2026-04-13, 13:50
Medlem
Man säger att länder som Centralafrikanska republiken, Tchad och Burundi har en internetpenetration på under 15 %. Nordkorea har i princip 0 %.

Betyder det att dessa länder är de lyckligaste på jorden just nu?

Med spridningen av smartphones och sociala medier har många människor hamnat i informationsöverflöd och beroende, och människors sätt att tänka har också blivit märkligare.

Till och med i forum som detta finns det förvånansvärt många som längtar tillbaka till 80- och 90-talet, då internet inte fanns. Jag har själv inte levt under den tiden, men när man ser filmer som skildrar den eran verkar människor mer avslappnade och lyckliga.

Om så är fallet, skulle då inte länder med låg eller ingen internetanvändning, som Burundi, Nordkorea och Centralafrikanska republiken, vara lyckligare än länder med hög internetanvändning?

Kanske lever män där ett liv där de avslutar dagens arbete, läser tidningen hemma och tittar på TV med familjen.

Deras livsstil kanske liknar den på 80- och 90-talet innan internet fanns.
Senast redigerad av borrow 2026-04-13 kl. 13:52.
Citera
2026-04-13, 13:52
Medlem
bema56s avatar
Ryssarna verkar mest förbannade nu då de stängde ner internet. Iranierna har väl inte heller varit speciellt lyckliga sen nätet släcktes?
Citera
2026-04-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ryssarna verkar mest förbannade nu då de stängde ner internet. Iranierna har väl inte heller varit speciellt lyckliga sen nätet släcktes?

Det är en stor skillnad mellan att ha haft internet och sedan bli avstängd, och att leva utan att någonsin ha upplevt internet. Det jag syftar på är länder där internetpenetrationen är låg. Människor i dessa länder har troligen ett sundare sätt att tänka än i länder där internet är utbrett. Och du är nog alltför påverkad av västerländsk propaganda.
Citera
2026-04-13, 13:58
Medlem
Jag längtar då inte tillbaka till 80- och 90-talet. Är en nörd och hållit på med datorer sedan jag var liten. Drömde om att få uppkoppling när jag var tonåring och det inte fanns i hemmen som det senare gjorde.

Vet dock inte om jag är lyckligare med eller utan. Nätet är ett verktyg, du kan använda det på ett bra eller mindre bra vis.

Sitter man och doomscrollar på Instagram eller liknande så förstår jag att man tycker det är trist. Men webben är så mycket mer än så.
Citera
2026-04-13, 14:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nordkorea har väl internet men endast tillgång till ”deras” internet där allt är fullt kontrollerat från högre ort.
Citera
2026-04-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Jag längtar då inte tillbaka till 80- och 90-talet. Är en nörd och hållit på med datorer sedan jag var liten. Drömde om att få uppkoppling när jag var tonåring och det inte fanns i hemmen som det senare gjorde.

Vet dock inte om jag är lyckligare med eller utan. Nätet är ett verktyg, du kan använda det på ett bra eller mindre bra vis.

Sitter man och doomscrollar på Instagram eller liknande så förstår jag att man tycker det är trist. Men webben är så mycket mer än så.

Varför längtar man inte efter det? Jag har inte själv levt under den tiden, men när jag ser filmer från den eran blir jag avundsjuk. Jag känner nästan att jag skulle vilja flytta till ett land där internet knappt finns. Att leva med ett sundare tankesätt, samlas med familjen framför tv:n efter jobbet och träffa vänner på helgerna – vilket lyckligt liv det låter som.

Jag tänker att platser som Centralafrika, Burundi eller Nordkorea kanske är de lyckligaste just nu. Människorna där vet ju knappt ens att sociala medier existerar. De lever nog ungefär som på 1980-talet.
Citera
2026-04-13, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Man säger att länder som Centralafrikanska republiken, Tchad och Burundi har en internetpenetration på under 15 %. Nordkorea har i princip 0 %.

Det är extremt fattiga länder du räknar upp. Centralafrikanska republiken ligger i botten när det gäller BNP per capita. Jag vet inte hur det är att leva där, men tror knappast det är som i Sverige på 80 och 90-talen innan internet blev vanligt.
Citera
2026-04-13, 14:16
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Vad är din definition av lycka?
Citera
2026-04-13, 14:18
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum

Körde du inga BBS uppkopplingar med modem?
Citera
2026-04-13, 14:27
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hej borrow,
Lycka utgår förstås från den definition man ger det. Då du inte ger någon annan än avsaknaden av smartphones och internet, eller i stort sett de, så tror jag att man blir lyckligare med människor än med maskiner.

Eftersom vi människor är sociala varelser vill leva med andra människor, få prata med dem, få ta i dem och hålla om dem osv, så borde lyckobegreppet vara relaterat till levande människor och gemenskap med levande människor i rummet.

Så, ja den som lever nära andra levande människor är lyckligare än de som lever på avstånd från dem. Så mer lycka utan maskiner och med människor.

Ensamma män lever kortare än ensamma kvinnor till följd av att män är sämre på att skapa levande kontakter. Så man blir olyckligare av att vara man än kvinna.
Citera
2026-04-13, 14:28
Medlem
Ghastens avatar
Lycklig tycker mobilen hjälper till att hitta information mm. Så jag är lyckligare med internet i fickan
Citera
2026-04-13, 14:34
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Men hur får dom tillgång till porr?
😦
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto