2026-04-12, 21:19
Medlem
A är villkorligt frigiven från fängelsestraff för ett grovt brott. Under den villkorliga frigivningen blir han dömd för ett annat grovt brott som begicks innan det brott han dömdes för i första rättegången. Vad händer då? Hur bestäms påföljden och hur blir den verkställd? Hur påverkas prövotiden?
Senast redigerad av derfilo999 2026-04-12 kl. 21:23.
Citera
2026-04-12, 21:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
A är villkorligt frigiven från fängelsestraff för ett grovt brott. Under den villkorliga frigivningen blir han dömd för ett annat grovt brott som begicks innan det brott han dömdes för i första rättegången. Vad händer då? Hur bestäms påföljden och hur blir den verkställd? Hur påverkas prövotiden?
Det döms ut ett nytt straff.
Prövotiden på det redan suttna straffet påverkas inte eftersom det inte handlar om återfall .. dvs ingen "del" kommer avtjänas.
Citera
2026-04-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det döms ut ett nytt straff.
Prövotiden på det redan suttna straffet påverkas inte eftersom det inte handlar om återfall .. dvs ingen "del" kommer avtjänas.
Sitter man av det andra straffet under det första straffets prövotid?
Citera
2026-04-12, 22:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Sitter man av det andra straffet under det första straffets prövotid?
Ja det kan man göra
Citera
2026-04-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja det kan man göra
Jag antar att Kriminalvården kan förverka den villkorliga "friheten" vid allvarlig misskötsel även om man avtjänar ett nytt fängelsestraff?
Citera
2026-04-12, 23:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag antar att Kriminalvården kan förverka den villkorliga "friheten" vid allvarlig misskötsel även om man avtjänar ett nytt fängelsestraff?
Jag är osäker på hur regelverket ser ut nu, det har ändrats och jag har inte läst in mig på det.
Men "förverka" kan domstol göra. Däremot kan Kriminalvården skjuta upp/senarelägga VF som konsekvens av misskötsamhet.
Citera
2026-04-13, 18:30
Medlem
bunjackens avatar
Citat:

Ja han har ju inte misskött villkorliga frigivningen i alla fall så den bör inte påverkas
Citera
2026-04-15, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Ja han har ju inte misskött villkorliga frigivningen i alla fall så den bör inte påverkas

Det blir ju dock lustigt att avtjäna villkorlig frigivning i fängelset.
Citera
2026-04-15, 01:46
Medlem
Undrevarldens avatar
Oftast brukar hela den villkorliga tiden förverkas, alltså plussas på det nya brottet som man döms för.
Citera
2026-04-15, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrevarlden
Oftast brukar hela den villkorliga tiden förverkas, alltså plussas på det nya brottet som man döms för.
Läs igen. Man döms för brott som har begåtts innan första brottet som man dömdes för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in