2026-04-12, 17:30
Medlem
Mohaves avatar
Hur odlar du dina tomater denna säsong? Låt oss tipsa varandra om hur vi gör det bäst, oavsett om vi har en trädgård, en balkong eller en kolonilott.
Citera
2026-04-12, 17:46
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hur odlar du dina tomater denna säsong? Låt oss tipsa varandra om hur vi gör det bäst, oavsett om vi har en trädgård, en balkong eller en kolonilott.

Har ett tält inne med växtljus men senare får de bara stå i solgasset
Citera
2026-04-12, 17:51
Medlem
supremanics avatar
Jag började lite sent i år och sådde i slutet på mars i krukor inne. Nu när det varit fint väder får de stå ute när det är okej väder. Hoppas på att kunna sätta ut tidigt i maj och det inte blir något bakslag med köldknäpp som det blev förra året.
Citera
2026-04-12, 17:51
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Har ett tält inne med växtljus men senare får de bara stå i solgasset
Har också börjat inne. När blir det dags att ställa ut dem?
Citera
2026-04-12, 18:07
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Har också börjat inne. När blir det dags att ställa ut dem?

Jag brukar fråga grannen men det hänger på hur stora de blivit samt nattemperatur och iår tror jag det kanske blir ett hemmagjort drivhus i början som jag bygger av plexi och trä som jag har hemma men vi får se
Citera
2026-04-17, 04:19
Medlem
Mohaves avatar
Har börjat bygga ett så kallat tomattorn. Hur gör ni?
Citera
2026-04-29, 11:55
Medlem
Det blev fem olika sorter i år, alla dvärgtomater som kommer att flyttas till 30 L growbags.
Står fortfarande i sina höga krukor från Weibulls ROOTS under växtbelysning. Lite dyrt 65kr för 6st men jag är nu helt övertygad att de fungerar och kommer se ifall jag kan tajma utförsäljning när säsongen är över för att stocka upp.

Uluru Ochre - stor Orange färg biff
Black Seaman - medium biff
Mooby´s Cherry - Gul färg Cherry
Bendigo Blush - Röd färg Cherry
Eagle Smiley Dwarf - Gul färg Cherry
Citera
2026-05-03, 00:34
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Jag brukar fråga grannen men det hänger på hur stora de blivit samt nattemperatur och iår tror jag det kanske blir ett hemmagjort drivhus i början som jag bygger av plexi och trä som jag har hemma men vi får se
Dags att flytta ut plantorna nu?
Citera
2026-05-03, 10:40
Medlem
slagskotts avatar
Citat:

Haft många ute i veckan men satte in de i garaget under helgen pga möjligt låg temperatur
Citera
2026-05-03, 10:47
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Mina bor på fönsterbrädan men tar ut dom dagtid om det är soligt. Började i Mars - April tror jag. Dom har växt till sig ganska bra. Jag har 3 krukor som fått stå i ett kallt rum. Vette 17 med dessa? Kanske jag slänger? Dom ser inte så glada ut.
Citera
2026-05-04, 17:38
Medlem
Mohaves avatar
Störigt med det skiftiga vädret nu. Har själv flyttat mina plantor både ut och in ett par gånger nu.
Citera
2026-05-06, 09:11
Medlem
Citat:

Citat:
Haft många ute i veckan men satte in de i garaget under helgen pga möjligt låg temperatur

Inatt hade jag -2C hos mig i centrala Sverige enligt smhi, egna termometer visade -1C kl 06:00.
Fortfarande inte redo för permanent utplantering hos mig iallafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in