2026-04-13, 18:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag bor i en toppvåning vid havet. Tänk er som en vindtunnel mot min lägenhet.
På markplan kan det vara nästintill stilla. Men uppe hos mig blåser det extremt. Storm. Kanske orkanstyrka ibland.

För mig blir det ett problem eftersom jag älskar att lufta. Men vinden tar tag i mina fönster och smäller när det blåser. Till slut stängs fönsterna pga. vinden.
Hur gör jag för att fönsterna ska vara öppna trots vind? Går det ens att göra något?
Fönsterna är sådana som öppnas inåt och har öppet där uppe (om det har något att säga).

Samma är det med min balkongdörr - smäller ut och in i balkongräcket. Och då behövs det inte ens mycket vind.
Citera
2026-04-13, 18:17
Medlem
Fönsterhake/spärr?
Vad har du för fönster och hur öppnas dom?
Citera
2026-04-13, 18:37
Medlem
Kastbars avatar
Bor också högt upp, så känner igen problemet. Angående balkongdörren - har du inte ett snöre fäst i den som du kan fästa i karmen så den inte åker iväg? (vet inte vad detta fäste heter, sorry, men du kanske förstår vad jag menar?)
Citera
2026-04-13, 19:25
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Fönsterhake/spärr?
Vad har du för fönster och hur öppnas dom?

Ett sådant typ av fönster - https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/fonster/sidohangda-fonster/sidohangda-fonster-pvc/sidohangt-och-tilt-fonster-sveafonster-konstant-pvc-3-glas/p-2094090?_gl=1*1ydmnwf*_up*MQ..*_ga*MTg2NjY1ODg0Ni4 xNzc2MTAwMDM2*_ga_GME6BGPC8L*czE3NzYxMDAwMzUkbzE kZzAkdDE3NzYxMDAwMzUkajYwJGwwJGg2MDQyMjk4ODA.
Det går att öppna sidoläget. Men jag har öppet på toppen (se bild nr. 4). Om jag öppnar i sidoläge, finns det inget sätt att ”låsa” fönstret på.

Citat:
Ursprungligen postat av Kastbar
Bor också högt upp, så känner igen problemet. Angående balkongdörren - har du inte ett snöre fäst i den som du kan fästa i karmen så den inte åker iväg? (vet inte vad detta fäste heter, sorry, men du kanske förstår vad jag menar?)

Förstår vad du menar ang. dörren. Och jag har själv tänkt likadant. Men då tvingas jag slå en spik i väggen där jag fäster snöret. Och det blir inte fint. Men kanske det finns ett fint sätt att göra det på?
Citera
2026-04-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ett sådant typ av fönster - https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/fonster/sidohangda-fonster/sidohangda-fonster-pvc/sidohangt-och-tilt-fonster-sveafonster-konstant-pvc-3-glas/p-2094090?_gl=1*1ydmnwf*_up*MQ..*_ga*MTg2NjY1ODg0Ni4 xNzc2MTAwMDM2*_ga_GME6BGPC8L*czE3NzYxMDAwMzUkbzE kZzAkdDE3NzYxMDAwMzUkajYwJGwwJGg2MDQyMjk4ODA.
Det går att öppna sidoläget. Men jag har öppet på toppen (se bild nr. 4). Om jag öppnar i sidoläge, finns det inget sätt att ”låsa” fönstret på.

Förstår vad du menar ang. dörren. Och jag har själv tänkt likadant. Men då tvingas jag slå en spik i väggen där jag fäster snöret. Och det blir inte fint. Men kanske det finns ett fint sätt att göra det på?

Jag kommer inte trycka på länken men tror jag vet vad du menar.
Sätt en hasp som håller emot. Finns hur många varianter som helst.
Annars hade jag bara satt en pinne eller vikt ihop en filt och peta in i sidan.
Till balkongdörren funkar en sko, om det inte först drar öppet för att sen smällas igen.
Citera
2026-04-13, 19:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Jag kommer inte trycka på länken men tror jag vet vad du menar.
Sätt en hasp som håller emot. Finns hur många varianter som helst.
Annars hade jag bara satt en pinne eller vikt ihop en filt och peta in i sidan.
Till balkongdörren funkar en sko, om det inte först drar öppet för att sen smällas igen.

