2026-04-14, 00:19
Medlem
Hade världens diarre och läste en debattartikel hos sveriges största prostituerade kvälls tidning aftonhoran.

Läste om denna brandman som klagade på villkor och vill ha högre löner

Länk artikel: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/M7Ador/vad-vill-du-ha-for-lon-for-att-plocka-kroppsdelar

Vad tycker ni gnäller han för mycket eller har han rätt?

Personligen tycker jag att han gnäller för mycket 30k i ingångslön är inte dåligt de får säkert ob tillägg och allt annat gott så jag har ett meddelande till honom

Gillar du inte situationen så kan någon annan ta ditt jobb.
Citera
2026-04-14, 00:25
Medlem
Voloteas avatar
1500 människor hamnar årligen i ett sådant lidande att de tar livet av sig, det är fem gånger fler än antalet dödsfall i trafikolyckor varje år.
1500 motsvarar 28 självmord per vecka, fyra personer varje dag, ett självmord var sjätte timme.

Tänk om våra rövhattar till politiker bara tagit frågan om suicid på allvar, satsat på en nollvision på riktigt och låtit organisationer som Suicide Zero och Mind få beslutsfattande positioner.

Svar; nej, han gnäller inte.
Senast redigerad av Volotea 2026-04-14 kl. 00:35.
Citera
2026-04-14, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Cirka 1500 människor tar livet av sig varje år i Sverige alltså fem gånger fler än antalet trafikrelatersde dödsfall.
1500 självmord per år motsvarar 28 per vecka, fyra personer varje dag, ett självmord var sjätte timme,
Tänk om våra rövhattar till politiker bara tagit frågan om suicid på allvar.
Vad kan politiker göra för personer som tar livet av sig?

Jag tycker man gnäller för mycket hos dessa institutioner sjukvården, räddningstjänst osv.. dom har redan bra villkor men det känns som man gnäller för mycket och vill bara ha mer och mer

Om du någonsin varit inlagd i sjukhus och ser vad de gör dom har ett väldigt enkelt jobb att sköta

Jag ska vara total ärlig räddningstjänsten så jobbar det flesta män och där hör vi inget gnäll så ofta men sjukvården jobbar det flest kvinnor och där gnäller man konstant
Citera
2026-04-14, 00:43
Medlem
Citat:
1500 människor hamnar årligen i ett sådant lidande att de tar livet av sig, det är fem gånger fler än antalet dödsfall i trafikolyckor varje år.
1500 motsvarar 28 självmord per vecka, fyra personer varje dag, ett självmord var sjätte timme.

Tänk om våra rövhattar till politiker bara tagit frågan om suicid på allvar, satsat på en nollvision på riktigt och låtit organisationer som Suicide Zero och Mind få beslutsfattande positioner.

Att få en noll vision på självmord är helt omöjligt och är utopisk tänkande

Vi vet allihopa att sånt kommer aldrig fungera

Du kommer ha folk oavsett tid och rum som är så mentalt sjuka men i övrigt fysiskt friska som bara får för sig att dö för att de är så dysfunktionella i huvudet från början att ingen behandling eller satsningar fungerar.

Sån är verkligheten vi lever i vare sig du gillar det eller ej.
Citera
2026-04-14, 01:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Eller så gör vi som i Schweiz och tillåter självmord under värdiga förhållanden så att folk inte behöver dränka dig i sjöar eller skjuta huvudet av sig. Ett fruktansvärt lidande för alla som hittar och tar hand om dessa lik.
Citera
2026-04-14, 01:19
Medlem
Nej, han gnäller inte. Den lön du nämnde, 30 000, är brutto. Och sedan tillkommer skatt. Brandmän borde ha mycket högre lön, då de kan bli svårt skadade när de ska rädda andra. De måste även stanna kvar länge för eftersläcksarbete med en enorm hetta. Vid en mycket stor brand blir alla inkallade, även om det är mitt i natten.

Genomsnittslönen för en grundskollärare är 37 400 brutto, och en undersköterska 39 600. Dessa anses vara låglöneyrken.

De gör även fantastiska jobb HLR, så de måste ha medicinsk grundutbildning.

Ts borde prya en vecka på en brandstation så tänker han om. Och följ då med när de ska plocka upp likdelar när någon har slängt sig framför tåget. Du skulle bryta ihop, och inte kunna äta på flera dagar.

Jag, som kvinna, skulle gärna göra ett besök då brandmän är mycket sexiga. Detta är riktiga män som tar oerhörda risker för att rädda andra.
Senast redigerad av Newton555 2026-04-14 kl. 01:31.
Citera
2026-04-14, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Nej, han gnäller inte. Den lön du nämnde, 30 000, är brutto. Och sedan tillkommer skatt. Brandmän borde ha mycket högre lön, då de kan bli svårt skadade när de ska rädda andra. De måste även stanna kvar länge för eftersläcksarbete med en enorm hetta. Vid en mycket stor brand blir alla inkallade, även om det är mitt i natten.

Genomsnittslönen för en grundskollärare är 37 400 brutto, och en undersköterska 39 600. Dessa anses vara låglöneyrken.

De gör även fantastiska jobb HLR, så de måste ha medicinsk grundutbildning.

Ts borde prya en vecka på en brandstation så tänker han om. Och följ då med när de ska plocka upp likdelar när någon har slängt sig framför tåget. Du skulle bryta ihop, och inte kunna äta på flera dagar.

Jag, som kvinna, skulle gärna göra ett besök då brandmän är mycket sexiga. Detta är riktiga män som tar oerhörda risker för att rädda andra.
Nej jag kollar på självmords videos utan problem visst det är läskigt men ingenting som får mig att bryta ihop

Jag har inga problem att äta efter så jag skulle gärna vilja prova på yrket

Du kanske är mentalt vek i huvudet som får dig att tro att alla andra är det?
Citera
2026-04-14, 02:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Ingångslön ligger på 32-35k för lätta sysslor. De jobbar i snitt 20 hr/v. Efter 5 år har de 37k och efter 15 år 45k. Och jobbar halvtid.
Citera
2026-04-14, 02:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Gillar du inte situationen så kan någon annan ta ditt jobb.

Varför är inte du brandman?

Självklart är det löjligt lite. Hade ingen aning om att de hade så usla löner.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Och jobbar halvtid.

42 timmar är halvtid?
Citera
2026-04-14, 02:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför är inte du brandman?

Självklart är det löjligt lite. Hade ingen aning om att de hade så usla löner.

42 timmar är halvtid?

Nej det är registrerad arbetstid. Mestadels sover de, spelar TV spel, gymmar, äter och spolar bilarna.

Tror du att de jobbar 08-17 och bara den tiden räknas?
Citera
2026-04-14, 03:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej det är registrerad arbetstid. Mestadels sover de, spelar TV spel, gymmar, äter och spolar bilarna.

Tror du att de jobbar 08-17 och bara den tiden räknas?

De som jobbar vid löpande band står ofta bara och glor, det kanske inte heller är arbetstid? Tjänar bättre gör de iallafall.
Citera
2026-04-14, 03:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De som jobbar vid löpande band står ofta bara och glor, det kanske inte heller är arbetstid? Tjänar bättre gör de iallafall.

Det är nog en annan diskussion. Starta en tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in