2026-04-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag vill bara flika in en rättelse här. Hennes position/åsikter (åtminstone de hon lyft offentligt i frågor som klimatet och Israel) har konsekvent vilat mot en ganska så jäkla solid berggrund av klimatforskning och internationell lag.

Jag känner en som skolade om sig från ett välbetalt akademikerjobb till undersköterska, från topp till botten i hierarkin. Han är också autist med IQ som sannolikt ligger på geninivå, och vars färdigheter troligen skulle komma till bättre nytta om de användes för forskning, och han har samma politiska orientering som Greta, så jag kan tänka mig att det finns någon ideologisk drivkraft där att göra direkt nytta för människor, och uppleva samma verklighet som de på den lägsta nivån, eller något sånt.
Vilken internationell lag tänker du på?
Citera
2026-04-14, 13:12
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av öpöz000r
Sen blev jag lite negativt förvånad att hon pluggar till undersköterska. Trodde att hon hade högre ambitioner.

Fast hon är ju för fin för att skaffa ett vanligt sketet fast undersköterskejobb.
Hon ska "resa runt till de platser där hon gör mest nytta".
Andra undersköterskor understår sig ju att undersköta fel.
Så eftersom Greta vet allt bättre än alla andra så måste hon som vanligt
offra sig och resa runt och visa hela världen hur man undersköter rätt.
Annars kommer jorden att gå under.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-04-14 kl. 13:15.
Citera
2026-04-14, 13:13
Medlem
otellos avatar
Är det hat och hot eller "hat och hot"? Problemet med Greta & Co är att minsta kritik vrids till "hat och hot".
Citera
2026-04-14, 13:15
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av öpöz000r
Tragiskt att vi inte har högre i tak än att Greta ska få uttrycka vad hon känner för miljön utan att få en massa hot mot sig.

Sen blev jag lite negativt förvånad att hon pluggar till undersköterska. Trodde att hon hade högre ambitioner.
Jag kan sätta allt jag har på att hon aldrig kommer arbeta som undersköterska. Åtminstone inte på en vanlig svensk vårdcentral/sjukhus.
Citera
2026-04-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Greta och hennes bekanta fick genomgå trakkasserier av extremhögern menar hon, som när Kvartal omhuldade nazisten Christian Peterson. Fridays for future blev attackerade av Tobias Anderssons personliga trollarmé, vittnas det om.

Ingen ska behöva bli trakasserad för sina åsikter och sitt engagemang i diverse frågor.

Men jag (och övriga studenter vid SU) fick äran att ha Greta och hennes bekanta trummandes, skrikandes, viftandes och marscherandes konstant i över ett års tid.

Försök skriva en tenta när du glömt öronproppar till FREE FREE PALESTINE med tillhörande trummor/megafoner/visslor osv.

Gjorde mig knappast mer övertygad att sympatisera för deras kamp.
Citera
2026-04-14, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Självklart inte, men hon var ett barn när drevet mot henne startade, och det har inte förändrats överhuvudtaget. Den enda förändring som inträffat är att en massa rabiata sionister och wannabe-sionister anslutit sig till kritikerna, och deras drivkrafter ska vi inte ens tala om...

Så utgångspunkten är förstås att samma psykosexuella drivkrafter ännu finns kvar och driver på hennes belackare.

En del av "anti-wokeriet" och klimatförnekelsen korrelerar ju starkt med både incelismen och en nedlåtande syn på kvinnor, och de båda företeelserna kännetecknas ju av väldigt starka psykosexuella drifter/drivkrafter, så det är inte alls en osökt korrelation.
Om ett barn blir utsedd till en av de viktigaste människorna under en period och dessutom hamnar på omslaget till Times Magazine, får träffa världsledare och påven då får detta barnet acceptera att hon blir oemotsagd. Om ett barn har en aggressiv retorik då får detta barnet finna sig i att bli ifrågasatt. Du kan inte jämföra Greta med ett random barn. Hade hon nöjt sig med att sitta tyst utanför riksdagen hade hatet och ifrågasättandet varit obefintligt.
Citera
2026-04-14, 13:24
Medlem
Hon kände sig trygg nog att åka båt till Gaza flera gånger.
Hon är ju helt sjuk i hjärnan
Citera
2026-04-14, 13:28
Medlem
Honeytraps avatar
Dåren borde spärras in på livstid
Citera
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Det är ingenting som hindrar dig från att ta en motsvarande position. Om du har stake tillräckligt för att pallra dig iväg till riksdagshustrappan med ett eget plakat, förstås.

