2026-04-12, 20:01
Medlem
Offerviljas avatar
Handlar Nationalteaterns låt "Rövarkungens ö" om judisk makt och är väldigt nationalistisk och antisemitisk? Enligt Nordiska motståndsrörelsens ledare Fredrik Vejdeland så är det så. Vem är den där rövarkungen egentligen?

https://www.youtube.com/watch?v=TkCGmOFYng4&list=RDTkCGmOFYng4&start_radio =1

Vad handlar låten om egentligen?
Senast redigerad av Offervilja 2026-04-12 kl. 20:12.
2026-04-12, 20:06
Medlem
One2Manys avatar
Nej.

Nationalteatern skapade "nationalistisk och antisemitisk" musik, du är en sådan tjockskalle, riktigt tappad precis som smygbögarna i NMR
2026-04-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Handlar Nationalteaterns låt "Rövarkungen" om judisk makt och är väldigt nationalistisk och antisemitisk? Enligt Nordiska motståndsrörelsens ledare Fredrik Vejdeland så är det så. Vem är den där rövarkungen egentligen?

https://www.youtube.com/watch?v=TkCGmOFYng4&list=RDTkCGmOFYng4&start_radio =1

Rövarkungen är heroin.
2026-04-12, 20:12
Medlem
BernardLoutres avatar
Rövarkungens ö heter låten. Handlar väl om att alla som är rika är elaka.
En sak har jag länge grubblat över: är inte refrängen snodd direkt från teddybjörnen Fredriksson av Lasse Berghagen?
2026-04-12, 20:15
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Rövarkungen är heroin.
Tänkte inte så långt, men såklart det är.

Texten påminner om en slags Where The Wild Things Are på ytan, så förmodar det ska vara någon slags (feber)dröm.

JÖP:ar hittar förstås judar överallt.
2026-04-12, 20:16
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Fan vet vad den handlar om. Låten är deras segaste låt och är så jävla tråkig till slut att jag inte orkar lyssna färdigt
2026-04-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Fan vet vad den handlar om. Låten är deras segaste låt och är så jävla tråkig till slut att jag inte orkar lyssna färdigt
Sjukt lång, men otroligt bra.

Låten handlar för övrigt om hur hemsk kapitalismen är.
2026-04-12, 20:21
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Rövarkungen är heroin.

Intressant tolkning. Med tanke på att många av deras låtar handlar om droger så är det mycket möjligt.
2026-04-12, 20:21
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Rövarkungens ö heter låten. Handlar väl om att alla som är rika är elaka.
En sak har jag länge grubblat över: är inte refrängen snodd direkt från teddybjörnen Fredriksson av Lasse Berghagen?

Var hittar du refrängen på den låten. Vad jag vet så är det bara Verser & ingen Refräng?
2026-04-12, 20:35
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Fy fan så jävla dumma i huvudet ni alla är!

Rövarkungen är en metafor för "kapitalismen". Nationalteatern var kommunister.

Jävligt bra låt men man måste ta texten med en ironisk nypa salt och himla med ögonen åt 70-talets naiva kommunistungdomar.
2026-04-12, 20:36
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Var hittar du refrängen på den låten. Vad jag vet så är det bara Verser & ingen Refräng?

Jag var lite oklar, det kanske inte heter refrängen, men jag menar den där trudelutten mellan verserna. Låter precis som refrängen i Teddybjörnen Fredriksson.
2026-04-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Det som många inte vet om Nationalteatern är att de var musiker på en teater som mestadels framförde pjäser med politiska budskap. Karaktärerna i låtarna, t.ex. Speedy Gonzales var karaktärer i pjäserna. Deras låtar berättar ofta en historia om dessa karaktärer. T.ex. låten Kolla kolla ska inte uppfattas som att musikerna rekommenderade droger. Låten är en berättelse om en kriminell kille. Eller en "reko kille" beroende på vem du frågar.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in