2026-04-13, 22:59
Medlem
CpRekas avatar
Hejsan, antar det är fler som har samma intreäääse som mig att göra om jäst vatten och socker till fingod sprit.

Gjort det förr en gång i tiden men riktiga brännare, men nu har jag abra en plastbrännare.
Är det någon som kan förklara "produkten" blir sämmre efter man kör mesken andra gången? Jag menar hinken sammlar ju ihop typ 70% av det som faller ner.

Och vad ska man göra efter frösta bränningen med mäsket? Går det tåp återanvända? Menar kasta i lite mer socker vatten och jäst eller är det bara skrpä?
Citera
2026-04-13, 23:21
Moderator
Nospheratus avatar
Nu kan jag förvisso ingenting om hembränning, men har en någorlunda primitiv förståelse för hur kommersiell sprit tillagas. Nämligen att man destillerar resultatet flera gånger. Inte mäsken. Dvs, man tar alkoholen som destillerats och destillerar den en gång till för att få den ännu renare. Ju fler gånger man destillerar, desto renare alkohol får man.

Om du försöker destillera mäsken en andra gång, som redan är tömd på den mesta alkoholen så kan jag ju förstå att produkten blir tämligen usel.

Och mäsk som du redan destillerat torde betraktas som skräp, ja.
Citera
2026-04-14, 04:01
Medlem
Onanikrems avatar
När man kokat klart slänger man mäsken, förslagsvis när den kallnat lite så man inte spräcker toaholken.
Har man kokat för hårt och resultatet är grumligt kan man koka om det, resultatet (spriten) alltså.
Filtrera genom ett rör med aktivt kol så har du en klar.. häll på ett par deciliter vatten i slutet stå trycker du ut den sista spriten ur röret, annars tappar du några deci där då kolet suger upp alkoholen.

Vill du fördjupa dig så finns en bra bok här: https://www.bokborsen.se/?f=1&qt=Nya%20Hembr%C3%A4nningsboken

Fanns tidigare för gratis nedladdning på bukten men hittade den inte där nu. Kanske finns någon annan stans?
Senast redigerad av Onanikrem 2026-04-14 kl. 04:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in