Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Det är ingenting som hindrar dig från att ta en motsvarande position. Om du har stake tillräckligt för att pallra dig iväg till riksdagshustrappan med ett eget plakat, förstås.
Det är ju så man får folk att lyssna, helt tydligt.
Och på tal om "översittarfasoner", hur skulle du klassa att skriva anonyma, nedvärderande och direkt hatiska inlägg om Greta Thunberg på internet (FB)? Utan att ens våga stå för de egna åsikterna under eget namn?
För att inte tala om det totalt råttliknande fega förhållningssättet att dessutom skylla sitt eget beteende på Thunberg, också det är "hennes fel". Fast nu gick det nog fel, så jag får passa på att be alla råttor om ursäkt. De är faktiskt både socialt kompetenta och intelligenta djur.
Nu vet jag inte om den personen du uppmanar till att sätta sig på riksdagens trappa skulle bli lyssnad på.
Om jag satte mig där skulle det snart komma en vakt och mota bort mig, och det budskap jag hade skulle inte nå fram till någon.
Det är faktiskt så att det finns en accepterad åsiktsbildning i demokratin, och den här dialogen i skrift är en del av den.
Faktiskt så är det ett uttryck för hat, tycker jag, att sätta sig på trappan och hindra riksdagsledamöter från att gå den vanliga vägen till sin arbetsplats i lugn och ro.
Särskilt idag, med tanke på Ungern, så tror jag på att det faktiskt är så att demokratin fortfarande lever och mår väl, och att det går att åstadkomma förändring genom att kommunicera i skrift och tal.
Det som är grejen är att tillräckligt många håller med om det du säger så att de röstar på dig.
Om det nu är så att du gillar en grej och tycker att något annat är IQ-befriat, så är det viktigt att tala om det för andra, helst respektfullt, för att se om det är någon som håller med dig.
Problemet är att hålla isär sak och person, naturligtvis. Det där greppet ”ad hominem” är tyvärr vedertagen praxis, och även etablerade politiker tar till det allt för ofta.
Det fanns någon sketch för länge sedan där de punchline var ”vem är du och är du så jävla bra själv då?”