2026-04-13, 13:56
Medlem
Strumppappas avatar
Har gått och funderat en hel del på Iran nyligen iom kriget och den senaste tidens uppmärksamhet kring regimens grymhet.

Det är säkert inte obekant för någon att den teokratiska regimen är väldigt impopulär bland medborgarna, men det ni kanske inte vet är att islam fallit kopiöst mycket i landet över en väldigt kort tid.

Enligt en studie från 2020 av gruppen GAMAAN så var enbart 40% av alla i landet muslimer, ett enormt fall historisk och en explosiv sekularisering av landet som helhet. Och helt häppnadsväckande givet att landet levt under en teokrati som försökt pracka på islam på folket
https://gamaan.org/2020/08/25/iranians-attitudes-toward-religion-a-2020-survey-report/

Exilprinsen Pahlavi har hävdat att om regimen faller och iranierna får själv bestämma sitt eget öde, kommer Iran förvandlas över tid till mellanösterns Sydkorea

Så vad tror vi om detta? Är Iran kanske ett ställe där islam kommer gå från att vara statsskick till en marginell grupp i framtiden? Kanske ett framtidsland och kommer det vara första landet i världen som avislamifierat sig helt på egen hand?

Om det vänder och de blir fientliga mot islam är det definitivt en plats jag hade kunnat tänka mig att bo på
Citera
2026-04-13, 14:16
Medlem
Ibn.habibis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strumppappa
Har gått och funderat en hel del på Iran nyligen iom kriget och den senaste tidens uppmärksamhet kring regimens grymhet.

Det är säkert inte obekant för någon att den teokratiska regimen är väldigt impopulär bland medborgarna, men det ni kanske inte vet är att islam fallit kopiöst mycket i landet över en väldigt kort tid.

Enligt en studie från 2020 av gruppen GAMAAN så var enbart 40% av alla i landet muslimer, ett enormt fall historisk och en explosiv sekularisering av landet som helhet. Och helt häppnadsväckande givet att landet levt under en teokrati som försökt pracka på islam på folket
https://gamaan.org/2020/08/25/iranians-attitudes-toward-religion-a-2020-survey-report/

Exilprinsen Pahlavi har hävdat att om regimen faller och iranierna får själv bestämma sitt eget öde, kommer Iran förvandlas över tid till mellanösterns Sydkorea

Så vad tror vi om detta? Är Iran kanske ett ställe där islam kommer gå från att vara statsskick till en marginell grupp i framtiden? Kanske ett framtidsland och kommer det vara första landet i världen som avislamifierat sig helt på egen hand?

Om det vänder och de blir fientliga mot islam är det definitivt en plats jag hade kunnat tänka mig att bo på
Vad lockar dig dit?
Citera
2026-04-13, 14:37
Medlem
Strumppappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi
Vad lockar dig dit?

Hänger ju lite på att det blir ett sydkorea i mellanöstern. Bra väder, bra ekonomi, bra mat och lite islam låter lockande. Men det är är ju fortfarande ganska långt dit.
Citera
2026-04-13, 14:56
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Landet har numerärt en så stor befolkning att om bara 10 á 15 procent är rättrogna och tillräckligt fanatiska så kommer de med skoningslös repression hålla den breda massan i schack också om åtshilliga där tappat tron. Styret har byggt maktstruktur i lager på lager allt sedan år 1979.

HisStory: Vänstern bashar prins Reza Pahlaver som tillfälligt samlande kraft eftersom de ser honom som borgarfascist och anser att kommunisterna är så starka att de själva kan ta makten.

Kommarna bygger sin bristande logik på att det var dom som år 1979 hade waffen och våldskapitalet som beredde blodig väg för Khome1ni. Utan kommunisternas våldsvåg hade inte musslimerna lyckats störta shahen (...pappsen till Reza).

Se'n vart det (yup. forum-lingo) ändå pyrt för kommarna då musslorna körde fram kranbilarna på torgen och gjorde klart att gudsförnekare förtjänade dingla. Resterna av de röda militanterna och deras familj och släktingar flydde till framför allt Frankrike, USA och Sverige.

