossnar. Kostar runt 750 kr ihop.
https://i.postimg.cc/65vS473h/Truthear-Red-Moon-Drop-Echo-A.jpg
Citera
2026-04-14, 16:21
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vad tycker ni, är sladd ute?
På äldreboendet jag bor på är sladd det som gäller, å det gäller alla.
men jag ser ju min dotter och barnbarn har ju sladdlöst, men jag vill inte ha det för då hittar man dem inte.
sen är det ju detta med inne och ute, det får man väl inte låta sig styras av?
har ungdomar ingen inre ledstjärna för sitt liv de vågar förlita sig på idg utan är de så djävla beroende av andras likes i dessa sociala medie-tider?
Citera
2026-04-14, 16:48
Medlem
Kom en studie på möss nyss ang. trådlösa hörlurar i kombination med luftföroreningar.

https://www.ehn.org/bluetooth-earbud-air-pollution-health-effects

De kommunicerar ju också med varandra rätt igenom skallen på samma frekvens som mikrovågsugnar.

Jag skulle aldrig använda trådlösa, men folk får ju göra som de vill.

Citat från studien:

” In short:
The combined exposure increased accumulation of magnetite nanoparticles in the brain by over fivefold.

Exposed mice showed impaired spatial learning and memory deficits.

In behavioral tests such as the Morris water maze, exposed mice were less successful and took longer to locate the target platform, indicating reduced cognitive performance.

The researchers also observed significant changes in gene expression and cellular pathways in the brain associated with neurodegeneration.”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in