2026-04-13, 13:26
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Mammans leverne kan ju haft en inverkan.
Det är väl off topic men jag har alltid fått lite fetalt alkoholsyndrom av henne. Det kan ju påverka den mentala utvecklingen och ge skador så att de hamnar i utkanterna på spektrumet.

Gretas aspiga personlighet har nog inte gjort under för hennes förmåga att hantera det sociala uppmärksamheten, det låg nog bra över hennes förmåga att förstå hur media skulle börja älska henne. Både som martyr och syndabock.
Citera
2026-04-13, 13:28
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar

"Tårarna rinner ner för den 23-åriga aktivistens kinder. Greta Thunberg reflekterar över de extrema politiska tillvaro hon, och världen, befinner sig i. Det var en brutal tid vi var med om. De värsta dreven, hatet och hoten syns inte ens i dokumentären, fortsätter Greta. Vi var inte någon rik elit. Vi var bara barn."
Om man tar det utrymmet och är så aggressiv i sina budskap så kan man inte skylla på att man är barn.

Agerar man som en ganska extrem vuxen aktivist så får man räkna med att sina åsikter bemöts därefter. Inklusive hat och hot.

Sanningen är ju att om hennes önskan om att strypa alla fossila bränslen mm direkt skulle innebära att säkert en tredjedel av världens befolkning skulle dö inom 3-6 månader.
Citera
2026-04-13, 13:28
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Jag tror det mest är förolämpningar i varierande grad.

Även starka åsikter.

Både förolämpningar och åsikter går som hot.
Möjligt, för en aspie kan det räcka med vanlig social press för att de ska bli utbrända eller flippa.

Tycker hennes päron, bekanta och godhetsknarkarna som omgav henne borde klivit in och sagt "nu räcker det". Jag får ständigt känslan av att de delvis satt henne i skiten medvetet.
Citera
2026-04-13, 13:37
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Möjligt, för en aspie kan det räcka med vanlig social press för att de ska bli utbrända eller flippa.

Tycker hennes päron, bekanta och godhetsknarkarna som omgav henne borde klivit in och sagt "nu räcker det". Jag får ständigt känslan av att de delvis satt henne i skiten medvetet.

Extrem åsiktsbubbla. Alla hennes bekanta tycks vara fjollor eller hen-monster där alla jagar på alla en nedåtgående sektspiral. Även de som tycket att mina epitet är elaka ser nog mönstret med social gruppisolering.

Henner föräldrar bode ha stoppat henne när hon var ung med pappan tycks vara en mjäkig toffel (han behöver minst 6 år i Dagestan) och mamman en blåst vintunna (behöver livstid i kloster).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse.Haschbloss
Varför skulle hon behöva göra det?
Inte som att hon har några hinder att bo precis där hon behagar, men hon säger att hon måste sova på köksgolv.
Köksgolv. Inte en soffa, inte en extrasäng, utan ett köksgolv.
Detta är en tyck-synd-om-greta artikel.
Patetiskt.

Den biten var väl inge tyck-synd-om? Hon är för fan ungdom. Ungdomar sover på varandras köksgolv ibland, om de inte är ensamma källar-incels.

Resten av artikeln är såklart tyck-synd-om-Greta och det finns gott om fog för det. Det är dödshoten och trakasserierna som är det eländiga här men självklart vill folk mest snacka om det minst problematiska: att hon tänker sova på kompisars köksgolv.

Det är lite som resten av hennes karriär. Det eländiga är att vi förstör vår enda jord men folk vill mest snacka om att Greta har hund (eller vad det nu var som folk hetsade upp sig över).
Senast redigerad av enhalvboj 2026-04-13 kl. 14:03.
Citera
Medlem
Orm Ondes avatar
Västermedia gör vad de kan för att få upp Greta Thunberg på agendan igen, det är ju valår! Annars har ju Greta själv gjort sitt bästa för att marginalisera sig själv i debatten, i egenskap av högprofilerad Hamaskramare. En autisktisk unges klimatångest är lättare att ömka än när samma person börjar hylla terrorister.

Jag tvivlar inte en sekund på att hon fått motta en massa dödshot från obalanserade personer, men som en kontroversiell och högprofilerad debattör är detta inte oväntat, även om jag inte försvarar det. Jag ställer mig dock starkt tvivlande till att hon fortfarande skulle uppväcka så mycket hat att det föreligger en seriös risk för hennes liv.
Citera
2026-04-13, 13:43
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Västermedia gör vad de kan för att få upp Greta Thunberg på agendan igen, det är ju valår! Annars har ju Greta själv gjort sitt bästa för att marginalisera sig själv i debatten, i egenskap av högprofilerad Hamaskramare. En autisktisk unges klimatångest är lättare att ömka än när samma person börjar hylla terrorister.

Jag tvivlar inte en sekund på att hon fått motta en massa dödshot från obalanserade personer, men som en kontroversiell och högprofilerad debattör är detta inte oväntat, även om jag inte försvarar det. Jag ställer mig dock starkt tvivlande till att hon fortfarande skulle uppväcka så mycket hat att det föreligger en seriös risk för hennes liv.
Det är något väldigt otäckt med vuxna som använder barn och ungdomar som avatarer och symboler för sina egna torftiga liv.

Hon var som ett lovande gymnastik/fotbollsbarn fast för godhetssignalerare. Vuxna kunde leva ut sina power trips i åsiktskorridoren genom henne. All kritik kunde avfärdas med att hon var den utvalda och "en symbol".
Citera
2026-04-13, 13:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Greta är gårdagen, ingen bryr sig om henne.
Hon är inte en oskyldig sextonåring längre utan en radikaliserad outbildad 23åring med grav autism som håller på med civil olydnad och terroriserar vanligt hårt arbetande folk.
Citera
2026-04-13, 14:10
Medlem
george.sthlms avatar
Helt klart att hon inte verkar må så bra just nu. Dags att köpa ny hund ?
Mera mys och mindre aktivism kanske skulle göra henne gott.
Citera
2026-04-13, 14:17
Medlem
Silltunnas avatar
Någon kommer säkert starta en insamling åt henne, så att hon kan fortsätta med sina fritidsaktiviteter på heltid. Att ha ett vanligt jobb tror jag skrämmer skiten ur henne.
Citera
2026-04-13, 14:26
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Klart att det är ett hårt uppvaknande för henne när hon inte kan använda baaaarn-offerkoftan längre för att skydda sig mot all kritik.

Är man vad vid att rasist, nazist, sexist och isamofobstämpla alla som kritiserar en och bygga upp en bubbla mot all forma av kritik är det lätt att tro att man ska dö när folk inte låter sig vara tysta längre..
Citera
2026-04-13, 14:42
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Stämmer det verkligen att Greta har toppbetyg? Hon verkar ju mest ha flummat runt och gjort allt annat än att studera.

Greta som undersköterska förresten? Skulle jag besöka en vårdgivare där hon jobbar så skulle jag vända på klacken illa kvickt. Denna vänsteraktivist verkar ju spritt språngande galen! Tvivlar på att någon ens vill anställa fanskapet.
Det är nog iskalla fakta.
Helt kört på arbetsmarknaden pga tidigare uppträdanden.
Inga arbetsgivare vill ta i såna här personer ens med tång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in