Det är ju så man får folk att lyssna, helt tydligt.

Och på tal om "översittarfasoner", hur skulle du klassa att skriva anonyma, nedvärderande och direkt hatiska inlägg om Greta Thunberg på internet (FB)? Utan att ens våga stå för de egna åsikterna under eget namn?

För att inte tala om det totalt råttliknande fega förhållningssättet att dessutom skylla sitt eget beteende på Thunberg, också det är "hennes fel". Fast nu gick det nog fel, så jag får passa på att be alla råttor om ursäkt. De är faktiskt både socialt kompetenta och intelligenta djur.

Nu vet jag inte om den personen du uppmanar till att sätta sig på riksdagens trappa skulle bli lyssnad på.
Om jag satte mig där skulle det snart komma en vakt och mota bort mig, och det budskap jag hade skulle inte nå fram till någon.
Det är faktiskt så att det finns en accepterad åsiktsbildning i demokratin, och den här dialogen i skrift är en del av den.
Faktiskt så är det ett uttryck för hat, tycker jag, att sätta sig på trappan och hindra riksdagsledamöter från att gå den vanliga vägen till sin arbetsplats i lugn och ro.
Särskilt idag, med tanke på Ungern, så tror jag på att det faktiskt är så att demokratin fortfarande lever och mår väl, och att det går att åstadkomma förändring genom att kommunicera i skrift och tal.
Det som är grejen är att tillräckligt många håller med om det du säger så att de röstar på dig.
Om det nu är så att du gillar en grej och tycker att något annat är IQ-befriat, så är det viktigt att tala om det för andra, helst respektfullt, för att se om det är någon som håller med dig.
Problemet är att hålla isär sak och person, naturligtvis. Det där greppet ”ad hominem” är tyvärr vedertagen praxis, och även etablerade politiker tar till det allt för ofta.
Det fanns någon sketch för länge sedan där de punchline var ”vem är du och är du så jävla bra själv då?”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Är det hat och hot eller "hat och hot"? Problemet med Greta & Co är att minsta kritik vrids till "hat och hot".

Greta själv är det största hotet.
Citera
2026-04-14, 13:43
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Något ni i "skrikvänstern" inte riktigt förstår är att de flesta vanliga människor har hederliga arbeten att utföra på dagtid vilket innebär att man inte har möjlighet att slå dank inne i city såsom skolkande skolungar, hittepå-arbetslösa och andra proffsdemonstranter har. På helger har vi ungar som ska skjutsas, äldre föräldrar att hjälpa samt vänner som gärna vill träffas. Kort sagt så har de flesta av oss icke-skrikare vanliga liv. Vi inbillar oss inte heller att det gör någon större skillnad om vi hänger i stan och försöker pracka på andra våra åsikter. Och så här ser det ut för de 99,999 % av Sveriges befolkning som aldrig någonsin har spenderat, eller kommer spendera, en enda timme på skrikande inne i city. Vi är majoriteten, ni den mikroskopiska minoriteten. Inser ni hur betydelselösa ni är? Era höga tankar om er egen betydelse är skrattretande. Att skrika högt innebär inte att man är viktig, bara att man skriker (och därmed stör andra). Demokratin hänger inte på detta skrikande. Demokrati hänger på att man håller sig informerad, deltar i samtal och framförallt går och röstar i allmänna val.

Som jag sagt i detta ämne; det är synd att Greta inte mår, eller på väldigt länge har mått, bra. Det finns mer konstruktiva vägar att välja än den hon valt om man vill maximera möjligheten att känna glädje och må bra. Hoppas hon väljer detta framöver. Och nej, man behöver inte "hata på någon" men man har rätt att kritisera, särskilt offentliga proffsdemonstranter.

Intressant inlägg.

