2026-04-14, 01:38
Medlem
Har fått fläckar i mitt perfekta skägg där det inte växer någonting alls. Ser ut som jag dragit en rakhyvel på random ställen. Jag har googlat och sett att det kan bero på stress, vilket stämmer ganska bra för cirka 2 månader sedan. Kan det komma så mycket efter?
Citera
2026-04-14, 03:26
Medlem
Voloteas avatar
Ja. Stressen kan trigga t.ex. alopecia areata, där hårsäckar tillfälligt "stängs av", och det visar sig ofta veckor till månader senare.
Växer tillbaka inom några månader. Stressa inte.
Citera
2026-04-14, 09:41
Medlem
RiMaXs avatar
Kala fläckar kan komma och gå, det försvinner antagligen efter ett tag.
Citera
2026-04-14, 20:34
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Ja stress påverkar både skägg och hår. Som andra skrivit så kommer det tillbaka sen om man slutar stressa.

Se till att få bra med sömn också. Om man har problem med sömnen under en längre tid kan man få lägre testosteronnivåer vilket påverkar skäggväxten.
Citera
2026-04-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazda08
Har fått fläckar i mitt perfekta skägg där det inte växer någonting alls. Ser ut som jag dragit en rakhyvel på random ställen. Jag har googlat och sett att det kan bero på stress, vilket stämmer ganska bra för cirka 2 månader sedan. Kan det komma så mycket efter?

Haft samma problem för ca 10år sedan. Stora som en lillfinger nagel. Fick 3 kala fläckar. Kom tillbaka efter ca 2-3 månader. Fick köra på 1mm rakt av så att det "inte syntes" lika bra.

Hade inget som helst stress relaterat då. Har varit betydligt mer stressad och utarbetad efter det så ursprunget va ytterst märkligt.

Konstigt fenomen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in