Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddaaao
Hur har det gått för folket? Mina plantor har några få gröna tomater kvar men annars är de klara. Det blev en väldigt produktiv sommar, otroligt varmt och torrt så behövde vattna ofta
Mooby´s Cherry - favoriten iår, gav väldigt många tomater och gillade storleken. Kommer fortsätta med denna
Black Seaman - lika bra som tidigare år, kommer fortsätta med denna.
Bendigo Blush - besviken, alla plantor fick sjukdomar och problem. Inte nästa år
Uluru Ochre - väldigt dålig pollinering detta år, vet inte varför. Inte nästa år, tar fler Black Seaman hellre istället.
Eagle Smiley Dwarf - Väldigt goda men tror jag gillar snäppet större storlek, tror inte nästa år.
Blir väldigt mycket, har runt 35 plantor totalt. Men har nog bara skördat drygt hälften, ätit tomater som en galning i 1½ månad och det är mycket kvar. Inget som ger direkt dålig skörd, men många sorter som tyckte det var trevligt att komma igång in mot augusti och då får man vänta tålmodigt på mogen frukt. Verkar inte vara risk för någon tidig frost i nuläget men jag har börjat plocka av det som börjat mogna bara lite grann så man inte står där med 15kg gröna tomater sen. Kör enbart krukor, utan växthus.
Kommit fram till att ryska sorter för det mesta går bra, så kört en del på det spåret. Silver Fir Tree var en fin planta med goda frukter, i ren vikt är den nog svårslagen bland busktomaterna i år. Det blir kvar, i alla fall.
Gick på diverse jänkares tips att aspirinspraya plantorna i förebyggande syfte mot sjukdomar i år. 10/10 på det. Men torr sommar kan ha hjälpt på traven.
Lite av härligheten:
https://imgur.com/a/8MsBysw