2026-04-12, 22:19
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Ja, det finns ju ingen anledning att göra samma sak år ut och år in. Variation ska det vara.
Vad ska du göra när du gått i pension då?

Det jag gör på fritiden idag men i större dos. Att inte lägga 9 timmar om dan på arbete ser jag bara som ett plus.
Citera
2026-04-12, 22:30
  #26
Medlem
rex144s avatar
Det svåraste med att spara pengar är när man sparat ihop en större summa... då blir frestelsen stor att använda de. Man kan rationalisera allt möjligt, tex. en resa till Asien.

Thailand-Hongkong/Macao-Japan
Citera
2026-04-12, 22:54
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det svåraste med att spara pengar är när man sparat ihop en större summa... då blir frestelsen stor att använda de.
Eller tvärt om, det triggar att spara mer.
Citera
2026-04-12, 23:23
  #28
Medlem
Tycker en forskare i ämnet (beteendeekonomi och psykologi) , kom ej ihåg vem, .men som sa de där bra.

Spara men spara inte för mycket så du slutar leva, lev men glöm inte att också spara så du kan göra de du vill. Det var hans bedömning utifrån hur "lyckliga vi blir av att spara för mycket eller ej, eller ungefär lagom

Vi kommer aldrig ifrån att man måste nog göra både och.. Spara för att kunna göra det man vill göra och kunna samtidigt leva är konsten.

Spara så att du får frihet men inte så mycket att du skjuter upp livet
__________________
Senast redigerad av rawjudge 2026-04-12 kl. 23:28.
Citera
2026-04-12, 23:57
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
En lyckad familjesemester ger en lycka inte bara för stunden utan flera år framöver. Kanske tom resten av livet.
Vad har jag för glädje av att EVENTUELLT ha 5 miljoner om 20 år? Börsen kanske kraschar? Solstorm? Covid 3.0? En tumör i ena pungkulan? Jag kanske inte ens lever då.
En ny bil eller mobil är förstås bortkastade pengar. Ingen blir glad av att tänka tillbaka på en fin bil.
Står valet mellan att inte åka på några roliga semestrar och spara undan 100k väljer jag semestrarna alla dagar i veckan.
Ni har max 15 år på er att semestra med era barn och skapa minnen för livet. Herregud. Tag vara på den tiden. Vad fan ska jag med 15 miljoner till när jag är pensionär?

Tycker faktiskt det är tvärtom med just reseminnen, ju mer tiden går glömmer man, och efter ett tag känns det mest som bortkastade pengar.

En fin bil har man däremot nytta och glädje av i många år, varje dag, istället för en resa som tog en vecka...
Citera
2026-04-13, 00:07
  #30
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
En lyckad familjesemester ger en lycka inte bara för stunden utan flera år framöver. Kanske tom resten av livet.
Vad har jag för glädje av att EVENTUELLT ha 5 miljoner om 20 år? Börsen kanske kraschar? Solstorm? Covid 3.0? En tumör i ena pungkulan? Jag kanske inte ens lever då.
En ny bil eller mobil är förstås bortkastade pengar. Ingen blir glad av att tänka tillbaka på en fin bil.
Står valet mellan att inte åka på några roliga semestrar och spara undan 100k väljer jag semestrarna alla dagar i veckan.
Ni har max 15 år på er att semestra med era barn och skapa minnen för livet. Herregud. Tag vara på den tiden. Vad fan ska jag med 15 miljoner till när jag är pensionär?


Enklaste sättet att bli rik = köp ett boende betala av det , eller köp en 1:a bo trångt som inåt helvete.

Köp ej bil
Köp ej båt
Köp bara mat och kläder på rabatt och röda lappar.
Citera
2026-04-13, 03:34
  #31
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaliumdikromat
Vill inte resa, jobbigt
Håller med. För varmt, för kallt, det regnar, ungarna får magsjuka, du får magsjuka, du blir full och tappar bort dina pengar.. eller gud förbjude frun.

På ISK förökar pengarna av sig själva. Har sommarstuga och brukar åka en sväng till Norge eller Tyskland varje år. Det räcker för mig.
Citera
2026-04-13, 04:23
  #32
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Nåja.
Att resa börjar bli ett tattarbetende. Vilket jävla pack man stöter på när man reser.

Nej ett ordnat hem med ordning och reda där man finner ro och livskvalitet är det nya som gäller.

Bara trash som reser med charter med sina oborstade odisciplinerade ungar nuförtiden.

Det är bara tattare som hamnar där tattare är. Jag har rest mycket senaste åren och stöter på folk som är mycket mer intressanta än standard svensson. Alla araber och Nate Higgers ska vi inte ens prata om
Citera
2026-04-13, 06:36
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Tycker faktiskt det är tvärtom med just reseminnen, ju mer tiden går glömmer man, och efter ett tag känns det mest som bortkastade pengar.

Börjar faktiskt tycka likadant. Har gjort säkert 100 resor, inkl alla jobb- och charterresor med ungarna. Även långresor till asien och australien osv.

Precis som du skriver glömmer man det mesta. Dessutom är jag värdelös på att leta fram foton och sitta och drömma mig tillbaka. Sitter folk regelbundet och kikar på gamla resefoton? Nu kan man ju kika på YT om man vill 'komma' ihåg Machu Picchu, Taj Mahal eller pyramiderna etc. Kvaliteten slår ju alllt man själv försökte foto med någon snorig unge i förgrunden. Av alla jävla resor man gjort med familjen, kommer ungarna bara ihåg när "Bernie" spydde i sin varma dräkt på nått charterhotell på Kreta. (Bernie var bakis misstänker jag)

Vågar inte tänka på hur många miljoner vi lagt på resor. Ovärt när jag kikar i backspegeln.
Citera
2026-04-13, 09:47
  #34
Medlem
Man kan ofta både unna sig saker och spara. Det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra.
Citera
2026-04-13, 10:59
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Man kan ofta både unna sig saker och spara. Det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra.
Ungefär som ”Lagom är bäst.”
Citera
2026-04-13, 11:33
  #36
Medlem
Bob-Dylans avatar
Det ena utesluter inte det andra.
Vi får däremot se om det ens är möjligt att resa om någon månad. Tågluffa då…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in