Citat:
Ursprungligen postat av
Noidamamba
Jag tror att det är lite för förenklat att säga att mor- och farföräldrar helt saknar juridisk möjlighet. Det stämmer att vi inte har en egen, automatisk rätt till umgänge, men enligt föräldrabalken har vårdnadshavaren faktiskt ett ansvar att se till att barnets behov av kontakt med andra närstående tillgodoses.
I mitt fall handlar det inte om någon ytlig kontakt, utan om en nära och etablerad relation. Jag har träffat mitt barnbarn regelbundet sedan födseln, varje vecka, och under en period bodde dem hos mig. Efter separationen fortsatte kontakten. När min son sedan gick bort bröts allt, trots att relationen varit trygg och viktig för barnet.
Det innebär i praktiken att barnet inte bara förlorade sin pappa, utan också en hel släkt som varit en naturlig del av barnets liv. Det är svårt att se hur det alltid kan vara i linje med barnets bästa.
Dessutom har barnet själv uttryckt att det vill träffa mig/oss och sova över, men det verkar inte ha fått någon större betydelse i bedömningen.
Jag säger inte att det här är enkelt eller att lagen alltid ger en lösning i praktiken. Men att påstå att det bara handlar om att “vädja till mamman” ger en ganska missvisande bild. Det finns faktiskt ett ansvar enligt lag – även om det tyvärr inte alltid får genomslag i verkligheten.
Beklagar sorgen gällande din son!
Jo, visst finns det ett ansvar enligt lag (föräldrabalken) precis som du beskriver. Men jag förstår inte riktigt varför du drar upp det? Har du och ditt barnbarns mamma så dålig relation att du inte kan prata med henne, utan att dra in lagtext och socialtjänsten?
Bygg upp relationen med ditt barnbarns mamma. Se henne inte som fienden som du måste banka till med lagtext och socialtjänsten. Det är väl där du bör börja. Så att ni bygger upp en tillitsfull relation er emellan, där mamman blir lite mer avslappnad och inser att du är viktig för hennes barn/ditt barnbarn. Så kommer du bli en alltmer naturlig del igen i ditt barnbarns liv. Där mamman gärna låter honom få sova över hos dig osv.
Fortsätter du att försöka gå vägen via lagtexter och Socialtjänsten, så kommer ditt barnbarns mamma och du inte bygga upp en tillitsfull relation, utan snarare vara som i en byråkratisk konflikt. Och det är då inte troligt att mamman vill låta det dyrbaraste hon har (sin älskade son) sova över hos den som har en konflikt med henne.
Se vad du kan göra för att bygga upp en fin relation med mamman.
Istället för att banka på om lagtexter, kanske du kan skicka några mms på ditt barnbarn till henne och fråga om de inte vill komma över på en fika. Tex. Sträck ut handen.