2026-05-06, 10:34
Medlem
slagskotts avatar
Ja vi hade nollgradigt inatt men de står numera i ett drivhus så det ska nog klara sog. I värsta fall bøir det plantagen 😀
Citera
2026-05-13, 23:00
Medlem
Satte mina i slutet av mars och dom är bra sugna på att komma ut nu. Men där vi har stuga är det svinkalla nätter och dom flesta ska stå där så det är inte lönt att sätta ut sommarväxter permanent innan juni. Dom får jobba i 1L-kruka ett tag till.

Har 27 eller 28 sorter i år tror jag så det blir något av ett rekord. Kört mycket högväxande tidigare men det blir fler dvärg- och busktomater i år.
Citera
2026-05-16, 02:35
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Satte mina i slutet av mars och dom är bra sugna på att komma ut nu. Men där vi har stuga är det svinkalla nätter och dom flesta ska stå där så det är inte lönt att sätta ut sommarväxter permanent innan juni. Dom får jobba i 1L-kruka ett tag till.

Har 27 eller 28 sorter i år tror jag så det blir något av ett rekord. Kört mycket högväxande tidigare men det blir fler dvärg- och busktomater i år.
Heja! Ni har dem i en sommarstuga? Och är ibland på andra ställen? Jag har själv problem med detta. Pga mitt jobb måste jag ofta resa.
Citera
2026-05-16, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Heja! Ni har dem i en sommarstuga? Och är ibland på andra ställen? Jag har själv problem med detta. Pga mitt jobb måste jag ofta resa.

Det stämmer, men är bara är 3½ mil dit så det funkar bra för det mesta. Hade inte kunnat driva upp plantorna där, men större krukor sen går fint.
Citera
2026-05-25, 11:59
Medlem
Tomaterna blev precis utplanterade. 10 dagars prognosen ser bra ut och de började bli för stora för sina krukor
Citera
2026-05-25, 19:10
Medlem
Jag är mitt i utplantering nu. Egentligen har jag plats för 65 plantor, men i år sådde jag ohemula mängder, jag hade en tanke om att sälja överskottet. Men just i år har plantorna blivit de finaste någonsin, och jag har svårt att skiljas från dem, så jag ska försöka pussla så jag får in bortåt 100. Av de 65 är det ca 20-25 olika sorter, nu blir det nog 50. (Ja, jag är lite skadad)

Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Har börjat bygga ett så kallat tomattorn. Hur gör ni?
Är det "Kenneths tomatpålar" (bästa uppfinningen sen skivat bröd, jag har 13 stycken med 4 plantor vid varje) du avser, eller något helt annat?
Citera
2026-09-05, 19:42
Medlem
Hur har det gått för folket? Mina plantor har några få gröna tomater kvar men annars är de klara. Det blev en väldigt produktiv sommar, otroligt varmt och torrt så behövde vattna ofta

Mooby´s Cherry - favoriten iår, gav väldigt många tomater och gillade storleken. Kommer fortsätta med denna
Black Seaman - lika bra som tidigare år, kommer fortsätta med denna.

Bendigo Blush - besviken, alla plantor fick sjukdomar och problem. Inte nästa år
Uluru Ochre - väldigt dålig pollinering detta år, vet inte varför. Inte nästa år, tar fler Black Seaman hellre istället.
Eagle Smiley Dwarf - Väldigt goda men tror jag gillar snäppet större storlek, tror inte nästa år.
Senast redigerad av Cheddaaao 2026-09-05 kl. 19:52.
Citera
2026-09-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddaaao
Hur har det gått för folket? Mina plantor har några få gröna tomater kvar men annars är de klara. Det blev en väldigt produktiv sommar, otroligt varmt och torrt så behövde vattna ofta

Mooby´s Cherry - favoriten iår, gav väldigt många tomater och gillade storleken. Kommer fortsätta med denna
Black Seaman - lika bra som tidigare år, kommer fortsätta med denna.

Bendigo Blush - besviken, alla plantor fick sjukdomar och problem. Inte nästa år
Uluru Ochre - väldigt dålig pollinering detta år, vet inte varför. Inte nästa år, tar fler Black Seaman hellre istället.
Eagle Smiley Dwarf - Väldigt goda men tror jag gillar snäppet större storlek, tror inte nästa år.

Blir väldigt mycket, har runt 35 plantor totalt. Men har nog bara skördat drygt hälften, ätit tomater som en galning i 1½ månad och det är mycket kvar. Inget som ger direkt dålig skörd, men många sorter som tyckte det var trevligt att komma igång in mot augusti och då får man vänta tålmodigt på mogen frukt. Verkar inte vara risk för någon tidig frost i nuläget men jag har börjat plocka av det som börjat mogna bara lite grann så man inte står där med 15kg gröna tomater sen. Kör enbart krukor, utan växthus.

Kommit fram till att ryska sorter för det mesta går bra, så kört en del på det spåret. Silver Fir Tree var en fin planta med goda frukter, i ren vikt är den nog svårslagen bland busktomaterna i år. Det blir kvar, i alla fall.

Gick på diverse jänkares tips att aspirinspraya plantorna i förebyggande syfte mot sjukdomar i år. 10/10 på det. Men torr sommar kan ha hjälpt på traven.

Lite av härligheten: https://imgur.com/a/8MsBysw
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in