Det är en länk från Bygghemma. Men okej.
Jag försökte med en tjock bit av papper. Men det gick inte (ja jag vet..).
Ang. dörren så måste jag i så fall sätta en sko från utsidan med tanke på att dörren öppnas utåt. Kan bli svårt. Tack likväl.
Citera
2026-04-13, 19:49
Medlem
Kastbars avatar
Citat:

Nä en spik i dörren är inte fint, det kan jag hålla med om.
Finns flera andra mycket bättre alternativ på många ställen online.

Här kan du se ett ex av spärren jag har i min balkongdörr.
Citera
2026-04-13, 19:59
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastbar
Nä en spik i dörren är inte fint, det kan jag hålla med om.
Finns flera andra mycket bättre alternativ på många ställen online.

Här kan du se ett ex av spärren jag har i min balkongdörr.

En sån, ja. Tack.
Kan den finnas i metall..?
Citera
2026-04-13, 20:37
Medlem
exoticspices avatar
Prova en vanlig dörrstopp i gummi till både fönstret och balkongdörren?

Använder dessa själv för att hindra att fönstret och balkongdörren blåser igen genom att "köra in" den tills det tar stopp.

Det är inget som glider omkring som en tidning eftersom den är av gummi.

Du vet säkert vad jag menar men länkar ändå en bild.https://swemed.com/se/produkt/dorrkil-dorrstopp-110mm-gummi-gra/?msclkid=fdc6eb1ba027131a630b82c69649cef5&utm_sour ce=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=AR-SE%3A%20PMax%20PR%20Medicinsk%20f%C3%B6rbrukning%2 0tROAS%20-%20m%C3%A5l%20500%25&utm_term=2333850869940107&utm _content=Medicinsk%20f%C3%B6rbrukning
Citera
2026-04-13, 20:53
Medlem
Använder en stropp och en träkloss till en altandörr. På utsidan finns ett handtag som en ögla där jag sätter stroppen och sedan den andra i hållaren till fönsterbrädan på insidan eller fönsterlåset beroende på hur öppet det ska vara. Träklossen lägger jag emellan dörren och dörrkarmen. Speciellt bra när det blåser eller blir tvärdrag.
Citera
2026-04-13, 21:25
Medlem
Citat:
Det är en länk från Bygghemma. Men okej.
Jag försökte med en tjock bit av papper. Men det gick inte (ja jag vet..).
Ang. dörren så måste jag i så fall sätta en sko från utsidan med tanke på att dörren öppnas utåt. Kan bli svårt. Tack likväl.

Det har funkat för mig på utåt öppnade dörrar.
Men annars kanske en tegelsten?
Citera
2026-04-13, 21:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Prova en vanlig dörrstopp i gummi till både fönstret och balkongdörren?

Använder dessa själv för att hindra att fönstret och balkongdörren blåser igen genom att "köra in" den tills det tar stopp.

Det är inget som glider omkring som en tidning eftersom den är av gummi.

Du vet säkert vad jag menar men länkar ändå en bild.https://swemed.com/se/produkt/dorrkil-dorrstopp-110mm-gummi-gra/?msclkid=fdc6eb1ba027131a630b82c69649cef5&utm_sour ce=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=AR-SE%3A%20PMax%20PR%20Medicinsk%20f%C3%B6rbrukning%2 0tROAS%20-%20m%C3%A5l%20500%25&utm_term=2333850869940107&utm _content=Medicinsk%20f%C3%B6rbrukning

Jo, en sådan skulle ju kunna gå till fönstret i alla fall. Jag tror inte att det är nog på balkongen. Där måste jag ha något ordentligt. Vad tror du om en sådan här - https://www.bauhaus.se/dorrbroms-assa-abloy-vit-523t-2 ?
Annars finns en sådan här av gummi - https://www.bauhaus.se/dorrstopp-mottez-gummi

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Använder en stropp och en träkloss till en altandörr. På utsidan finns ett handtag som en ögla där jag sätter stroppen och sedan den andra i hållaren till fönsterbrädan på insidan eller fönsterlåset beroende på hur öppet det ska vara. Träklossen lägger jag emellan dörren och dörrkarmen. Speciellt bra när det blåser eller blir tvärdrag.

Ett förslag som går att pröva. Tack.

Citat:
Det har funkat för mig på utåt öppnade dörrar.
Men annars kanske en tegelsten?

Tegelsten tror jag helt ärligt blir för lätt mot denna vinden som är här uppe på balkongen. När det blåser som mest, är det en del grannar som binder fast balkongmöblerna med rep. Så hårt blåser det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in