2026-04-13, 07:05
Medlem
bema56s avatar
Tack vare Orbans förlust kommer EU att kollapsa påstår Kirill Dmitriev

"På måndagsmorgonen kommenterar Kreml utgången i valet. Vladimir Putin har gett sitt stöd till Viktor Orbán. Nu säger Putins sändebud för utrikesekonomiska samarbeten, Kirill Dmitriev, att valresultatet i Ungern kommer ”accelerera Europeiska unionens kollaps”, skriver Tass.

”Se om jag har rätt om fyra månader”, skriver han på X. "

Är det nån som köper detta och varför skulle det ske?
Citera
2026-04-13, 07:12
Medlem
Analwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56

"På måndagsmorgonen kommenterar Kreml utgången i valet. Vladimir Putin har gett sitt stöd till Viktor Orbán. Nu säger Putins sändebud för utrikesekonomiska samarbeten, Kirill Dmitriev, att valresultatet i Ungern kommer ”accelerera Europeiska unionens kollaps”, skriver Tass.

Nej han sa fel, det är Ryssland som kommer att kollapsa inom 4 månader.
Citera
2026-04-13, 07:14
Medlem
Citat:

Om det nu hade stått en kollaps runt hörnet så har väl risken i så fall minskat nu när dom blivit av med den korrupte fetknoppen
Citera
2026-04-13, 07:31
Medlem
BernardLoutres avatar
Ukraina skulle kollapsa på 3 dagar lovade han också och det har ju gått lite si sådär med det....
Citera
2026-04-13, 07:33
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Megafån herr Kir iLL Dmitr1ev, bör inte söka ännu mer bli en nutida Bhaglady Dad Bob.

4 månader, räknat från idag..? En sommar-apkollaps..?

Då har väl delegaterna semesteruppehåll?
Citera
2026-04-13, 07:40
Medlem
ICA-handlares avatar
Ja jag ser inte riktigt varför det skulle ske? Finns ingen direkt risk att vi går under just nu, kanske i och med köp av olja osv? Är det vårat beroende av alla utom Ryssland som kommer sluta fungera kanske? Att USA får krångel med Iran och att vi slutar få resurser från ryssen (även via proxy)?
Citera
2026-04-13, 07:41
Medlem
Citat:

Ingen utanför Kreml tror det. Inte Kreml heller men de låtsas tro det. Utan Orban är EU starkare. Mest förvånad att Orban ändå godtog valresultatet.
Citera
2026-04-13, 08:28
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Varför tror du på rysk propaganda för? Det måste man ju i någon mån göra om man startar en sådan här tråd. Varför skulle EU kollapsa för? Snarare kan livet bli lite lättare för EU nu när Orban inte längre förstör allt arbete. Det är obegripligt varför Ungern varit med i EU. Orban har hela tiden motarbetat EU:s arbete, inte bidragit med något och bara vill åt bidragen. Ett parasitland helt enkelt. Hoppas den nya regeringen blir bättre.
Citera
2026-04-13, 08:53
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Om det nu hade stått en kollaps runt hörnet så har väl risken i så fall minskat nu när dom blivit av med den korrupte fetknoppen
Ja denna Kiril låter som våra rysshoror. Nu är det slut med det Ungerska förräderiet och rapporter till Putin om vad som avhandlas inom EU.
Den ryska kollapsen rycker allt närmare...
Citera
2026-04-13, 08:58
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Varför tror du på rysk propaganda för? Det måste man ju i någon mån göra om man startar en sådan här tråd. Varför skulle EU kollapsa för? Snarare kan livet bli lite lättare för EU nu när Orban inte längre förstör allt arbete. Det är obegripligt varför Ungern varit med i EU. Orban har hela tiden motarbetat EU:s arbete, inte bidragit med något och bara vill åt bidragen. Ett parasitland helt enkelt. Hoppas den nya regeringen blir bättre.
Var säger jag att jag tror på kollapsen. Det är en ryss som verkar tro det.
Prova att läsa mitt inlägg en gång till....
Citera
2026-04-13, 09:39
Medlem
Citat:

Logiken bakom ryssarnas påstående om en kollaps handlar till stor del om att Viktor Orbán fungerade som en bromskloss som, ur Moskvas perspektiv, skyddade Europa från att "begå ekonomiskt självmord" genom att neka vissa sanktioner och säkra rysk energi.
När Dmitriev säger "se om jag har rätt om fyra månader" så siktar han antagligen på den kommande vinterns energibehov och de ekonomiska spänningar som uppstår när stödet till Ukraina växlas upp. 4 månader kanske är för tidigt men absolut kan de ske om ett år om Irankriget fortsätter. Mer pengar ut (till Ukraina) mindre pengar in pga oljan , gas.
Citera
2026-04-13, 09:52
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Tack vare Orbans förlust kommer EU att kollapsa påstår Kirill Dmitriev.

Kollaps är den gode Kirill's mantra.

"I en intervju med CNBC i december 2013, under den pro-europeiska ukrainska Euromaidan-protesten, erkände Kirill Dmitriev att "det ukrainska folkets åsikt bör respekteras", men hävdade att om "ukrainare vänder Ryssland ryggen" skulle detta leda till en "fullständig kollaps av deras ekonomi." Han föreslog att "Ryssland, Europeiska unionen och Ukraina behöver samarbeta för att hitta en lösning som är bra på kort sikt, medellång och lång sikt."

Än har inte Ukraina's ekonomi kollapsat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in