Därför är en del av diasporan i Sverige för ett kommunistiskt maktövertagande om regimen skulle vackla, hellre än att prinsen skulle få ens ett temporärt tidsfönster glassa i. De röda vill inte se ett parlamentariskt / demokratiskt styre. Borgerliga villfarelser skall bort. Samma i Sverige. De här peepsen röstar inte Tidö i september.
Citera
2026-04-13, 15:01
Medlem
Citat:
Hänger ju lite på att det blir ett sydkorea i mellanöstern. Bra väder, bra ekonomi, bra mat och lite islam låter lockande. Men det är är ju fortfarande ganska långt dit.
Jag har varit i Teheran och kan verkligen rekommendera.

Min upplevelse är att det är en stad-landfråga hur religiösa de är. Stadsborna är så sekulära de tillåts vara. Tex bär iranskor sällan slöja utanför landets gränser. Det var tydligt när alla satte på sig slöja innan landning i Iran och tog av den direkt när planet lyfte från Iran igen. Jag har inte varit i Turkiet men fått intrycket att det är lite samma, stadsborna är rätt sekulariserade medan religionen sitter hårdare i de på landsbygden.
Citera
2026-04-13, 15:26
Medlem
bema56s avatar
Lång väg dit ännu, men MÖ skulle behöva ett avislamiserat land som lyckas skapa välstånd, demokrati och frihet.
Det skulle kunna påverka hela regionen i positiv riktning. Fler sekulariserade länder kanske då skulle bli effekten.
Citera
2026-04-13, 16:11
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Tillförlitliga siffror är svårt att få gällande Iran men min uppfattning, som ändå har vänner och bekanta och känningar i Iran, att väldigt många vänt islam ryggen de senaste tio åren eller så. Inte nödvändigtvis av övertygelse eller av att de förnekar Guds existens men att det blivit så för att regimen är så avskydd. Att ta avstånd från islam blir ett sätt att ta avstånd från regimen.

Men vi ska också minnas att Iran inte är ett arabiskt land. De har en förislamisk kultur som alltid varit stark och som inte gått hand i hand med islam. Att dricka alkohol har t.ex. alltid varit ganska frekvent förekommande. Bruket av hijab hos kvinnorna långt ifrån lika vanligt som i arabiska grannländer (förutom under repressiva perioder). Sedan finns en poetisk tradition som ofta lånar från muslimsk tradition men som går emot regimens tolkning av shiaislam (och även traditionell sunniislam). Så det finns en stark strömning av förislamsk kultur inom landet också och har alltid gjort.

Jag tror att islam fortsatt kommer vara det starkaste religionen i landet även om regimen faller. Däremot tror jag att nedgången av människor som kallar sig muslimer kommer att vara markant. Jag känner ett par familjer/släkter där stora delar har tagit aktivt avstånd från islam bara under det senaste decenniet. De enda som håller kvar vid religionen är där den äldre generationen (de som är 80+ år). Det är såklart anekdotisk bevisföring men det säger något om något. Vi ser också hur utlandsiranier nästan alltid är sekulariserade. Jämför det med andra invandrargrupper från muslimska länder där man ofta håller fast vid religionen ännu mer när man kommer till Sverige.
Citera
2026-04-13, 18:25
Medlem
Citat:
Snarare tvärtom. Det är just pga att landet styrts av korrupta teokrater som islam blivit mindre populärt. Skulle inte förvåna mig om den får ett uppsving nu när det är judar och kristna som bombar dem. Folk tyr sig gärna till religion i kristider.

Citat:
Vem bryr sig om vad han säger?

Citat:
Jag har bekanta som besökt Iran och enligt dem var det ett trevligt land. Om vi bortser från krig, internationella sanktioner etc skulle jag hellre resa till Iran än till Saudiaraiben och de andra sunnidiktaturerna i grannskapet.

Tänk vilket land Iran kunnat vara idag om de fått utvecklas själva under WW II och framåt istället för att ständigt blivit offer för europeiska imperialister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in