2026-04-13, 18:15
Medlem
Hej,

Jag har under cirka två månader haft ihållande och mycket kraftig huvudvärk, periodvis så väldigt intensiv, huvudvärk från och med att jag vaknar tills att jag går och lägger mig.

11 mars 2026: Sökte vård akut för outhärdlig huvudvärk, domningar i halsen samt påverkan på synen. Trots tolv timmars väntetid och tydliga neurologiska symtom genomfördes ingen bilddiagnostik (röntgen). Jag blev hemskickad med rekommendation om Alvedon, trots att jag upplyst om att maxdos varje dag i 2 månader inte hjälpt. Läkarens bemötande upplevdes som nonchalant/obrydd och mina önskemål om vidare utredning avfärdades som en vanlig förkylning.

17 mars 2026: Sökte på nytt för samma symtom på Vårdcentralen. Ingen ytterligare utredning initierades vid detta tillfälle heller. Läkaren höll med föregående bedömning.

23 mars 2026: Drabbades under arbete av fullskaliga domningar i höger arm, bröst, skuldra och ansikte samt synbortfall. Fördes med ambulans till sjukhus där DT och MR konstaterade en massiv blodpropp i hjärnan (CVST/sinustrombos).

Efterförlopp och bedömning:
Jag var efter händelsen inlagd en vecka på strokeavdelning och behandlas nu med blodförtunnande medicin. Ansvarig läkare vid utskrivning har indikerat att de tidigare symtomen kan ha varit tecken på TIA och att proppen sannolikt funnits där en tid.

Till min fundering så undrar jag om läkaren jag träffade den 11/3 gjorde en medicinskt korrekt bedömning vid tillfället och om detta är värt att eskalera till IVO/patientnämnden?
Senast redigerad av mono88 2026-04-13 kl. 18:30.
Citera
2026-04-13, 18:19
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mono88
Hej,

Jag har under cirka två månader haft ihållande och mycket kraftig huvudvärk, periodvis så väldigt intensiv, huvudvärk från och med att jag vaknar tills att jag går och lägger mig.

11 mars 2026: Sökte vård akut för outhärdlig huvudvärk, domningar i halsen samt påverkan på synen. Trots tolv timmars väntetid och tydliga neurologiska symtom genomfördes ingen bilddiagnostik (röntgen). Jag blev hemskickad med rekommendation om Alvedon, trots att jag upplyst om att maxdos inte hjälpt. Läkarens bemötande upplevdes som nonchalant/obrydd och mina önskemål om vidare utredning avfärdades som en vanlig förkylning.

17 mars 2026: Sökte på nytt för samma symtom på Vårdcentralen. Ingen ytterligare utredning initierades vid detta tillfälle heller. L

23 mars 2026: Drabbades under arbete av akuta domningar i höger arm, bröst, skuldra och ansikte samt synbortfall. Fördes med ambulans till sjukhus där akut CT och MR konstaterade en massiv blodpropp i hjärnan (CVST/sinustrombos).

Jag var efter händelsen inlagd en vecka på strokeavdelning och behandlas nu med blodförtunnande medicin. Ansvarig läkare vid utskrivning har indikerat att de tidigare symtomen kan ha varit tecken på TIA och att proppen sannolikt funnits där en tid.

Till min fundering så undrar jag om läkaren jag träffade den 11/3 gjorde en medicinskt korrekt bedömnig och om detta är värt att eskalera till IVO/patientnämnden?

Eftersom det handlar om långvariga besvär är det mer troligt bedömningen på vårdcentralen den 17 mars som kan ifrågasättas - men ja. Du bör absolut vända dig till patientnämnden.
Citera
2026-04-13, 18:25
Medlem
Anmäl skiten ur dom det kunde kostat dig livet
Citera
2026-04-13, 18:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ali Baba som fått läkarutbildningen i ett paket med getfoder?
Citera
2026-04-13, 18:41
Medlem
Riksreptilens avatar
Läs på om t ex patienskadenämnden i regionen.

https://www.patientskadenamnden.se/
Citera
2026-04-13, 18:48
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Hej,

11 mars 2026: Sökte vård akut för outhärdlig huvudvärk, domningar i halsen samt påverkan på synen. Trots tolv timmars väntetid och tydliga neurologiska symtom genomfördes ingen bilddiagnostik (röntgen). Jag blev hemskickad med rekommendation om Alvedon, trots att jag upplyst om att maxdos varje dag i 2 månader inte hjälpt. Läkarens bemötande upplevdes som nonchalant/obrydd och mina önskemål om vidare utredning avfärdades som en vanlig förkylning.

