2026-04-12, 23:22
Medlem
Jag har ju köpt varan så det är jag som bestämmer vad ska hända med den?
Varför ska dom ta betalt för pant! Jag är inte skyldigt att panta som någon lodis.

Är det rätt att ta betalt för pant varför?
2026-04-12, 23:27
Medlem
Får införa som det tidigare var med mjölk, man fick ha med sig egen mjölkhink att fylla.
Köp läsk på t ex McDonalds så slipper du panten.
2026-04-12, 23:29
Medlem
mikaelss avatar
Du bestämmer ju? Lämnar du inte tillbaka får du inte tillbaka panten. Vad är det du inte fattar med pant?
Trolltråd?

Eller dum i huvudet?
2026-04-12, 23:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkmostafa
Varför ska dom ta betalt för pant! Jag är inte skyldigt att panta som någon lodis.

Pant menas att du får igen pengen när du återlämnar förpackningen. Drick upp din jävla läsk och få tillbaka koronan på en gång eller ta med burken/flaskan hem och sedan tillbaka nästa gång du går till affären och få kronan. Eller spar den hemma som en trofé.
2026-04-12, 23:30
Medlem
Citat:

Man har pant för att flaskorna ska återvinnas. Du får ju tillbaka när du återlämnar. Vad är ditt problem?

För övrigt finns det förpackningar utan pant, köp sådana.
2026-04-12, 23:31
Medlem
franges avatar
Vem skall annars ta in pantavgiften? Se det som ett lån, du får tillbaka pengen när du pantar burken. Det är så pantsystemet fungerar och har fungerat i över 40 år.

Du är tolv år gammal, eller hur?
2026-04-12, 23:31
Medlem
Citat:

För att det är ett pantsystem, inte ett belöningssystem. Pant är något man lämnar som säkerhet och sedan får tillbaka i samband med att man fullbordar ett åtagande (i detta fall återlämning av flaskan). Panten du betalar till affären är en halvan av detta. Den andra är att du får tillbaka pantbeloppet då du återlämnar flaskan.
2026-04-12, 23:35
Medlem
Jag tror att du är ganska unik som person. Du måste vara en lycklig människa, är lite avundsjuk.

Att ha ett sådant förhållandevis litet bekymmer och att delge oss det som ditt allra första inlägg berör mig djupt. All heder.

Jag vet faktiskt inte hur vi ska lösa det här med panten. Sluta handla eller sluta dricka? Kanske snatta som alternativ?

Kan man ana ett visst muslimskt leverne utifrån ditt alias? Inte att jag söker din identitet, utan mer din inställning till sakernas tillstånd.
2026-04-12, 23:47
Medlem
Norrbagg79s avatar
Klart du bestämmer, ingen tvinger dig att panta. Men då får du betala den kronan extra det blir för burken når producenten inte kan återvinna den.
2026-04-13, 00:12
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Har du ens gått ut grundskolan?
2026-04-13, 06:30
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:

Du är inte skyldig att panta, bara släng burken, det finns många som kommet fånga upp din burk till pant så att du slipper omaket.
2026-04-13, 07:15
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
För att det är ett pantsystem, inte ett belöningssystem. Pant är något man lämnar som säkerhet och sedan får tillbaka i samband med att man fullbordar ett åtagande (i detta fall återlämning av flaskan). Panten du betalar till affären är en halvan av detta. Den andra är att du får tillbaka pantbeloppet då du återlämnar flaskan.
Hahaha ja, TS verkar inte ens förstå att innebörden av ordet pant även (no shit) gäller PANT-flaskor. Häpnadsväckande nästan. Tror min lokala ICA hade bommat igen pantstationen ganska snabbt om de skulle betala ut pant åt alla som återvann medan de själva inte fick ta ut pant på köpta flaskor/burkar.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in