2026-04-13, 19:50
Medlem
Toffss avatar
Vad tycker ni om ombyggnaden? Motorvägen var avstängd i hwlgen och nu när dom släpptenigenom för första gången så blev det kö i norrgående riktning.

Folk försökte köra av E22an mot 108an genom att köra i vänster körfält å tränga sig in i sista sekund innan avfarten enligt sydsvenskan.

Kommer det bli någon förbättring eller är folk för tröga för att trafik ska funka smidigt?
Citera
2026-04-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toffs
Vad tycker ni om ombyggnaden? Motorvägen var avstängd i hwlgen och nu när dom släpptenigenom för första gången så blev det kö i norrgående riktning.

Folk försökte köra av E22an mot 108an genom att köra i vänster körfält å tränga sig in i sista sekund innan avfarten enligt sydsvenskan.

Kommer det bli någon förbättring eller är folk för tröga för att trafik ska funka smidigt?

Såklart kommer det att bli smidigare när väl trafikplats Lund Södra och Lund Norra är färdiga.

Här är nuvarande prognos och status.

https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-skane-lan/e22-lund-sodra-och-vag-108/

Att människor har svårt att tolka skyltning vid omledning är vanligt förekommande och beror nog en del på ren dumhet av fordonsförare och fel skyltning.
Citera
2026-04-13, 21:36
Medlem
De kunde ju byggt trefilig motorväg när de ändå höll på. Gärna från Lund Norra och ända till Malmö City. Då pratar vi bara om E22. Det har behövts de sista 40 åren. Visst kommer det bli lite smidigare att byta väg när de byggt om, men trafiken minskar inte direkt.
Citera
2026-04-13, 22:06
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De kunde ju byggt trefilig motorväg när de ändå höll på. Gärna från Lund Norra och ända till Malmö City. Då pratar vi bara om E22. Det har behövts de sista 40 åren. Visst kommer det bli lite smidigare att byta väg när de byggt om, men trafiken minskar inte direkt.

Trafiken minskar väl inte med fler filer, hur tänkte du där?
Citera
2026-04-13, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Trafiken minskar väl inte med fler filer, hur tänkte du där?
Den sväljer fler bilar. Många kör inte hela vägen utan delar. Kör en morgon eller eftermiddag så ser du hur mycket där är.
Citera
2026-04-14, 03:51
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toffs

Att ligga i 50 km/h på motorväg (skyltad max hastighet) triggar enbart de stirriga förarna att ligga i ytterfilen i klart högre hastighet så länge som möjligt. De klarar inte av att ligga i så låg hastighet utan måste förbi. Sedan ska de av mot Staffanstorp och drar två filer på direkten. Här kommer att ske olyckor när bilar som laglydigt ligger i föreskriven hastighet måste panikbromsa.
Citera
2026-04-14, 08:55
Medlem
Alla pratar om köerna i norrgående riktning, men det är ju in mot Lund köerna är nu. Anledningen är att de stängt av en fil precis vid Lund södra så att det blir blixtlås där, vilket får till följd att köerna sträcker sig bort mot Åkarp. Sydsvenskan skriver inget om det och det står inget på Trafikverket. Jag hade en förhoppning om att det skulle bli lite enklare att köra där nu, men det har blivit tvärtom. Förhoppningsvis är det bara tillfälligt.
Citera
2026-04-14, 10:10
Moderator
Chantres avatar
Köerna går ju norrut?

Sydsvenskan.se har en artikel om det.
Citera
2026-04-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Köerna går ju norrut?

Sydsvenskan.se har en artikel om det.

Sant, jag tänkte fel på väderstreck. Men problemet både igår och idag har ju varit att en fil stängts av, inte bara att några kör i vänsterfilen och sedan sneddar över för att köra av till Staffanstorp. Det kan ju inte bli så enorma köer bara för att folk "kör fel". Mest därför jag undrade varför inte ex Trafikverket sagt något om detta.

Men nu har faktiskt Sydsvenskan en artikel om det ser jag. Filavstängningen ska vara i tre veckor.
Senast redigerad av kalavinka 2026-04-14 kl. 10:36.
Citera
2026-04-14, 14:38
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalavinka
Sant, jag tänkte fel på väderstreck. Men problemet både igår och idag har ju varit att en fil stängts av, inte bara att några kör i vänsterfilen och sedan sneddar över för att köra av till Staffanstorp. Det kan ju inte bli så enorma köer bara för att folk "kör fel". Mest därför jag undrade varför inte ex Trafikverket sagt något om detta.

Men nu har faktiskt Sydsvenskan en artikel om det ser jag. Filavstängningen ska vara i tre veckor.
Söderut är det samma omledning som tidigare.
Citera
2026-04-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Söderut är det samma omledning som tidigare.
Jag vet. Det var norrut jag menade. Artikeln som fanns innan skylde på bilisterna, men jag menade att det var att ett körfält var avstängt. Det har Sydsvenskan skrivit om nu också i en ny artikel.

https://www.sydsvenskan.se/lund/langa-koer-nar-korfalt-pa-e22-stangs-av-i-tre-veckor/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in