17 mars 2026: Sökte på nytt för samma symtom på Vårdcentralen. Ingen ytterligare utredning initierades vid detta tillfälle heller. Läkaren höll med föregående bedömning.

23 mars 2026: Drabbades under arbete av fullskaliga domningar i höger arm, bröst, skuldra och ansikte samt synbortfall. Fördes med ambulans till sjukhus där DT och MR konstaterade en massiv blodpropp i hjärnan (CVST/sinustrombos).

Till min fundering så undrar jag om läkaren jag träffade den 11/3 gjorde en medicinskt korrekt bedömning vid tillfället och om detta är värt att eskalera till IVO/patientnämnden?
De kommer att komma undan i vilket fall som helst. Även om de får smäll på fingrarna så fungerar systemet exakt likadant nästa gång.
Frågan är egentligen om du kan få pengar! Kontakta LÖF:

https://lof.se/
Citera
2026-04-13, 19:06
Medlem
Citat:
Hej,

Alltid en avvägning, tyvärr... Mängder av människor som söker för just detta och oftast äre något annat (migrän m.m). Ofta ska man ha mer neurologiska symptom för att få en röntgen på skallen. Men tycker ändå vissa symtom är anmärkningsvärda. Tyvärr verkar dom inte kunnat ta de på allvar.

Var glad för att de var en TIA då det var övergående. Men jag förstår verkligen frustration att inte bli tagen på allvar. Känner man att bedömning känns skit, sök någonstans, om de inte känns rätt - lättare sagt än gjort.
Citera
2026-04-13, 20:23
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Förkylning ger väl inte intensiv huvudvärk i flera månader.
Tyvärr så ska man ha lite tur vid kontakt med sjukvården.
Jag har nästan alltid mött kompetent folk, men också några klåpare.
Privatläkare anslutna till försäkringskassan kan vara ett alternativ om vårdcentralen är kass.
Citera
2026-04-13, 20:39
Medlem
Kundalinis avatar
Anmäl.

Där jag bor dog en sjuttonårig tjej för några år sedan efter att ha blivit hemskickad efter att ha sökt vård för svår ihållande, huvudvärk inte en utan två ggr.

Minns inte exakt, men tror det i hennes fall rörde sig om en blödning, men det viftades bort med stress eller liknande. Oerhört tragiskt.

Du kommer inte att få nåt för egen del, men det kanske kan få dom att faktiskt upparbeta och följa rutiner.
Citera
2026-04-13, 20:42
Medlem
Sqrbankens avatar
Anmäl. Anmäl. Anmäl. De begår alla fel i boken. Fyfan va förbannad man blir av att läsa hur du (och andra) behandlas.
Citera
2026-04-13, 20:43
Medlem
SysterMorbids avatar
Symtom som ligger och skvalpar i månader tycker jag mer skulle kunna ha indikterat tumör och då är det inte akut att röntga.

I princip allt kan vara en TIA i grova drag. Endast huvudvärk är ingen indikation för angio men andra bortfall som domningar, synpåverkan eller yrsel kan ju ha det. Så ja det var konstigt att msn inte gjorde en nativ DT skalle och la in som stroke obs.. lätt nu att säga ifs.

Vet inte om man hade gjort en angio egentligen de första gångerna du sökte. Man hade inte sett propparna på vanlig dt.
Citera
2026-04-13, 22:17
Medlem
pn222jws avatar
Citat:

Hej!
Upplever du några biverkningar av den blodförtunnande medicinen (exempelvis blödningar) ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in