2026-04-13, 22:58
Medlem
Kikar på lite danska och tyska filmer

Vet inte riktigt hur man ska sammanfatta det
Men är det inte rätt lustigt att medelsvensken vet mer om usa, thailand och kanarieöarna än sina grannländer?
man får mer nyheter om golf på en dag än vad som händer i grannlandet på hela året
det är mest lite rapportering när det är val

Förstår givetvis att språket är barriären men det är även något mer
Vad kallas egentligen den segregationen?
Någon slags tribalism/flockmentalitet?

Vad finns det för potential?
Lite dating-appar över gränserna?
Lite utbyte mellan skolor, kompisklass i grannlandet

Och är det bara svenskarna som skippar sin grannländer
Nu med deffkronan ser man mer danska regplåtar än någonsin
Vet dock inte om det är privat eller i tjänst
Tycker det är många hyrbilar
Citera
2026-04-13, 23:15
Medlem
Stenballes avatar
Nja, jag har två danska, en norsk och en finsk sajt bland mina nyhetsflikar, och kan verkligen rekommendera P1:s "Norsken, svensken och dansken".

https://www.sverigesradio.se/norskensvenskenochdansken
Citera
2026-04-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nja, jag har två danska, en norsk och en finsk sajt bland mina nyhetsflikar, och kan verkligen rekommendera P1:s "Norsken, svensken och dansken".

https://www.sverigesradio.se/norskensvenskenochdansken
Lite kul, jag brukar lyssna på dansk radio och då lyssnar jag på det ibland
Men kan inte minnas att jag hört det p1?

Men ja, mer dansk kultur! Tror dock inte danskarna är så sugna på vår pkultur
Citera
2026-04-13, 23:35
Medlem
Har varit så under lång tid.

Svenskar är totalt likgiltiga om vad som händer i våra grannländer och är duktiga usa slavar i sinnet medans folk i norge,danmark och finland alltid bryr sig om vad som händer i sverige och har skvaller om svenska kungafamiljen eller liknande osv.
Citera
2026-04-14, 00:08
Medlem
triptykens avatar
Vill hålla med och det är så jävla mörkt... Finland, Norge, Danmark och Island är länder vi alla borde ha större utbyte med. Och Världens Amerikanisering är ju inte direkt ny heller...

Samtidigt så blir jag nästan litet bölfärdig när fler NATO-motståndare som en själv alla verkade mangrannt dra en "Finlands sak är vår" när Finland förklarade att dom ville att vi gick med för att minska risken mot dom från Ryssen. Ett gäng vänsterlallare som mig som alla gjorde en 180 graders när Finland sa "Vfi vfill add nih ähr meee också". Och lika mycket som man hatade och hatar NATO så... ja "Finlands sak ÄR vår" Vackert på nåt sjukt sätt.

Det finaste var en sen kväll på en Pub i Södra England. Jag, min bror och en vän från Norge och en gemensam Brittisk bekant drar Norge/Sverige vitsar tills Britten lägger sig i och Norrmannen förklarar "DOM får dra dom skämten om mig, JAG får dra dom skämten om dom. Men du får inte"

Finns nåt vackert syskonlikt över det där. "Ja han är en jävla fitta som borde puttas av ett stup för att han är CP, men ingen annan får säga det om han för han är min bror"
Citera
2026-04-14, 00:14
Medlem
zombie-nations avatar
De andra nordiska länderna tar in mycket mer kultur från oss än vi från dem. Men med större utbud på film kan det komma att ändras. Vad gäller att bara träffas så känns det som man alltid har rest i Norden, men under de senaste decennierna så åker folk helst inte dit. När jag var barn hade ingen varit "utomlands" men alla hade varit i Norge, Danmark och Finland.

Jobbigt dock med danskar, de förstår oss men vi förstår inte dem. Och finska kan ingen.
Citera
2026-04-14, 00:21
Medlem
Korv-Bajss avatar
För dom allra flesta svenskar är väl engelska/amerikanska språken ganska lätta att förstå och uttrycka sig hjälpligt på.
Norska ganska lätt.
Men Danska och Finska är väl rätt obegripligt för dom flesta svenskar.
Citera
2026-04-14, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De andra nordiska länderna tar in mycket mer kultur från oss än vi från dem. Men med större utbud på film kan det komma att ändras. Vad gäller att bara träffas så känns det som man alltid har rest i Norden, men under de senaste decennierna så åker folk helst inte dit. När jag var barn hade ingen varit "utomlands" men alla hade varit i Norge, Danmark och Finland.

Jobbigt dock med danskar, de förstår oss men vi förstår inte dem. Och finska kan ingen.
Sant, klarar man sig på svenska i helsänki? engelska?
Citera
2026-04-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Engelska funkar riktigt bra, svenska... Nä. Om personen kan svenska så hör de i regel det svenska "engelska" accenten: Och växlar till svenska då.
Ha i åtanke att i många fall är det ett lagligt krav att erbjuda service på svenska. Så när du börjar snacka svenska så dammar de av skolsvenskan de hade 20 år sen.
Saker går enklare om du kör engelska rakt igenom: Annars far de och hittar den enda svensktalande i byggnaden som vet inget om ditt ärende.
Citera
2026-04-14, 13:30
Medlem
För att de är danskar ffs.
Citera
2026-04-14, 15:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg

Numera tror jag det. Fast finnar är generellt skitdåliga på engelska.

