2026-04-13, 19:02
Medlem
Stormivattenglass avatar
Sålde en vara för 2k via tradera och när jag gick in på "spåra paket" så ser jag att det kommit fram för tre dagar sedan men att det inte hämtats ut. Paket ligger bara kvar i tre dagar i skåpet så jag antar att det returneras till mig i morgon? Han kan ju ha förlängt tiden också men det är ingen information som jag kan se.

Är detta ett fult sätt att ångra sitt köp?

Vad händer om köparen inte hämtar ut paketet? Måste jag återbetala trots att jag gjort allt rätt
Citera
2026-04-13, 19:13
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Sålde en vara för 2k via tradera och när jag gick in på "spåra paket" så ser jag att det kommit fram för tre dagar sedan men att det inte hämtats ut. Paket ligger bara kvar i tre dagar i skåpet så jag antar att det returneras till mig i morgon? Han kan ju ha förlängt tiden också men det är ingen information som jag kan se.

Är detta ett fult sätt att ångra sitt köp?

Vad händer om köparen inte hämtar ut paketet? Måste jag återbetala trots att jag gjort allt rätt
Eftersom det är ett köp mellan privatpersoner så gäller avtalet även om köparen inte hämtar ut paketet. Ångerrätt finns inte. Du ska hålla det tillgängligt för ny leverans och har rätt att ta ut en avgift både för ny leverans och den avgift som du kanske måste betala för återsändning. Om köparen inte vill ha saken så är denne ändå bunden till köpet. För att få saken ur världen kan du skicka tillbaka pengarna minus de kostnader du har haft. Men då ska förstås köparen ha meddelat att denne inte vill ha varan. Ta också en bild på paketet när du får det så att du inte får tjafs om varans beskaffenhet.
Senast redigerad av Guldner.Spessart 2026-04-13 kl. 19:16.
Citera
2026-04-13, 19:14
Medlem
sebastian66s avatar
Det låter ganska ovanligt varför ligger paket bara kvar i tre dagar?. Kan det vara något som du har fått för dig eller har du fått besked om detta?
I vanliga fall ligger väl paket kvar i en vecka. Sedan borde man väl få en påminnelse eller?
Du har väl fått pengarna eller? Då ligger ju inte problemet på dig.
Citera
2026-04-13, 19:17
Medlem
Stormivattenglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Eftersom det är ett köp mellan privatpersoner så gäller avtalet även om köparen inte hämtar ut paketet. Ångerrätt finns inte. Du ska hålla det tillgängligt för ny leverans och har rätt att ta ut en avgift både för ny leverans och den avgift som du kanske måste betala för återsändning. Om köparen inte vill ha saken så är denne ändå bunden till köpet. För att få saken ur världen kan du skicka tillbaka pengarna minus de kostnader du har haft. Men då ska jag förstås köparen ha sagt att denne inte vill ha varan.Ta också en bild på paketet när du får det så att du inte får tjafs om varans beskaffenhet.

Tack. Får olika bud när jag googlar.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det låter ganska ovanligt varför ligger paket bara kvar i tre dagar?. Kan det vara något som du har fått för dig eller har du fått besked om detta?
I vanliga fall ligger väl paket kvar i en vecka. Sedan borde man väl få en påminnelse eller?
Du har väl fått pengarna eller? Då ligger ju inte problemet på dig.

Instabox ligger bara i tre dagar om man inte förlänger. Jag har inte fått pengarna ännu, det står bara "på väg in" på tradera. Lite frustrerande men det är väl en säkerhetsgaranti eller nåt.
Citera
2026-04-13, 19:25
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Tack. Får olika bud när jag googlar.
Då får du singla slant om vem som har rätt eller kontakta en jurist. Fast även jurister kanske ger olika besked. Svårt!
Citera
2026-04-13, 19:48
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Har du sålt nåt och fått betalt för det så är affären avklarad. Hämtar personen inte ut det som är köpt av dig inom föreskriven tid så returneras det till dig. Vill köparen ändå ha varan så får köparen betala ny frakt.
Citera
2026-04-13, 19:51
Medlem
JustTrollings avatar
Är det inte så att den går tillbaka till en Instabox-depå, sedan får mottagaren boka en ny utkörning till skåpet. Inte att den går tillbaka till dig.

Tycker mig ha sett att det står så när man köper saker från företag som levereras med Instabox. Vet inte om det är samma med privatpersoner.
Citera
2026-04-13, 20:05
Medlem
Problemet är väl att TS får inga pengar förrän köparen har godkänt leveransen.
Så TS måste troligen välja mellan två saker.
1. Betala frakten tillbaka.
2. Varan kasseras.
Citera
2026-04-13, 20:10
Medlem
Streckkods avatar
Bajsnord skiter i att skicka ut sms om att hämta paketet ibland och
utan kollinummer går det inte att få ut något paket, utan det åker
tillbaka.

Det behöver alltså inte vara köparens fel.
Citera
2026-04-13, 20:29
Medlem
Det hände mig med för ett par år sedan. Varan hämtades aldrig ut så Instabox skickade tillbaka paketet till mig. Skickade direkt ett meddelande till köparen via Tradera och lät därefter paketet ligga ett par veckor, men jag fick aldrig något svar. Till slut sålde jag varan igen några månader senare (handlade dock om 200 kronor, så inte speciellt mycket pengar).

Personen kanske råkade ut för en olycka eller nåt, vem vet. Fick behålla både varor och pengar i alla fall.
Citera
2026-04-13, 20:43
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
tillbaka.

Aldrig hört om detta problem.
Har du varit med om det flera gånger?
Citera
2026-04-13, 20:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
tillbaka.

därför ska man ALLTID skicka kolliid om det finns, mer än en gång varit med om att avi'er kommit efter det datumet paketet hade gått i retur om jag inte hämtat det med kolliid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in