"Vi och ni", jaså. Och tydligen är det mer "hederligt" att spendera tid på att anonymt skriva hatiskt skit på internet än att "åka in till city" och stå för sina åsikter med eget namn och nuna.

For the record så är det nog antitesen till heder att anonymt skriva skit på internet om en modig svensk tonårstjej.

Också lustigt att du bryr dig om hur Greta Thunberg mår, det gör inte jag. Det är hennes egen sak. Däremot är "Lyssna på experterna" bland det klokaste nån har sagt, inte bara i klimatfrågan utan överlag. Nu har vi en regering som istället försöker få experterna att lysnna på dem och säga som de vill, och sämre svensk regering får man leta efter. Med ljus och lykta. Det gäller också regeringens såkallade klimatpolitik, som till huvudsak består av lögner och resten är ingenting. Om de hade följt lilla Gretas råd och "lyssnat på experterna" så hade det varit mycket, mycket bättre för Sverige. Men nej, Kristersson, Busch och korvkioskgubben klarade inte ens av att lyssna på regeringens egna experter, så det gick åt fanders. Och det s.k. "stödpartiet" anser att alla som faktiskt vet nånting är "woke" och "woke" är, per definition, åt helvete. Så inte mycket att komma med där heller. Fuckin' retards, hela Tidö-skiten.

Resten av ranten tyder mest på nåt slags undertryckt mindervärdighetskomplex. Jag har svårt att se vad "viktighet" och "betydelsefull" överhuvudtaget har med frågan att göra. Vad gäller Thunberg så har hon redan som barn förstått att separera sin egen person från den politiska åsikt hon lyfte fram. "Skolstrejk för klimatet. Lyssna på experterna." Det klarade förstås inte "untermensch"-pöbeln av, de kastade sig istället över henne som person. Och det har de fortsatt med sedan dess. Gång på gång på gång. Å andra sidan, eftersom det är fråga om "untermenschen" så kanske det är allt de är kapabla till.
Citera
2026-04-14, 13:47
Avslutad
Citat:
Intressant inlägg.

"Vi och ni", jaså. Och tydligen är det mer "hederligt" att spendera tid på att anonymt skriva hatiskt skit på internet än att "åka in till city" och stå för sina åsikter med eget namn och nuna.

For the record så är det nog antitesen till heder att anonymt skriva skit på internet om en modig svensk tonårstjej.

Också lustigt att du bryr dig om hur Greta Thunberg mår, det gör inte jag. Det är hennes egen sak. Däremot är "Lyssna på experterna" bland det klokaste nån har sagt, inte bara i klimatfrågan utan överlag. Nu har vi en regering som istället försöker få experterna att lysnna på dem och säga som de vill, och sämre svensk regering får man leta efter. Med ljus och lykta. Det gäller också regeringens såkallade klimatpolitik, som till huvudsak består av lögner och resten är ingenting. Om de hade följt lilla Gretas råd och "lyssnat på experterna" så hade det varit mycket, mycket bättre för Sverige. Men nej, Kristersson, Busch och korvkioskgubben klarade inte ens av att lyssna på regeringens egna experter, så det gick åt fanders. Och det s.k. "stödpartiet" anser att alla som faktiskt vet nånting är "woke" och "woke" är, per definition, åt helvete. Så inte mycket att komma med där heller. Fuckin' retards, hela Tidö-skiten.

Resten av ranten tyder mest på nåt slags undertryckt mindervärdighetskomplex. Jag har svårt att se vad "viktighet" och "betydelsefull" överhuvudtaget har med frågan att göra. Vad gäller Thunberg så har hon redan som barn förstått att separera sin egen person från den politiska åsikt hon lyfte fram. "Skolstrejk för klimatet. Lyssna på experterna." Det klarade förstås inte "untermensch"-pöbeln av, de kastade sig istället över henne som person. Och det har de fortsatt med sedan dess. Gång på gång på gång. Å andra sidan, eftersom det är fråga om "untermenschen" så kanske det är allt de är kapabla till.
Hur är det något som helst modigt när hon har råda att göra det när hon kommer från rik familj? Låter som att du kommer från hasan piker kretsarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in