När jag var där som barn kunde de inte engelska då de hade svenska som andraspråk istället. Fast de kunde inte svenska heller. Man fick träna in några finska fraser innan man åkte. Toa heter vessä (WC) minns jag.
Citera
2026-04-15, 10:24
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Numera tror jag det. Fast finnar är generellt skitdåliga på engelska.

När jag var där som barn kunde de inte engelska då de hade svenska som andraspråk istället. Fast de kunde inte svenska heller. Man fick träna in några finska fraser innan man åkte. Toa heter vessä (WC) minns jag.

Det vore trevligt att få veta från vilket årtusende dessa observationer härstammar. Naturligtvis är finnar inte "generellt skitdåliga" på engelska, även om det säkert faller sig helt naturligt för en besserwissersvenne att bruka såna ord om alla som inte snackar språket lika obehindrat som henhynhön själv.

Den här mätningen, som redan har ett antal år på nacken, visar att finländare, i synnerhet de yngre generationerna, är mycket bra på engelska. De enda som är ännu bättre är holländare, norrmän, svenskar och danskar (som talar språk som är besläktade med engelska) samt invånare i länder där engelska är officiellt språk (Singapore, Sydafrika).

Finland ranks sixth in English skills, early instruction crucial
https://yle.fi/uutiset/osasto/news/finland_ranks_sixth_in_english_skills_early_instru ction_crucial/10071036

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Har varit så under lång tid.

Svenskar är totalt likgiltiga om vad som händer i våra grannländer och är duktiga usa slavar i sinnet medans folk i norge,danmark och finland alltid bryr sig om vad som händer i sverige och har skvaller om svenska kungafamiljen eller liknande osv.

Det är väl för att svenskarna sedan gammalt uppfattar sig som Nordens ledande land (delvis helt berättigat), och ser på sina grannar "lite grann från ovan". Precis som amerikaner förväntar sig svennarna att deras grannfolk ska fortsätta betrakta dem som förebild i allt. Svennarna verkar även tro att de har både rätt och skyldighet att upplysa, kritisera och tillrättavisa övriga nordbor om både det ena och det andra. Ni minns ju hur en enormt uppburen svensk "kulturpersonlighet" häromåret blev gramse på norskarnas bruk av uttrycket svenske tilstander, och gav sig till att predika om hur rasistiskt ett sådant begrepp är. (Gammal länk, som numera kräver inloggning.)
«Timbuktu» til nordmenn: – Aldri bruk det uttrykket igjen
Den svenske artisten Timbuktu mener uttrykket «Svenske tilstander» er rasistisk. Nå oppfordrer han nordmenn til å slutte å bruke det.

Den svenske artisten Timbuktu spiller på Blå i Oslo i kveld. Han skal også være med i en paneldebatt, der han blant annet skal prate om hva han mener om uttrykket «Svenske tilstander».

Uttrykket blir ofte brukt i Norge, knyttet til gjengkriminalitet og integreringsproblemer.

– Jeg synes ingen noen gang burde bruke det uttrykket igjen. Jeg vet godt hvor det uttrykket kommer fra, og det vet alle som bruker det, forteller Timbuktu til God kveld Norge.

Artisten mener at det ligger mye rasisme i uttrykket, og at det handler om å være imot multikulturalisme og mangfold.

– Det er som å si: «Se et perfekt fungerende ideelt samhold, har nå blitt ødelagt av at dere slapp inn folk som kommer fra andre land. Som ikke tenker som oss. Ikke har samme verdier. Samme religion. Spiser samme mat, eller hører på samme musikk, forteller Timbuktu, tydelig engasjert.
Ni kan föreställa er de norska reaktionerna på såna folkhemska moralkakor! Yttermera kan man påminna om Björn Rosengrens vitsigheter om Norge som den sista sovjetstaten, hysterin i 2000-talets början över Dansk Folkepartis framgångar, eller narrarna Maria-Pia Boëthius och Henrik Arnstad och deras ambitioner att avslöja en massa tabubelagda saker om Finlands hemska historia, som de dumma finnarna var för rädda att ta itu med? Och man kunde dra fram otaliga andra exempel.

Få svenskar har lika fint analyserat den här beklagliga hållningen som Bengt Lindroth.

https://www.hbl.fi/2021-05-17/sveriges-blinda-punkt-och-nordiska-forstaelsegap/
https://norden.se/nordbor-om-norden-4-bengt-lindroth/
https://demokraatti.fi/recension-bengt-lindroth-lyfter-fram-forstaelsegapet-i-norden

Som alla någotsånär upplysta individer dock vet, så ändras tiderna. Och därmed även tänkesätten. Svenskarna måste mer eller mindre motvilligt inse att deras gamla självbild inte längre stämmer - kanske den aldrig ens gjort det. Och då går det inte att klamra sig fast vid den otidsenliga hållning, som beskrivs här ovan. Den alliansfrihet som ni årtionden skröt över var en dimridå, bakom vilken ni bedrev ett omfattande försvarssamarbete med Nato. Er självpåtagna ställning som moralisk stormakt och världssamvete hindrade er inte att sälja vapen till krishärdar världen över. Ert fantastiska mångkulturella samhälle kan i dag inte nämnas utan ett hånskratt.

Sverige har helt enkelt bliivit ett helt normalt land. Och det gör det nu faktiskt lättare för oss här i Norden att umgås på samma villkor. Ty det ska vi göra, det är mycket vi har att ge varandra och mycket vi kan åstadkomma, hur kaotisk och oberäknelig än världen må verka.

(I detta inlägg utnyttjas innehåll från tre av mina gamla postningar under gångna år.)
Senast redigerad av Ördög 2026-04-15 kl. 11:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in