2026-04-13, 14:48
Medlem
utforskarens avatar
Jag hörde idag på Morgonpasset i P3 Miss Li och David Druid nämna att de båda har minnen av att åka bil förknippade med låten Walk of Life av Dire Straits, och det är långt ifrån första gången jag hör det sägas.

Väldigt många, kanske främst 80-talister, verkar ha någon slags anknytning till eller historier om den låten i kombination med bilåkning.

Det är ofta någon förälder involverad, det är ofta varmt.

Jag har hört många historier om killar som åker bil med sin pappa och lyssnar på den låten.

För att testa, så la jag själv in den låten i min spellista när jag åkte på en längre tur med farsan, och mycket riktigt reagerade han på just den (och kanske två till av sådär 60-70 låtar), med nåt litet ”Längesen man hörde den här!” eller liknande, följt av lite fingertrummande mot knät. Vi sa inget mer om det, men jag tror att han skapade nåt slags core memory där och då.

Stämmer denna spaning? Har ni egna historier? Varför är det så?

En reflektion mest…
Senast redigerad av utforskaren 2026-04-13 kl. 14:55.
Citera
2026-04-13, 15:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det var en hit. Spelades mycket på radio och folk hade inget annat än radio i bilen?

Därav kanske inte så konstigt att många minns den i det sammanhanget!
Citera
2026-04-13, 15:15
Medlem
bl-gr-ns avatar
Man kan knappt fatta hur stor det albumet var på 80-talet.
Var och varannan audiofil och stereoägare köpte och älskade skivan.

Den stackars Mark Knopfler försökte i ett decennium göra ett lika framgångsrikt album men misslyckades helt.

Mitt förslag till bil-åkar-sång är "Jennie Öhlund - Varje litet ögonkast"... Lyssnade på den för första gången, medan jag körde genom kurviga småländska länsvägar.
Citera
2026-04-13, 15:22
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det var en hit. Spelades mycket på radio och folk hade inget annat än radio i bilen?

I mitten av 80-talet köpte man album på CD och kopierade låtarna på kassettband...
Har någon hör om fenomenen "blandband"?
De flesta bilarna hade kassettbandspelare monterat från fabrik... Eller så köpte man en och bytte ut fabriksmonterade radion.
Citera
2026-04-13, 16:40
Medlem
Merwinnas avatar
Nej, faktiskt inte. Har dock starka minnen av att ha dansat till "Ticket to Heaven" i något slags kärleksrus... Fast på den tiden förstod jag inte vad den låten handlade om egentligen (då hade jag nog inte gillat den så mycket), utan jag trodde att det var en kärlekslåt, att och Paradiset var att få dansa med den man är kär i!
Citera
2026-04-13, 16:44
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag såg videon på Kryss eller Kryzz eller vad det nu hette. Min första favoritlåt, trots att min bror sa att det var gubbrock.
Citera
2026-04-13, 16:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Man kan knappt fatta hur stor det albumet var på 80-talet.
Var och varannan audiofil och stereoägare köpte och älskade skivan.

Den stackars Mark Knopfler försökte i ett decennium göra ett lika framgångsrikt album men misslyckades helt.

Mitt förslag till bil-åkar-sång är "Jennie Öhlund - Varje litet ögonkast"... Lyssnade på den för första gången, medan jag körde genom kurviga småländska länsvägar.
Det är fan en bra version av Every Little Thing måste jag säga. Jag har den i min åka skateboard-lista. Musik som funkar att bugga till, funkar att glida longboard till.

Annars vete fan vad som är grejen med Walk of Life egentligen. Det är ju inte ens bästa låten på plattan.
Citera
2026-04-13, 17:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Nej precis så är det.

Lite off topic, men sen har jag noterat att väldigt mycket musik skriven på 70-talet som jag är rätt neutral eller ointresserad av, typ Aerosmith och annan hård rock, verkar skrivna och producerade för att funka bäst i en bilstereo för längre bilfärder i öppna landskap.
Citera
2026-04-13, 17:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Jag hörde idag på Morgonpasset i P3 Miss Li och David Druid nämna att de båda har minnen av att åka bil förknippade med låten Walk of Life av Dire Straits, och det är långt ifrån första gången jag hör det sägas.

Väldigt många, kanske främst 80-talister, verkar ha någon slags anknytning till eller historier om den låten i kombination med bilåkning.

Det är ofta någon förälder involverad, det är ofta varmt.

Jag har hört många historier om killar som åker bil med sin pappa och lyssnar på den låten.

För att testa, så la jag själv in den låten i min spellista när jag åkte på en längre tur med farsan, och mycket riktigt reagerade han på just den (och kanske två till av sådär 60-70 låtar), med nåt litet ”Längesen man hörde den här!” eller liknande, följt av lite fingertrummande mot knät. Vi sa inget mer om det, men jag tror att han skapade nåt slags core memory där och då.

Stämmer denna spaning? Har ni egna historier? Varför är det så?

En reflektion mest…

”Scroll-Mia” i podden Flashback Forever sa i podden att Walk of life var den enda låten som spelades i raggarbilarna i hennes ungdom i Norrland.
Citera
2026-04-13, 18:46
Medlem
Är så trött på den låten. Jag förknippar den med kräftskiva, visslande och skrålande släktingar och snaps.
Så fort den låten spelas blir det fart på pensionärerna
Citera
2026-04-14, 10:00
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Scroll-Mia” i podden Flashback Forever sa i podden att Walk of life var den enda låten som spelades i raggarbilarna i hennes ungdom i Norrland.

Ja, det har jag säkert hört också.

Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Är så trött på den låten. Jag förknippar den med kräftskiva, visslande och skrålande släktingar och snaps.
Så fort den låten spelas blir det fart på pensionärerna

Jag har själv aldrig varit vidare förtjust i den. Den känns lite tramsig på nåt sätt.

Men inte så mycket som stödjer min ”spaning” här i tråden än så länge…
Citera
Igår, 10:28
Medlem
Bartman777s avatar
Jag har starka minnen av att åkt bil med min mamma tidigt 90-tal och lyssnat på Dire Straits.
Men hon hade något blandband i bilen som vi ofta lyssnade på. Utöver låtar från skivan "Brothers In Arms" fanns också låtar med Ted Gärdestad, Roxette och Gyllene Tider minns jag, även "Marianne Faithfull - The Ballad Of Lucy Jordan".

"Walk Of Life" fanns säkert också med där, men den låten är inget jag specifikt minns från de bilturerna. Den som stack ut av Dire Straits låtar var "Brothers In Arms" från samma skiva, och den lyssnade vi mycket på, bland andra Dire Straits-låtar från samma skiva som sagt.

Det var ett bra blandband och flera av låtarna där är fortfarande bland mina favoritlåtar än idag. Den där kassetten gjorde avtryck på mig.
Jag anser att "Brothers In Arms" är en av världens bästa låtar, och det ansåg nog både jag och hon redan då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in